• Grizzly

För fet för ett fuck

Detta handlar om när HAN inte vill längre...
    Jag tror det handlar mycket om vår inställning, tjejer! Inte OM vi får sex, utan hur VI MÅR om vi inte får sex (av den vi mest av allt vill ha det).

Min man och jag (9 år tillsammans, två barn 4 & 1½, jag just fyllt 40, han just nu 37) har inte haft ordentligt 6 sedan, ja, när jag började bli gravidtjock sist tog det slut. Mycket jobbigt eftersom jag kände mig, med mina mått mätt, extremt pilsk under graviditeten. Inte så mycket därefter, men, så pass att jag kände att ja, jo, det vore nog kul om någon kom hit och pillade lite... Efter att jag (med hans ord) målat in honom i ett hörn och fått veta att jag inte längre är sexuellt attraktiv eftersom jag blivit för tjock (OK då 165 & 75 kg, visst, lite kanske) kände jag mig så jävla värdelös. Då händer 3 saker: 1) glad på väg till t-banan efter tjejkväll, råkar le mot karl i fönster på restaurang som sedan plötsligt dyker upp vid min sida och presenterar sig "ditt söta leende gjorde att jag bara var tvungen att gå efter". Han var inte ens packad utan bara 26 år och jättesöt. Försvann såklart jag meddelat att jag var en 40-årig gift 2-barnsmor, men tack så mycket! Att han överhuvudtaget såg mig berodde på att jag, samtidigt som jag letade efter busskortet i väskan, kände mig jätteglad efter en trevlig kväll, fick syn på honom i fönstret och tänkte "där sitter han och är söt" och log lite larvigt eftersom jag snubblade till då han märkte min blick 2) jag flörtar lite med karl på gemensam fest som sedan högljutt deklarerar inför min man att "jag är kär i din fru" samt 3) jag går in här och ser att jag inte är ensam om att ha en sexvägrande karl som skyller sin impotens på att jag är för tjock (och inte på att hans fötter luktar illa, han fiser, har fått hår inte så mycket på huvudet längre som i öronen och i näsan samt gör fartränder i kalsingarna och på HANDDUKEN huh så äckligt!!!!).

Nu ikväll tog jag ett glas vin till maten och gick sedan och provade en klänning jag köpt till det bröllop vi ska på imorgon. Kände mig jättefin!! Tidigare ikväll när jag frågade vad han ska ha på sig sa han att det beror vad du ska ha. Alltså ställde jag mig framför TV:n, snurrade ett par varv och säger "det här ska jag ha". samtidigt som jag hör honom säga "vad fint" så säger jag "kolla vad fet och ful jag är!!". Han blev ju såklart sur... Gick sedan och ställde mig i duschen och helt plötsligt får jag Svullos låt i huvudet, minns ni den: "För fet för ett fuck". ..och jag kan bara inte låta bli att skratta (just nu i alla fall): HIS LOSS!!!! Tack för att ni alla finns här och låter mig, oavsett vilket mitt problem är, få veta att jag i alla fall inte är ensam. Ville dela med mig lite av mina glada känslor som fanns här trots allt... Som sagt, alla ni därute, försök hitta denna känsla: det är hans förlust, det är han som inte ser er för den ni är!!

• Svar på tråden För fet för ett fuck
  • valkyrian

Vilket charmigt inlägg Hihi, men som sagt, hans loss, lägg energin på dig sj!

• Cyberdansken

Positiv känsla i inlägget, men ändå lite trist.
    Att man går upp i vikt ska väl inte minska hur man känner för den man älskar? För egen del är det personen jag tänder på, inte en kropp som måste vara på ett alldeles speciellt sätt.

Dax att ta ett riktigt samtal om vad som egentligen gör att han inte tänder på dig?

• Tindra02

Va härligt skrivit, blev riktigt rörd
    Verkligen rätt inställning...

• Maorie

Nu förstod jag nog inte riktigt.. Du själv sa till honom "kolla vad fet och ful jag är!" och han blev då sur. Vad jag förstod då, så skulle jag anta att han blev sur för att kommentaren inte bara kunde få räcka "vad fint". För det var väl snällt sagt? Om du agerar som att du skulle vara fet och ful, så är det ju inte så konstigt att han inte tänder?

