Måla eller tapetsera, billigast? Snabbast? Enklast?
Har tänkt göra en budgetrenovering. Väggarna är redan målade innan. Men vad är billigast att måla eller att tapetsera. Vad är enklast och vad gr fortast att göra?
Har tänkt göra en budgetrenovering. Väggarna är redan målade innan. Men vad är billigast att måla eller att tapetsera. Vad är enklast och vad gr fortast att göra?
Jag tycker att det är enklast att måla och tror nog det är billigast oxå om man inte köper superbudget-tapeter, men de brukar vara så dålig kvalité.
Tycker även målade väggar "håller" bättre. Hade hunddregel på en tapetvägg o en måladvägg, tapetväggen blev förstörd när vi försökte torka bort men det var inga problem på den målade väggen.
Tja....enklast är ju att måla. Måste ju inte bli billigast om man inte köper snålfärg som oftast är sämre. Personligen tycker jag att det lätt blir tråkigt med målade väggar, de blir ju bara enfärgade. En tapet kan man ju få mönster eller bara lite skiftningar i så blir det genast "roligare". Sen om färg alltid är hållbarare vet jag inte om jag kan hålla med om. Målade väggar kan ofta (beroende på underlaget) fastna i möbler som står intill väggen. Tapeten har ju en slätare yta som du inte kan få med roller.
Sen tycker jag det är roligare att tapetsera än att måla, men det är ju verkligen bara en smaksak.
Måla.
Tapetsera går snabbare för mig i allafall. Och blir ju snyggare. Men man kan ju inte ta vilka skittapeter som helst... HUr mycket budget snackar vi?
Min man är målare och han tycker att målade ytor är enklare, billigare och enklare att underhålla om duu tex behöver torka av väggen. Måla 2 ggr men inte på samma dag. Låt det gå en dag åtminstone. Sist men inte minst så tycker han att du ska köpa målarfärg i en yrkesbutik och inte på tex Bauhaus, hornbach osv. Det beror på att storaffärernas färg är lite tunnare, typ utspädd, så man tjänar inget på det o längden. Lycka till.
När vi skulle inreda vårt hus väggar och golv så valde vi väv på väggarna (sådan utan mönster) och målade på väggarna, tyckte vi var ett jättebra val för nu har vi redan målat om köket 1 gång och vardagsrummet 2 gånger inom loppet av 2½ år men nu är vi nöjda.
Det har inte kostat så mycket och det har gått snabbt.
Kan tillägga att vi målat nästan hela huset eftersom vi har snedtak och det kändes enklast. Enbart i köket har jag tapetserat en fondvägg.
Nu, ca ett år senare, vill jag göra om alla rum utom köket och den tapetserade väggen. De andra är så tråååååkigt enfärgade! Ska sätta upp tapeter i de andra rummen också, skiter i att det är lite bökigt med snedtak.
milla 1982 skrev 2008-04-29 22:28:36 följande:
Hur lång tid ska målarfärg torka innan man kan måla nästa lager?
Spackel ska man ju måla en gång på innan man målar hela väggen, undrar om man måste vänta ett dygn på det att torka med?
milla 1982 skrev 2008-04-29 22:33:30 följande:
vi renoverade nyligen hela lägenheten innan vi flyttade in och vi tapetserade alla rum utom köket där vi målade. jag tycker tapeter är snyggare, men det är ju inte det enklaste och heller inte det billigaste. men svärmor gjorde ett rum på en dag eftersom hon gjort det förut och den lilla extra tiden tyckte vi att det var värt. och ska man måla tycker jag inte man ska göra det på tapet. i så fall ska man ha väv eller något under och har man inte redan det måste man ju tapetsera upp det i stället. för min erfarenhet är att målad tapet inte har så lång hållbarhet.
men allt är ju en smaksak.
Har målat på tapet flera ggr och det har inte varit några problem förutom en gång då vi spacklade över stora hål, då såg man att det var annat underlag när solen låg på.
'
Även om tapeten bubblar sig så brukar den gå tillbaks om man låter det torka över natten.