• AX87

När löper en engelsk springel spaniel? Och när kan en tik bli tjuvparade?

Som frågan löd. Har hört att tikar kan börja löpa mellan 7 till 12 månaders ålder men att det varierar efter ras och storlek. Någon som har eller har haft en engelsk springel spaniel och kan svara när hon börja löpa ungefär.

Och när är det man ska passa sig så att hon inte blir tjuvparad före under el efter löpningen????

• Svar på tråden När löper en engelsk springel spaniel? Och när kan en tik bli tjuvparade?
  • lia76

Hmm vet inte riktigt hur dte är med raser och olika storlekar.
    Själv har jag en blandras (schäfer, jämthund och norrbottenspets)
    Hon började löpa dförsta gången då hon var 7 månader.
    De löper normalt 3 veckor.
    Och sista veckan är det höglöp och det är då de är mottaglig och vill para sej.
    Men jag antar att de är villiga att para sej hela sina 3 veckor.
    Men vad jag hört så är det mest vid höglöpet, sista veckan.
    Så sista veckan ska du ha koll på din hund så den inte blir tjuvparad.
    Min förra hund skulle jag ut och kissa med under höglöpet och jag hade henne lös som jag alltid haft.
    Men just den dagen kom en hanhund springandes och lyckades locka med sej henne.
    Blev 9 valpar efter det hehe

"Vid cirka 12--15 dygnet av löpet, så höglöper tiken. Då brukar omgivningens hanhundar gnälla och matlusten utebli. Då vill de bara ut och hitta den höglöpande tiken. Därefter pågår efterlöpet. 21 dagar brukar vara snittiden som löpet sammanlagt pågår. Vanligtvis så löper tikar 2--3 gånger per år. Två månader efter löpet blir en del tikar skendräktiga. Motion, sysselsättning och att dra ner på maten kan underlätta det hela. Det finns även medicin att få som är väldigt effektiv. Alla tikar har sitt eget beteende vid och efter löpet."

Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
  • AX87

Tack så mycket, lite klokare känner jag mig nu =)

• dellelgarin

det kan vara väldigt individuellt när en hund löper det får man oxå tänka på. Min ras brukar löpa mellan 7-12 månader medans min inte löpte försen hon var 15 månader......så man får hålla lite koll..  lycka till

Jag har det bra här på åkern
  • Kulla85

Håll tiken i koppel och långt ifrån hanhundra under hela löpet, då kan du vara säker på att hon inte blir tjuvparad, alltså från löpets början och 3 veckor framåt, vissa höglöper på dygn 5, vissa på dygn 20, vanligast är 13-15 skulle jag tippa.

• Kulla85

Läste första svaret i tråden nu, och måste förtydliga: En tik kan ENDAST paras när hon är i höglöp (vilket INTE måste vara den sista veckan) Annars löper tiken stor risk att bli allvarligt skadad.

• AX87
    Kulla85 skrev 2008-05-05 14:51:09 följande:
    Läste första svaret i tråden nu, och måste förtydliga: En tik kan ENDAST paras när hon är i höglöp (vilket INTE måste vara den sista veckan) Annars löper tiken stor risk att bli allvarligt skadad.
    Men säger hon inte till själva då att de inte vill med tanke på att om de vore vilda så skulle ju ingen annan än hon själv säga ifrån???
  • MillanB

Det märks mycket tydligt om en tik är i höglöp. framför allt ställer den upp sig och låter hanen göra paringsförsök till hon är redo sen står hon still. en tik som som löper men inte har ägglossing brukar ha väldigt lite tålamod med hanar som försöker para sig. ägglossing brukar ske efter ca 10-20 dygn efter att dom går in i löpet. Det är svårt att säga när hon börja löpa det beror mycket på hur mogen hon, om det finns andra tikar som löper och det är inte säkert att hon gör ett "riktigt" löp första gången.

• Obert

En tik kan endast och enbart bli tjuvparad under den stund husse/matte är så dum att han/hon låter sin hund springa vind för våg.
    Något man ALDRIG bör låta ske oavsett om hunde löper eller ej!

• grönaängar

hm
    Min Engelska blodhund PARADE sig på Dag 26!!
    Var 100% säker att löpet var klart,då sätter hon och en berner fart upp på gräsmattan på 2 röda satt dom fast!
    Ska tillägga att vi åkte till vetrinären och fick sprutor mot oönskad parning.
    Nu lägger jag till ytterligare 2 veckor innan jag säger att löpet är slut
    Mina tikar började löpa vid 6 månaders ålder (stora hundar)

Svar på tråden När löper en engelsk springel spaniel? Och när kan en tik bli tjuvparade?