• pklint

    Varför är bara killen ansvarig vid en graviditet?

    Ja, jag kan nog redan från börja lista ut att det kommer bli skrik och rabalder om detta men jag kan inte låta bli.

    Naturligtvis är en kille medveten om vad som kan hända om man har sexuellt umgänge, men kvinnor är det tydligen inte, eller? Har suttit bredvid min kära, gravida skall väl påpekas, sambo (nej inte planerat) och läst lite grann och kunde nu inte låta bli att fråga.

    Varför? Menar alla ni som skriver "Stoppar man in den vet man vad som kan hända" att kvinnor är dumma? För i princip menar ni att kvinnor antingen:
    A: Inte har någon aning om vad som händer om penisen hamnar inuti den med tillhörande "graviditets-klet".
    B: Samtliga kvinnor som har blivit oplanerat gravida har blivit våldtagna?

    Och NEJ, jag försöker inte säga att kvinna är ansvarig för det hela, för guds skull människor: Sist jag kolla så är man oftast två i en sexuell akt och allt som oftast på bådas gehåg.

    Varför, varför och åter varför skriver man "Stoppar du in den så vet du vad som händer" till killarna? Enligt mig så är man två i beslutet, MEN kvinnan har det slutgiltliga beslutet. Det är deras kroppar, det är i dem som barnet växer, det är dem som får genomleva graviditeten, men jag tycker inte att en kille skall behöva få aggresiva påhopp när de skriver av sig. Jag personligen håller min sambo lika ansvarig för våran graviditet som mig själv (inte på något negativt sätt, just nu längtar jag mest på att bebisen skall komma ut... vill bli... pappa nu. Även om jag inte ville från början (annan diskussion). Hon är för övrigt "bara" i v.26)

    Detta är inget arg påhopp eller liknande, jag är mest fundersam varför kvinnorna aldrig behöver ta ansvar: Oj, jag blev oplanerat gravid det är ditt fel (pekar på pojken). Japp precis så är det, för du hade INGEN aning om vad som kunde hända.

    Ahh, dags att lägga av för nu börjar jag faktiskt hetsa upp mig.

    Kan väl i för och sig avsluta med att ursäkta för den mycket förvirrande tråd uppbyggnanden då den är lite förvirrande nu när jag läser den.

  • Svar på tråden Varför är bara killen ansvarig vid en graviditet?
  • pklint

    Ny tråd skapad under Graviditet, om någon kan hjälpa mig med att ta bort denna posten skriv gärna i min gästbok.

    Tackar

  • FlamingRed

    Det är bara en allmän syn människor har, att andra människor borde ta sitt ansvar.

    Dvs, det är alltid lätt att säga till någon annan att dom borde fattat, och framför allt när det gäller sex, att dom borde avstått.

    Av nån anledning är det ok att säga åt folk att avstå från sex om dom inte är beredda att rakryckade stå för alla konsekvenser. Trots att sex är en sådan grundläggande drift hos människan.

    Ingen säger ju till tex trafikskadeoffer att dom väl visste riskerna när dom satte sig i bilen... Men när det gäller sex så är det tydligen ok att säga så.

  • heckles

    Jag tror detta handlar om att många killar flyr "verkligheten" när de märker att den de legat med blivit gravid.. Har sett många trådar där pappan skriver ungefär "Vill inte ha barn nu" och de söker bästa utväg, antingen genom att göra slut, begära av tjejen att hon ska göra abort, fly landet eller vad det nu är..

    Jag liksom många andra hävdar att har man oskyddat sex så kan det bli barn.. Blir det barn så har pappan ett ansvar gentemot barnet oavsett om han vill eller inte.. För som sagt så är det mammans beslut om hon vill behålla barnet eller inte.. Jag hoppas dock att ett sådant beslut tas av båda parter tillsammans..

    Håller med om att ansvaret ligger på båda parter och många mammor kanske orättfärdigt lägger skulden på pappan i händelse av oplanerad graviditet..? Jag hoppas att det inte är så dock..?

  • Johnny80

    Säger bara, IT TAKES 2 TO TANGO!!!


    Den som bromsar först bromsar för tidigt.....
  • Anghammarad
    pklint skrev 2008-04-29 20:52:40 följande:
    J Inte har någon aning om vad som händer om penisen hamnar inuti den med tillhörande "graviditets-klet".
    Det heter "mysrester" på detta forum.
  • Cyberdansken

    klart att båda har ett ansvar för en graviditet, oplanerat eller inte. Men eftersom kvinnan helt suveränt kan bestämma hurvida hon ska ha barnet eller inte så borde det ligga i mannen/killens intresse att skydda sig själv i alla lägen OM han inte vill ha barn. Bestämmelsesrätten är nämligen fullständigt fråntagen honom efteråt. Därav uttrycket att "du visste riskerna"...

  • FIame

    Cyberdansken det du skriver låter så fint och fungerar så dåligt i praktiken så det är helt onödigt att du skrev det =).

  • Cyberdansken

    FIame, nu förstår jag inte alls. Va menar du med det? Det är ju så det fungerar i praktiken.

  • sjöbusen

    Tycker att detta e konstigt.
    För om en kvinna blir med barn och bestämmer sig för att göra abort så har mannen ingen talan.
    Men om en man vill kolla så att hans soldater simmar som dom ska. Så måste man ha kvinnans gynekologs tillstånd. hmm e inte det könsdiskriminering??

Svar på tråden Varför är bara killen ansvarig vid en graviditet?