• Peak

Vad ska man jobba med om man vill tjäna BRA?

Har läst i flera sådana trådar innan och tycker det är intressant att få höra om andra yrken och vad man kan tjäna...

Jag funderar nu på att utbilda mig, men är mest sugen på en praktisk utbildning eller en rel. kort. Tror inte jag klarar 3-4 år på universitet!

Har funderingar på att bli flygledare eller gå en butikschefsutbildning (högskolepoäng) men känner att jag nästan vill vara garanterad ett jobb efter utbildningen och att det är en "bra" lön.

Har jobbat som säljare och där hade man ju en bra lön! Men det blev ohållbart att vara borta från familjen i längre perioder men att få ut 20.000 efter skatt var inte så svårt!

Allt är ju relativt och vad är en "bra" lön? Om vi säger 20-25.000 innan skatt.

♥ Lowe mitt allt ♥
  • Svar på tråden Vad ska man jobba med om man vill tjäna BRA?
  • Morbid Mistress

Alla typer av hantverkaryrken såsom elektriker, byggjobbare eller rörmockare är bra betalda och relativt kort utbildning.

Jag stressar, alltså finns jag
  • Irma77

Skulle säga byggnadsarbetare, elektriker, snickare.
    Det är nog ganska kul också. Men de ligger väl närmare 30000:-/månad.

• Rabelais

Sopåkare drar in 35000/månden

• Peak
    Rabelais skrev 2008-04-30 09:02:36 följande:
    ja jag läste också det någonstans, men stämmer det verkligen? Kollade i scb´s statistik.
    http://www.scb.se/templates/Standard____36110.asp men det är väl lite individuellt och beroende på vart man bor också!
    ♥ Lowe mitt allt ♥
  • mortill31980

elmontörer tjänar i snitt 22000-24000 i grundlön,+ alla restilläg,traktamenten etc som ingår varje dag de jobbar...så i snitt får de ut 24-27000kr eft skatt.... dock ett slitit jobb.

• nallea
    Rabelais skrev 2008-04-30 09:02:36 följande:
    Sambon är fd sopåkare med ca 10 år i yrket å han tjänade inte  de. Snarare 21000/månad
  • MarieHJ

Min kille är elektriker men han är lärling och är inte fullbetald förän om 3 år. Men hans lön höjs efter vissa arbetstimmar hela tiden, så sen kommer han tjäna imellan 25-30000 när han är färdig och fullbetald om 3 år. Han läste till elektriker på c:a 8 mån intensivt.

• Micke
    Peak skrev 2008-04-30 07:56:01 följande:
    Har läst i flera sådana trådar innan och tycker det är intressant att få höra om andra yrken och vad man kan tjäna... Jag funderar nu på att utbilda mig, men är mest sugen på en praktisk utbildning eller en rel. kort. Tror inte jag klarar 3-4 år på universitet!Har funderingar på att bli flygledare eller gå en butikschefsutbildning (högskolepoäng) men känner att jag nästan vill vara garanterad ett jobb efter utbildningen och att det är en "bra" lön. Har jobbat som säljare och där hade man ju en bra lön! Men det blev ohållbart att vara borta från familjen i längre perioder men att få ut 20.000 efter skatt var inte så svårt!Allt är ju relativt och vad är en "bra" lön? Om vi säger 20-25.000 innan skatt.
    Men vad är fel på butikschef resp flygledare? Borde väl finnas jobb inom detta.
  • Peak
    Micke skrev 2008-04-30 17:49:35 följande:
    Men vad är fel på butikschef resp flygledare? Borde väl finnas jobb inom detta.
    nej det är nog inga fel direkt Förutom att vi just byggt hus ca 50 mil från Malmö så det blir svårt att flytta dit just nu!!

Men alltid kul med andra tips och idéer man kanske får en snilleblixt
    ♥ Lowe mitt allt ♥
  • Schrewelius85

Lastbilschaufförer tjänar rätt bra. Beroende lite ¨på om du kör hemma eller borta lite.

Peak skrev 2008-04-30 07:56:01 följande:
    Har läst i flera sådana trådar innan och tycker det är intressant att få höra om andra yrken och vad man kan tjäna... Jag funderar nu på att utbilda mig, men är mest sugen på en praktisk utbildning eller en rel. kort. Tror inte jag klarar 3-4 år på universitet!Har funderingar på att bli flygledare eller gå en butikschefsutbildning (högskolepoäng) men känner att jag nästan vill vara garanterad ett jobb efter utbildningen och att det är en "bra" lön. Har jobbat som säljare och där hade man ju en bra lön! Men det blev ohållbart att vara borta från familjen i längre perioder men att få ut 20.000 efter skatt var inte så svårt!Allt är ju relativt och vad är en "bra" lön? Om vi säger 20-25.000 innan skatt.
Svar på tråden Vad ska man jobba med om man vill tjäna BRA?