• Anonym (Voltaren?)

Voltaren-gel vid graviditet?

Nån som vet om man får smörja på voltaren, ipren, ibumetin eller annan inflammatoriskt hämmande gel när man är gravid? Har så ont i nacken att jag skulle vilja smörja på men då stod det rådgör med läkare vid graviditet.

Nån som vet?

• Svar på tråden Voltaren-gel vid graviditet?
  • Anonym (Voltaren?)

Nån?

• empa81

Nix, du får inte använda Voltaren gel, ring sjukvårdsupplysningen så kan de hjälpa dig.

• Anonym

vet inte hur det är med gelerna men man ska ju inte använda tabletterna under sista trimestern så det kanske är samma för gelen. Kan du inte ta någon tablett med paracetamol (alvedon, panodil mfl) istället, de är ju ofarliga under grav.

• Anonym (Voltaren?)

Hur kommer man i kontakt med dem?

• Anonym (Voltaren?)

Nog skulle jag kunna ta en tablett men har ju hört på reklamen: "Varför behandla HELA kroppen?" blablabla...

• MissKaos
    Anonym (Voltaren?) skrev 2008-04-29 17:21:12 följande:
    Nån som vet om man får smörja på voltaren, ipren, ibumetin eller annan inflammatoriskt hämmande gel när man är gravid? Har så ont i nacken att jag skulle vilja smörja på men då stod det rådgör med läkare vid graviditet. Nån som vet?
    Nej, gör inte det! Voltaren kan orsaka tidiga mf. Och gelen tränger ju in genom huden.
  • Anonym (Voltaren?)

OJDÅ! Nä men då ska jag absolut inte ta den!

• MissKaos
    Anonym (Voltaren?) skrev 2008-04-29 17:29:44 följande:
    OJDÅ! Nä men då ska jag absolut inte ta den!
    KAn du inte ta Panodil istället? Eller be om massage? Eller varm vetekudde? (går micra en frottehandduk ett par minuter annars och lägga på nackenom du inte har vetevärmare. Ställ ett glas med vatten i micron när du kör handduken i den bara)
  • Förhoppningar

När man är eller försöket bli gravid ska man undvika alla antiinflammatoriska värktabletter - Voltaren är en av dem, Treo en annan.
    Man ska också undvika de med ämnet ibuprofen - då detta ökar risk för missfall och förvårar fertilitet. Bland dessa är Ipren och Ibumetin de som ska undikas.

Sedan spelar det inte roll om det är flytande, tabletter eller gel. De aktiva ämnena kommer ju in i kroppen oavsett formen.

Smärtlindrande som är ok under graviditet är Panodil och Alvedon. Men tumregeln är ju så lite mediciner som möjligt.

Fakta hämtat från FASS och i kontakt med sjukvårdsupplysningen och apotekets läkemedelsrådgivning.

Lycka till med bebisen!

• MissKaos
    Förhoppningar skrev 2008-04-29 17:49:41 följande:
    När man är eller försöket bli gravid ska man undvika alla antiinflammatoriska värktabletter - Voltaren är en av dem, Treo en annan.Man ska också undvika de med ämnet ibuprofen - då detta ökar risk för missfall och förvårar fertilitet. Bland dessa är Ipren och Ibumetin de som ska undikas. Sedan spelar det inte roll om det är flytande, tabletter eller gel. De aktiva ämnena kommer ju in i kroppen oavsett formen.Smärtlindrande som är ok under graviditet är Panodil och Alvedon. Men tumregeln är ju så lite mediciner som möjligt.Fakta hämtat från FASS och i kontakt med sjukvårdsupplysningen och apotekets läkemedelsrådgivning.Lycka till med bebisen!
    ..och jag som sjuksyrra skriver glatt under
  • Förhoppningar
    MissKaos skrev 2008-04-29 17:52:46 följande:
    ..och jag som sjuksyrra skriver glatt under
    Vad härligt att höra att jag inte är helt ute och reser så när jag leker hemma-doktor!
  • Anonym (Voltaren?)

Tack för hjälpen ni som är kunniga! Jag tog en alvedon och värmekudde på och nu känns det ok.

• MissKaos
    Förhoppningar skrev 2008-04-29 17:57:30 följande:
    Vad härligt att höra att jag inte är helt ute och reser så när jag leker hemma-doktor!
    Nej då, du har helt rätt. Ditt svar var bara mkt bättre än mitt...
    Anonym (Voltaren?) skrev 2008-04-29 17:58:44 följande:
    Tack för hjälpen ni som är kunniga! Jag tog en alvedon och värmekudde på och nu känns det ok.
    Så bra!
Svar på tråden Voltaren-gel vid graviditet?