omeprazol. när verkar den?
Har en fruktansvärd reflux och har då fått omeprazol utskrivet av läkaren att ta vid behov. Nu gör det ont å bränner som tusan, hur länge dröjer det innan tabletten börjar att verka? Någon som har en aning?
Har en fruktansvärd reflux och har då fått omeprazol utskrivet av läkaren att ta vid behov. Nu gör det ont å bränner som tusan, hur länge dröjer det innan tabletten börjar att verka? Någon som har en aning?
Efter ungefär en timme skulle jag gissa. Eller 30-120 min. Jag har inte tänkt så mycket på det, utan märker bara att det verkar efter ett tag.
Skall jag bli hjälpt av Omeprazol så räcker det inte att bara ta vid behov.för mig hjälper tabletten inte förrän när jag kanske tagit den under 2 dygn.jag tar den under en 14 dagars period
usch då, jag hoppas på att siili har rätt när det gäller mitt fall.
Tack för svaren
Jag tänkte inte så långt. Men precis som det är för Intelligenti pauca är det för mig också. Jag måste ta under 2 dagar innan den fulla effekten kommer. Men när den kommer tar det 30-120 min från intag.
Omeprazol är långtidsverkande och får sin fulla effekt efter ca 2dagar. Om du vill ha omedelbar effekt prova zantac
Det är precis som de andra sagt här, full effekt efter något dygns behandling. Men om du har besvär innan dess kan du kombinera med något snabbverkande som ex. novalucol eller liknande.
Ok, långtidsverkande.
Men faktum är att jag fick resultat efter ca 3 timmar, möjligt att det var p.g.a någonting annat då, men den värsta svedan och värken i ryggen försvann.
Nejdå, du kan visst känna av förbättring efter några timmar, men full effekt först efter något dygn. Så bra att det blev bättre!
Vad skönt att det funkar!
mycket skönt :)
Basses mamma - skulle man kunna kombinera det med pepsid duo?
För det tycker jag hjälper snabbt mot vanlig halsbränna
Hej igen ts! Blir kanske lite sent svarat, men men... Pepcid duo innehåller ju både en snabbverkande och en långtidsverkande komponent, inte lika långtidsverkande som omeprazol dock men ändå. Så det blir ju lite kaka på kaka. Så jag tycker nog ändå att det är bättre att kombinera med enbart kortverkande precis i början av omeprazolbehandlingen. Men om du nu bara har pepcid duo hemma så visst. Men efter ett par dagar borde du inte behöva ta något annat än omeprazol. Ja just det ja, du är väl inte gravid? För isf ska du INTE ta Pepcid duo. Hoppas det blir bättre för dig, vet hur jobbigt det är med halsbränna!
He he, såg nu att risken för att du ska vara gravid torde vara obefintlig...
hehe tack så mycket för ditt svar.
jag har varit skengravid när min sambo var det på riktigt, duger det?;)
Jag har inte behövt ta någonting annat än just omeprazol. Jag har t.o.m klarat käkat grillat och druckit ett par glas vin (!) utan att känna av någonting så mina problem verkar bli bortjagade bra utav omeprazolet.
Jag var å köpte lite korttidsverkande men har inte behövt användd dom ännu.
Jag fick även utskrivet värktabletter av min läkare... om det skulle göra sådär jätteont igen, men det verkar ju knasigt för dom höjer ju syrenivån i magen. Nu var dom väl inte 100 på om det är katarren eller om jag hade gallsten, men det lutar åt katarren eftersom jag nu blir hjälpt av omeprazolen.
Tack så mycket för att du tog dig tid för at svara på mina frågor =)