• Anonym
    Maorie skrev 2008-04-30 11:08:39 följande:
    Nu förstod jag nog inte riktigt.. Du själv sa till honom "kolla vad fet och ful jag är!" och han blev då sur. Vad jag förstod då, så skulle jag anta att han blev sur för att kommentaren inte bara kunde få räcka "vad fint". För det var väl snällt sagt? Om du agerar som att du skulle vara fet och ful, så är det ju inte så konstigt att han inte tänder?
    Håller med precis. Min fru ser ganska bra ut för sin ålder men tjatar hela tiden om att hon tycker hon är tjock. Det är så jäkla avtändanbde. Vem blir sugen på någon som inte gillar sin egen kropp och vill visa upp den? Kropp handlar mycket mer om kvinnans inställning, och egentligen ganska lite om hur den ser ut.
  • Anonym (ok)
    Svar på #5
    Ok förstår du är en man
    Jag är rätt kraftigt överviktig och min man älskar mig
    Men ibland så är det jätte jobbigt man försöker verkligen går ner i vikt och rätt va det rä så är man där i skafferiet/kylen
    Och då säger min man "jag älskar dig ändå, du är det finaste som finns" och det är verkligen gulligt men iblan d är det jobbigt och då måste man få säga det utan att mannen avtänder...
    Det är ju fruktansvärt att ni tänker så blit lite lessen
    Anonym skrev 2008-04-30 11:15:18 följande:
    Håller med precis. Min fru ser ganska bra ut för sin ålder men tjatar hela tiden om att hon tycker hon är tjock. Det är så jäkla avtändanbde. Vem blir sugen på någon som inte gillar sin egen kropp och vill visa upp den? Kropp handlar mycket mer om kvinnans inställning, och egentligen ganska lite om hur den ser ut.
  • Anonym

Anonym (ok) skrev 2008-04-30 11:20:15 följande:

Svar på #5Ok förstår du är en man Jag är rätt kraftigt överviktig och min man älskar mig Men ibland så är det jätte jobbigt man försöker verkligen går ner i vikt och rätt va det rä så är man där i skafferiet/kylen Och då säger min man "jag älskar dig ändå, du är det finaste som finns" och det är verkligen gulligt men iblan d är det jobbigt och då måste man få säga det utan att mannen avtänder...Det är ju fruktansvärt att ni tänker så blit lite lessen
    Sorry, men det är osexigt med dåligt självförtroende. Inte faller du för män som hela tiden pratar om hur fula och värdelösa de känner sig? Gärna smal midja och fast stjärt, men absolut viktigast är att kvinnan trivs med sig själv och känner sig sexig, även om man inte lever upp till idealen till 100 procent. För det gör ju ändå ingen.
  • Anonym (ok)

Jag kan förstå dig oxå absolut...
    När vi håller på hela tiden, ful jag, fet jag inget kul och höra...
    Men, många ggr är det just därför vi säger det för vi behöver bekräftelse, tyvärr...

• Anonym

Anonym (ok) skrev 2008-04-30 11:52:12 följande:

Jag kan förstå dig oxå absolut...När vi håller på hela tiden, ful jag, fet jag inget kul och höra...Men, många ggr är det just därför vi säger det för vi behöver bekräftelse, tyvärr...
    Man kan ju få bekräftelse på olika sätt. "Ser jag tjock ut i den här?" är betydligt sämre än "Visst är jag snygg och sexig i den här?".
  • Anonym (ok)
    Svar på #9
    Oja låter defenitivt bättre
    Men ibland är det svårt, tycker nog inte man är speciellt sexig eller snygg alla ggr
    Lättare vara negativ än positiv, tyvärr...
    Anonym skrev 2008-04-30 11:56:14 följande:
    Anonym (ok) skrev 2008-04-30 11:52:12 följande:
    Man kan ju få bekräftelse på olika sätt. "Ser jag tjock ut i den här?" är betydligt sämre än "Visst är jag snygg och sexig i den här?".
  • Anonym

Anonym (ok) skrev 2008-04-30 13:03:03 följande:

Svar på #9Oja låter defenitivt bättre Men ibland är det svårt, tycker nog inte man är speciellt sexig eller snygg alla ggr Lättare vara negativ än positiv, tyvärr...
    Säkert är det så. Men måste man älta det med partnern? Pys ut det där med vänninnor eller på FL eller vad som helst. Och jobba med att bättre på självförtroendet, det är mycket viktigare än att t.ex. banta. Även om man så klart kan göra båda två...
  • Anonym (ok)
    Svar på #11
    ja fl i all ära...
  • Kimma72

