• LAA

Fråga till göteborgsfinnarna: sima och munkar i Göteborg?

Finns det någon här som vet vad jag kan få tag på sima (lite sent att sätta egen) och munkar (orkar inte fixa egna) i göteborgsområdet?

Det var evigheter sedan senast, men just idag känner jag att det är ett måste på valborg!

• Svar på tråden Fråga till göteborgsfinnarna: sima och munkar i Göteborg?
  • Ann Lee

Hej!

Bor själv inte i Göteborg men Ailas Hembageri som håller till i Borås ska i december ha öppnat en brödbutik i Majorna, adressen är Kusttorget 1-2. Där säljer de finska munkar.

Jag tänkte nog hinna med att baka munkar, däremot blir det ingen traditionell sima eftersom det inte hinner bli klart.
    Hittade däremot ett recept på nätet på snabb-sima.
    Här kommer det:
    250 g honung
    1/2 liter vatten + 2 liter vatten
    saft från 2-3 citroner

Smält honungen i 1/2 liter vatten och tillsätt sedan ytterligare 2 liter vatten + saft från citronerna. Låt svalna.
    Jag förstår av receptet att det inte blir några bubblor men tänkte försöka "spetsa" drycken med mineralvatten eller sockerdricka och se vad som händer.

• LAA

Tack för tipset! Jag ska nog ta vägen om Kusttorget på hemvägen idag. Jag har skickat mina föräldrar på simajakt (de var också väldigt sugna), så jag hyser gott hopp om lyckad valborg, trots allt.

Nästa år ska jag vara ute i god tid för förberedelserna, jag minns hur roligt det var som barn att titta om russinen hade flutit upp i flaskorna.

Svar på tråden Fråga till göteborgsfinnarna: sima och munkar i Göteborg?