• Mitka79

Trädgårdsmöbler! Plast eller trä. Vill höra för o nackdelar.

För o nackdelar med trä o plastmöbler.
    Vart har ni köpt era o vad kostade de? nöjd?

• Svar på tråden Trädgårdsmöbler! Plast eller trä. Vill höra för o nackdelar.
  • AnnaGBG

Plast är ju inte lika snyggt, men det är ju underhållsfritt och tåligt.

• Mitka79

har inte sett så mkt plast nuförtiden. Jysk??
    Jag vill helst ha plast men killen vill ha trä....;)

• Cheera

Trä kan man slipa om och betsa på nytt om det blir solblekt....plast?? Ja...man kan väl lacka om det om man vill.

Trä är snyggare

Jag har då bara vart med om att plastmöblerna går sönder efter x antal år....skulle trämöblerna gå sönder så kan man lätt slå dit en planka eller två.

Plast har gräsliga färger (tycker jag, vinrött, blått, grönt) och vitt blir suuuuuperfuuuult!!!! Om man inte är noga med att göra rent stolar och bord med jämna mellanrum.

Plastbord bognar i mitten, har aldrig sett ett bord i trä se ut som ett grunt badkar.....

Jaaa...jag kan nog fortsätta ett tag till

Jag tycker trä....men smaken är ju som baken

• Mitka79

hihi ja tack fortsätt du;)

• Joonas

Det finns ju fler alternativ? Nu har man ju mycket i aluminium och andra material. De ska ju vara helt underhållsfria har jag hört. Själv har vi trä, funderar på att komplettera med plastrottinggrupp. Med soffa och fåtöljer...

Livet behöver inte vara perfekt för att vara underbart!
  • Yrslan

Trä, då har du en grupp som håller, vår har 30 år på nacken. I år ska vi måla om den, det är 10 år sedan sist...

• Mitka79

aluminium går helt bort, dont like!
    är väl lite snål kanske hehe, när det gäller balkongmöbler, tycker de i trä är så dyra.... men visst är de fina!

va har ni betalt för era? o vart inhandlade?

• Joonas

Vi har köpt våra på IKEA, finns bilder i galleriet, under "altan".

• javalady

Finns väl att köpa utemöbler på IKEA, Plantagen, Jysk, speciella försäljningsställen för utemöbler, Ellos har nåt också.

Vill man inte ha trä/plast så verkar ju rottning vara poppis nu också.

Mina föräldrar har plastmöbler som de haft i minst 5 år som hållt hur bra som helst! Inga bågnande bord eller trasiga stolar. (Köpta på Plantagen och Jysk om jag inte minns helt fel.)

Vi har gjort det enkelt för oss själva - inte vrålsnyggt, men billigt och praktiskt - vi har två sk brassestolar. Lätta att fälla ihop när man inte använder dem och de går att ha i två lägen. (Skulle vi ha andra stolar med fällbart lägen skulle de inte få plats på balkongen.) Dessutom kan vi - om vi vill - lätt bära med oss våra stolar om vi vill åka någonstans (vilket vi iofs inte har gjort... )

Fundera på vilka krav du har på dina möbler - skall du bara sitta i dem och läsa en bok eller om ni skall äta mat, ja då kanske det räcker med sådana som inte är fällbara. Om du skall ha fällbara möbler - får de plats på balkongen om du fäller dem?

Där efter kan du ju se om det finns trä/platsmöbler som motsvarar dina önskemål.

Lycka till!

• Mitka79

Joonas:
    Vilket snyggt hem ni har! vart tvungen o rota lite i galleriet med;)
    vad heter utemöblerna? hittar dem inte på ikea....hm

• Joonas
    Mitka79 skrev 2008-04-29 23:44:57 följande:
    Joonas:Vilket snyggt hem ni har! vart tvungen o rota lite i galleriet med;)vad heter utemöblerna? hittar dem inte på ikea....hm
    Oj, jag vet inte vad möblerna heter, men vi köpte dem våren -06. Solsängarna vet jag finns nu med, de heter Äpplarö!
  • Freiya

trä är ju klart snyggast!
    jag tycker att plast ser och känns så billigt ut. dessutom blir de varma som attans om de står i solen!
    men det är ju smart att man kan fälla ihop dem.

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • jassikan

Färgade plastmöbler, mörkgröna har vi. Vi har haft setet i 7 år, inga problem med varken stolar eller bord. Men dynorna börjar bli lite halvtråkiga. Vi har bord och stolar utomhus året runt, men under tak på altanen.

Trä är snyggt, men en hel del underhåll för att hålla dem snygga.
    Metall/aluminium blir ju lite kallt när det står i skuggan, men har man dynor som täcker funkar ju det också. Men tycker de är lite för stela för min smak.

• mrs holiday

Jag skulle valt plast om de ska stå under bar himmel och trä om de ska stå under tak. Trä är helt klart snyggare än plast, och står de under tak har de längre livslängd också. När trämöblerna börjar se vissna ut kan man olja/måla dem och de blir som nya. Plast bleks av solen och man kan inte få dem snygga igen.

Sen finns det som sagt aluminium och konstrotting, vilket jag tycker är jättesnyggt - men det var ni inte intresserade av.

Vi har förresten trämöbler på vår altan med tak och en liten plast-grupp (som blivit skitful såklart) ute på gräsmattan. Fördelen med plast är förresten också att det är lättare om man ska hålla på att flytta runt möblerna efter t ex sol och skugga (som vi brukar göra).

• Cheera
    Mitka79 skrev 2008-04-29 23:20:19 följande:
    aluminium går helt bort, dont like!är väl lite snål kanske hehe, när det gäller balkongmöbler, tycker de i trä är så dyra.... men visst är de fina!va har ni betalt för era? o vart inhandlade?
    Våra är köpt på blocket
    Bord med två skivor på vardera sida så att bordet blir längre, 6 stolar med 7-positionslägen och dynor för 3500:-
    De är köpta på jysk från början. Nypriset hamnade strax under 6000:- enligt förra ägaren då dom köpta andra stolar än vad som hörde till + 2 extra och dynor.
    Kika på blocket och se om ni hittar något där!
Svar på tråden Trädgårdsmöbler! Plast eller trä. Vill höra för o nackdelar.