hur räknar man ut dagsböter?
om en person döms till 50 dagsböter och har 300000:- i årsinkomst - hur mycket blir det?
om en person döms till 50 dagsböter och har 300000:- i årsinkomst - hur mycket blir det?
Vet ej men här är lite info:
Ekonomiskt straff baserat på inkomst. När man döms till dagsböter tilldelas man ett antal dagsbotar beroende på gärningens straffvärde, och storleken på dessa botar beror sedan på ens egen ekonomi.
Dagsböter döms ut till ett visst antal lägst 30 och högst 150 st. Antalet dagsböter beror på brottets svårighetsgrad. Varje dagsbot bestämmes till ett belopp i kronor beroende på den dömdes inkomst, lägsta 30 kr och högst 1000 kr.
Jag chansar helt vilt nu Men 300 000 ger väl en månadslön på ca 25000. Vilket borde ge en timlön på ca 144 kr. 144*8 = 1152 1152*50=57600
Nu vet jag inte om man räknar på detta sätt. Men för mig låter det som det. Dagsböter, vad tjänar den personen per dag gånger antal dagar. Om det nu är baserat på ens inkomst.
Fast det stod ju i inlägget av Cezi högst 1000 kr/dag.
Så kanske 50 000 då istället för 57600.
Hoppas någon annan vet. Detta var bara en tanke
tack för era svar!
eftersom det gäller en hemtenta så måste jag försöka ta reda på korrekt svar, vill inte gärna få fel.
nån annan som vet?
nope, jag läser nästintill hela kursen på distans eftersom jag ej fått dagisplats till yngste sonen... det står inte i den läroboken jag fått... ska maila läraren men känns dumt att fråga om nåt som jag ska skriva ner på hemtentan...