Mycket bra skrivet TS!
    Och mycket riktigt är det hans förlust. Kärlek sitter på insidan och det är väl främst den man ska vårda om man älskar någon. Att graviditeter sätter sina spår är ju ingen nyhet vare sig för kvinnor eller män, men jag anser väl att sålänge man gör nåt åt den eller åtminstone försöker så kan/ska partnern inte klandra en för att vara för fet för att ha sex. Trist attityd tycker jag.
    Jag hoppas ditt nystärkta självförtroende kan få din man att inse vilken fantastisk fru han har som står på sig, älskar sig själv vad som än händer och som kommer att vara en styrka för erat gemensamma förhållande i framtiden tack vare den attityden

P.s. Jag gick upp från 65 till 80kg när jag träffade drömprinsen pga att jag slutade röka, han älskar mig inte mindre för det. Jag tränar varannan dag stenhårt och har en hel gård med djur att sköta men går inte ner ett gram. Men jag kämpar på, under tiden vet jag att han "älskar min själ och inte mina rundlagda former" och det räcker för mig. Så hopp finns

• Maorie
    Anonym skrev 2008-04-30 11:15:18 följande:
    Precis. Tror fan det att alla är nöjda med sin kropp jämt. Och särskilt inte om man varit gravid och förändrats pga det. Men man måste ju inte låta världen veta att man inte alltid är nöjd, eller att man nästan aldrig är nöjd ens. Om man spelar ett slags spel med sig själv och låtsas att man är nöjd, då är det nog bra mycket enklare att till slut faktiskt bli nöjd. Och som det skrevs senare också, ingen tänder på en människa som hela tiden säger hur ful och värdelös den är.

Sen skrevs det nånstans att man behöver få bekräftelse. Och det håller jag absolut med om. Men man måste veta sin publik så att säga. Om man vet att man får bekräftelse av sin partner genom att säga "vad ful jag är", då är det ju the way to go. Men det verkar ju inte vara så för de flesta... Då funkar det ju helt enkelt inte. Då får man byta strategi.
  • Anonym
    Maorie skrev 2008-04-30 13:57:20 följande:
    Precis. Tror fan det att alla är nöjda med sin kropp jämt. Och särskilt inte om man varit gravid och förändrats pga det. Men man måste ju inte låta världen veta att man inte alltid är nöjd, eller att man nästan aldrig är nöjd ens. Om man spelar ett slags spel med sig själv och låtsas att man är nöjd, då är det nog bra mycket enklare att till slut faktiskt bli nöjd. Och som det skrevs senare också, ingen tänder på en människa som hela tiden säger hur ful och värdelös den är.Sen skrevs det nånstans att man behöver få bekräftelse. Och det håller jag absolut med om. Men man måste veta sin publik så att säga. Om man vet att man får bekräftelse av sin partner genom att säga "vad ful jag är", då är det ju the way to go. Men det verkar ju inte vara så för de flesta... Då funkar det ju helt enkelt inte. Då får man byta strategi.
    "Sitter mina nya tunna stringtrosor snyggt när jag putar med rumpan så här mot dig...?" Den strategin tror jag mer på. Då skulle hon få all bekräftelse hon behöver, både i ord och handling.
  • Grizzly

Det framgivk visst inte riktigt av mitt inlägg att jag var ironisk när jag sa "titta vad fet och ful jag är", just då kände jag mig jättesnygg och samtidigt sur på min karl som bar sig åt som om jag var mindre värd bara för att jag tjockat till mig lite. Sen tyckte ju han uppenbarligen också att jag såg snygg ut. Hade jag väntat någon sekund hade jag ju bara fått komplimang som det blev nu sa vi det samtidigt (eftersom jag inte fått ngn komplimang på 100 år så var det inte riktigt vad jag förväntade mig).

Poängen med mitt inlägg var lite grann det som flera av er skrivit senare: om man känner sig snygg, bra, vad det nu är, så tycker andra det också. Det är tyvärr så att tycker man synd om sig så gör andra det också - inget attraktivt i det inte. Att älska sig själv är en förutsättning för att må bra och bli älskad. Och självklart skall en kvinna som föder en mans barn bli mindre älskad för att hon ändras i kroppen!!!!

• Anonym (grrr)

jag är 28... och man

du är nog den coolaste 40 åringen jag nånsin hört.
    vilken skön inställning du har.

med ditt inlägg så har du säkert gett flera kvinnor bättre självförtroende.

Pang på bara, smiska honom om han är olydlig ;)

• Cyberdansken
    Svar på #17
    Du glömde ett "inte" i din sista mening. Annars har du helt rätt.
Svar på tråden För fet för ett fuck