• Puffen

Spelar det någon roll hur tvillingar ligger i magen?

Mina två ligger som i en våningssäng, en uppe och en nere.

Är i v.20 nu och de har legat så hela tiden.
    Kommer de fortsätta ligga så eller lägger de sig sida vid sida sen?

Tvilling 2 kan väl aldrig komma förbi 1:an så 2:an blir 1:an?? De är väl omöjligt om de inte kan ligga sig sida vid sida?

Om de fortsätter ligga i "våningssäng", kommer de då bli kejsarsnitt?

Mamma till son-02, son-07 och tvillingar i sep-08
  • Svar på tråden Spelar det någon roll hur tvillingar ligger i magen?
  • små fötter

Om båda ligger i tvärläge blir det planerat snitt, men du kan nog räkna med att de hinner vända sig flera gånger om innan det är dags Glad För att kunna föda vaginalt räcker det med att en ligger med huvudet nedåt. Mina tjejer vände och vred på sig hur många gånger som helst innan de kom! Prata med din bm om du känner dig orolig för hur det ska bli.

Grattis till tvillingarna och lycka till! Skrattande

Fideli och Lily har varsin egen skyddsängel
  • Puffen

Min BM är nyanställd tror jag... Hon är så nervös och spänd.
    Känns som jag vet mer än henne ibland.
    Tvillingar kan hon inte mycket om.

Hoppas jag får föda vaginalt!! Hade varit en upplevelse jag helst inte vill missa!!

Hur länge håller de på att snurra runt där inne? Måste väl börja bli trångt nu?

• små fötter
    Puffen skrev 2008-04-29 22:23:17 följande:
    Min BM är nyanställd tror jag... Hon är så nervös och spänd. Känns som jag vet mer än henne ibland. Tvillingar kan hon inte mycket om.Hoppas jag får föda vaginalt!! Hade varit en upplevelse jag helst inte vill missa!!Hur länge håller de på att snurra runt där inne? Måste väl börja bli trångt nu?
    Då tycker jag att du ska begära att få träffa en annan bm, det har man rätt till om man inte trivs. Det är ju så viktigt att man känner sig bekväm med sin bm!
    Jag vet inte hur länge de vrider och vänder på sig där inne, men mina tjejer vände sig fortfarande i v30 - så än är det inte för trångt för dina!
  • Puffen

Tack för svaret!
    Då finns det hopp för en vaginal födsel alla fall Glad

• små fötter
    Puffen skrev 2008-04-29 22:27:49 följande:
    Tack för svaret!Då finns det hopp för en vaginal födsel alla fall
    Jag håller tummarna för att du får det, om det är det du önskar helst Glad
  • Babe

Mina har legat i sätes/tvärläge länge, men vände sig till huvud/huvudläge ca v28. Det är "ettan" som bestämmer hur förlossningen blir, alltså ligger hon i tvär- eller sätesläge blir det snitt. Men, trots att jag är liten så kan de ännu vända sig, nu kan man säga att det KÄNNS när de bökar och försöker. Tyckte min doktor hade en skön iställning till mina funderingar ang. snitt/vaginal födsel, då hon sa att vi låter bebisarna bestämma, hur det blir, blir bäst för dem. Så jag vilar i den tron =) Har ett akutsnitt i färskt minne (18månader).
    Men de KAN vända sig ännu för dig, om och om igen t om.

Lycka till/

• gusta72

sådär låg våra tjejer också rätt länge, kommer tyvärr inte ihåg vilken vecka, men det var ganska så långt fram i graviditeten, sen vände sig tvilling 1 med huvudet neråt och efter ytterligare några veckor så vände sig tvilling 2 också neråt.

Lycka till!!

• Jess69

I vecka 34 låg min Tv1 med huvudet nedåt, så en vaginal förlossning var självklar...vid UL i v 36 hade hon vänt sig
    så hon låg på tvären (så gjorde även Tv2) så det blev planerat snitt.
    Så nånstans hittade dom plats att röra sig..

