• s ka
    Äldre 30 Apr 11:33
    28966 visningar
    9 svar
    9
    28966

    när kan man börja med gåstol?

    När kan man börja använda gåstol?
    Har en son på 4 månader som kan sitta med stöd.
    sitter jättebra i matstolen med en filt bakomsig.
    måste de kunna sitta helt själva utan stöd innan man börjar använda gåstol?

  • Svar på tråden när kan man börja med gåstol?
  • Jesste­r
    Äldre 30 Apr 11:37
    #1

    Nejdå. Du kan börja så smått nu, gärna med en liten kudde bakom ryggen eller mot magen som stöd


    ♥ v.29 ♥
  • bebbe made in italy
    Äldre 30 Apr 11:38
    #2

    Nej jag tror man kan testa om han kan sitta med stöd, i gåstolen har han ju stöd. Däremot hävdar ju experter att det inte är bra med gåstol då barnet får för mkt intryck då det nte är redo mentalt för att gå. men det är ju en annan fråga... Har inte själv bestämt mej hurvida jag skall göra sen, min bro hade gåstol och han e det inget fel på


    Mamma till världens sötaste lilla docka
  • sötsug­en80
    Äldre 30 Apr 23:00
    #3

    Tror nog att det är olika från barn till barn som med allt annat, tror nog att man ska vara någerlunda stadig/stark i ryggen innan man börjar använda den. Du märker nog ganska snabbt om han gillar det eller inte, även om han kanske inte går i den kanke han tycker att det är kul att sitta i den.. Huvudsaken är nog att vara vaksam på barnets reaktion och kännslor för vad han är redo för och inte.

  • grynin­g2
    Äldre 1 May 09:27
    #4

    Jag tror som de andra att man läser av barnet bra hururvida det är redo för gåstol. Sen är det ju ett laddat ämne verkar det som. Jag fick en hel del påhopp här på FL för ett tag sen p.g.a. att min son sitter i sin gåstol korta stunder under dagen. De hävdar ju att barnet kan bli utvecklingsförsenat när det sitter i gåstol. Men jag tror faktiskt inte det är så farligt om man använder sitt sunda förnuft. Vi har haft stor glädje och nytta av gåstolen.

  • alvaer­eva
    Äldre 1 May 09:32
    #5

    min dotter började sitta i sin gåstol när hon var lika gammal som din son. hon är nu fem månader och har tränat upp sej såpass att hon kan stå själv om hon håller i saker, hon sitter själv och hon går om man håller henne sådär i händerna.
    jag tycker snarare att hon har utvecklats av att sitta i sin gåstol!
    sen får man väl vara vaksam när man ska ta bort den förstås.

  • Tingel­ing83
    Äldre 21 Jun 20:14
    #6

    min son börja me gåstol 5 mån när han kunde sitta någorlunda stadigt själv

  • Äldre 7 Sep 18:58
    #7

    Min son började när han var 5månader,han började gå när han var 10månader så den hjälpte honom verkligen jättr mycket med tekniken att börja gå ?

  • Äldre 8 Sep 15:39
    #8

    Varför gåstol? Har läst att det inte är bra för motoriken. Min dotter satt själv vid 4,5 mån o gick vid 9 mån helt utan någon gåstol. På vårt bvc rekommenderar de att man inte använder gåstol.

  • Äldre 8 Sep 19:09
    #9
    tulip79 skrev 2015-09-08 15:39:40 följande:

    Varför gåstol? Har läst att det inte är bra för motoriken. Min dotter satt själv vid 4,5 mån o gick vid 9 mån helt utan någon gåstol. På vårt bvc rekommenderar de att man inte använder gåstol.


    Min son satt vid 5 mån och gick vid 8 mån trots flitigt gåstolsanvändande. Så varför inte gåstol? Alla barn är olika.
Svar på tråden när kan man börja med gåstol?