• Norrskog

Astma under graviditet?

Är det vanligt att man känner av sin astma mer under graviditeten än annars? Jag är bara i v 8, men är tungandad nästan varje dag. I vanliga fall har jag knappt problem alls.

Är det någon som varit med om liknande? Hur löste det sig för er?

• Svar på tråden Astma under graviditet?
  • Pysselgalningen

Jag har så igen, vill inte ta bricanylen heller då jag blir så skakig och får svårt att sköta hemmet.
    Fick astman konstaterad under förra grav.
    Tyvärr så verkar det enda vara att ta medicinen, för jag blir då inte bättre om jag inte är utomhus.

• T x 3

Jag har blivit bättre med astman under alla mina graviditeter. Jag läste det också i någon föräldrar tidning att det oftast blev så. Så jag slutade ta mina mediciner och blev inte sämre. Jo, en gång men då var jag förkyld och skulle strax föda. Läkaren sa åt mig att det var dumt att sluta med medicinerna för att barnet tog mer skada av att jag hade svårt att få luft. Hur som helst så slutade jag med kortisonet pga två anledningar. Det ena för att det finns risker att ta det när man är gravid och det andra för att kroppen själv producerar mer kortison när du är gravid. Om du blivit sämre så gå till doktorn och få hjälp. Nu måste du tänka på både dig och bebisen. Grattis till graviditeten och lycka till.

• T x 3
    Svar på #1
    Blir du inte bättre om du duschar? Det hjälper både mig och mina barn. Dels har det lugnande inverkan och så hjälper den höga luftfuktigheten/ångan till.
  • Hopp78

Jag har kronisk astma och har haft det sedan jag var yngre. Min astma har inte blivit bättre men jag tar mina mediciner varje dag, så jag kan åtminstone andas. När jag pratade med läkaren om astma och graviditet, så sa han att man ska vara noga med att ta mediciner under en graviditet.
    Själv kan jag inte ens andas om jag inte tar mina 2 mediciner varje dag.

• Norrskog

Tack för era svar!

Jag har mått bättre de senaste dagarna när jag har haft det lite lugnare. Misstänker att stress inverkar ganska mycket även nu, eftersom jag även i icke-gravitt tillstånd blir sämre under stressiga perioder. ;)

Jag tar och frågar BM när jag ska på inskrivningen, så får hon slussa mig vidare om det behövs.

• Lanlar
    Hopp78 skrev 2008-04-30 09:56:50 följande:
    Jag har kronisk astma och har haft det sedan jag var yngre. Min astma har inte blivit bättre men jag tar mina mediciner varje dag, så jag kan åtminstone andas. När jag pratade med läkaren om astma och graviditet, så sa han att man ska vara noga med att ta mediciner under en graviditet. Själv kan jag inte ens andas om jag inte tar mina 2 mediciner varje dag.
    Vad tar du för medicin?..om jag får fråga. Min barnmorska vill att jag ska träffa läkare för att diskutera min medicinering, men jag var gravid förra sommaren(fick mf)och då sa min dåvarande läkare att det var ok med min medicin. Jag vill absolut inte sluta med den...har aldrig mått så här bra på så låg dosering som nu!!!
  • lindalita

Det finns en bok/häfte som heter "Astma och graviditet" av Lars Gottberg. Där står precis vilka mediciner som man kan ta under graviditeten. Jag fick den av min astmaläkare när jag sa att vi planerade att skaffa barn. Kolla med era läkare om de har den! Den är mer uppdaterad än t ex fass där det ofta står att det inte finns tillräcklig forskning osv...

• Hopp78

Lanlar:
    Jag tar Becotide 2 ggr per dag. Serevent 1 gång per dag. Kan dock inte äta några allergitabletter då jag mår riktigt illa av dom. Så jag får nog klara mig utan sådana i sommar. Hur det nu ska gå som...

• Bitchiga bitch

Jag hade inga problem tidigt i graven utan senare..
    fick gå till sjukhuset då och då för att få hjälp med det.

• Lisis81
    Pysselgalningen skrev 2008-04-30 01:28:35 följande:
    Jag har så igen, vill inte ta bricanylen heller då jag blir så skakig och får svårt att sköta hemmet.Fick astman konstaterad under förra grav.Tyvärr så verkar det enda vara att ta medicinen, för jag blir då inte bättre om jag inte är utomhus.
    Jag blir oxå otroligt skakig av Bricanyl och har bytt till Buventol easyhaler som jag inte känner av alls (Mer än att jag kan andas igen)
    VAd det gäller kortisonet så förstod jag på min läkare att det är en sån pytteliten mängd som kan nå barnet att det inte är någon fara, men självklart ska man ta så små doser som möjligt.
Svar på tråden Astma under graviditet?