• Humlan 79

Enkla recept som passar när 2-åringen ska baka och laga mat?

Har en tvååring som älskar att baka och laga mat. Eftersom värsta trotset nu har infunnit sig och "kan själv"-viljan är på topp så är det dock inte så lätt att samarbeta.
    Cocos-toppar funkar dock fint att baka. Det är bara 4 ingredienser så det är snabbt att förbereda och ställa fram rätt mängder som hon sedan kan hälla upp och röra ihop. En liten avledande manöver krävs för att smeten ska få svälla i 10 minuter. Sedan får hon pytsa upp smeten i muffinsformar och här brukar hon acceptera lite hjälp, mot att hon får smaka på smeten.

Tips på andra enkla recept mottages tacksamt!

• Svar på tråden Enkla recept som passar när 2-åringen ska baka och laga mat?
  • de blir en flicka

tyvärr inget bra tips men jag vill gärna ha ett bra recept på kokos-topparna

Chella vårt under!
  • Fantastic5ive82

Cocosbollar är ju jätte enkelt att göra och mina barn älskar att rulla bollarna.

Sen socker kaka med äppelskivor i som dom får vända i socker och kanel, det tycker mina är hur kul som helst.

Muffins av valfri smak med strössel på. Det är ju hur kul som helst att få strö över färglatt godisregn på sina muffins

• FruSundahl

Chokladbollar fick vi alltid göra när vi var små.
    Fick man ju kladda med händerna också.

Här hemma har sonen "alltid" hjälpt till med köttfärssåsen, korvgryta och liknande saker.
    När vi har bakat har det bara varit tal om muffins och bullar.
    Muffinsen får han göra själv. Slänger ner allt i bunken och så vispar vi tillsammans.

Ritch ratch fillibombombom fillibombombom
  • emmakatta

Skala en gurka, dela på längden och låt dottern vara med och skära sallad men en bordskniv, skiva upp falukorv och låt henne göra exempelvis blommor av korven med pepparkaksmått

• Humlan 79

Tack för alla bra tips!

Receptet på Cocostopparna är det som står på baksidan av cocospaketet:

Rör ihop 2 ägg med 1 dl strösocker (vispa inte).
    Tillsätt cocos och 50 gram smält smör. Blanda.
    Låt smeten svälla i 10 minuter.
    Klicka ut påbakplåtspapper eller i små muffinsformar, ca. 25 st.
    Grädda i 75 grader, 10-15 minuter.

Svar på tråden Enkla recept som passar när 2-åringen ska baka och laga mat?