• MariaD

Om du vill prata om förlossningen så borde du få en remiss till en förlossningsläkare el liknande. BM tar nog inga beslut. Var själv fundersam ang min förlossning, ioförsig med ett barn men jag har ett katastrofsnitt sen tidigare. BM rådfrågade ngn läkare som sa att det var OK att föda vaginalt. Då BM blev osäker om det framgick att jag hadde snittet från naveln o ner så mejlade hon igen för att vara säker. Fick då samma svar, att det var OK, men om jag var osäker el funderade över något så kunde hon skicka en remiss så kunde jag få komma o prata ang förlossningen. Läkaren trodde nog att jag VILLE ha kejsarsnitt, men jag är jätteglad att det är OK att föda vaginalt och känner mig inte ett dugg orolig då jag litar på det dom säger då dom säger att det går bra att föda vaginalt.

Vi ska få en lilla syster * Mira Bf 5/7 08 *
  • Mothersong

Hej tjejen!

Jag födde mina i huvud/säte, och 2an vände sig till säte i v36+2... Jag hade varit och gjort ul dagen innan och då låg de båda huvud/huvud, sen vaknade jag på morgonen av ett himla liv inne i magen och ul´et senare på dagen visade att Timon lagt sig i säte... Han vände aldrig på sig sen igen, utan låg så snällt och hoppade syrran på huvudet

Vi gjorde en förlossningsplanering i v29 på spec.mvc på Östra sjukhuset... Sen ville en idiot till läkare inte bry sig om det överenskomna eftersom "tvillingar alltid kommer ut på ett eller annat sätt", detta skedde torsdagen innan förlossningen, men det mötet reklamerade jag faktiskt En professor godkände godkände förlossningsplaneringen på lördagen, och precis som överenskommet så blev jag igångsatt när jag ville

De föddes vaginalt i huvud/säte i v37+3

~~~Mattis 13/9-06, Aliina och Timon 27/11-07~~~
  • sofanda

Mina låg också som en våningsäng. De hamnade i huvudläge ganska tidigt och låg kvar så fram till förlossningan. Det blev vaginalt med båda. TV2 höll på att lägga sig på tvären när TV1 var ute, men den ena läkaren hindrade det genom att snabbt som ögat pressa tillbaka henne i huvudläge och massera huvudet över bäckenkanten (hon låg på fel sida, sa de).

• sofanda

De kan byta plats med varandra ett tag. När de väl "bestämt sig" (eller det blir för trångt att snurra runt) är det den till höger som är TV1.

• Mothersong
    sofanda skrev 2008-05-01 21:35:36 följande:
    De kan byta plats med varandra ett tag. När de väl "bestämt sig" (eller det blir för trångt att snurra runt) är det den till höger som är TV1.
    Men det har väl ingen betydelse var de ligger? Vad jag har läst, och vad läkarna sa till mig, så är tv1 den som ligger närmast utgången...
  • sofanda

och det fick jag höra var till höger...

Mothersong skrev 2008-05-02 14:32:31 följande:
    Men det har väl ingen betydelse var de ligger? Vad jag har läst, och vad läkarna sa till mig, så är tv1 den som ligger närmast utgången...
  • Mothersong
    sofanda skrev 2008-05-02 14:33:40 följande:
    och det fick jag höra var till höger...
    Jaa, se där hur olika det kan vara... och vissa kallar dem för tvilling A och B, och andra säger tvilling 1 och 2... men att säga att tvilling 1 är den till höger har jag aldrig hört... Fast iofs så låg min tvilling 1 till höger Aliina bokade den platsen redan i v14
  • VictorsMamma

Min etta ligger med huvudet nere och har gjort det länge, men tvåan verkar ändra sig lite då och då. Slår volter hela tiden. Hoppas att han väljer att ha huvudet nere när det är dax. Lättare att få ut honom då än om han kommer i säte.

• VictorsMamma

Glömde att skriva att jag är i v.37. Tänk att han fortfarande har plats att göra volter!

• Mothersong
    VictorsMamma skrev 2008-05-02 19:33:00 följande:
    Hoppas att han väljer att ha huvudet nere när det är dax. Lättare att få ut honom då än om han kommer i säte.
    Jag tyckte inte att det gjorde ett dugg ondare Det spände lite mer, men gjorde absolut inte ondare

http://www.familjeliv.se/Gravid/Min_forlossning/a137.html kan man läsa om min tvillingförlossning Hoppas länken funkar bara
  • Babe

sofanda: det är tvillingen som ligger närmast utgången, som kallas tvilling 1 eller tvilling A, mnen din kanske låg även till höger om =)

Svar på tråden Spelar det någon roll hur tvillingar ligger i magen?