• Lovali

Går det bra att förbereda potatismos...?

Skall ha barnkalas i helgen & dottern har beställt rosa potatismos Jag vill ju helst inte stå & koka potatisen när barnen är där. Kan jag koka potatisen på morgonen sedan värma på dem i micron & göra moset när de är där eller blir potatisen "konstig" då? Kanske inte blir bra mos då?

Kanske en dum fråga men normalt så kokar jag potatisen & gör moset direkt ju...
    bara så jkag inte står där med ett dåligt mos...!

• Svar på tråden Går det bra att förbereda potatismos...?
  • Trinity78

Nej då, det går jättebra att koka potatisen i förväg.

Och mitt indiehjärta slår och slår och slår
  • Lovali

OK tack Trinity! Det vore ju helt klart det bästa att kunna göra så

• Miss Mumin

tror det är bäst att du gör moset på engång och sen värmer på det Cool

Kan bli lite kostigt annars :P

• Flutterby

Ja, gör moset först och värm det innan ni ska äta det! (kanske bör du vänta med färgen tills dess också, jag vet inte)

• Lovali

Hmm Ok, kanske att jag gör moset helt klart med karamellfärg & allt & värmer det då. Är det viktigt att värma potatis som varit kall mycket väl? Som det är med typ ris & kött tror ni? Eller kan jag värma det ätvarmt bara?

Jag känner mig som en matanalfabet här altså men vill ju inte få dåligt mos eller matförgifta barnen

• Trinity78
    Bumbi bönan skrev 2008-04-30 12:23:39 följande:
    tror det är bäst att du gör moset på engång och sen värmer på det Kan bli lite kostigt annars :P
    Tycker du? Jag brukar ofta göra mos på överbliven potatis som stått i kylen och det blir alltid bra.
  • milla2

Tips gör pulvermos när de har kommit då slipper ni äta tapetklister!

• en glad
    Svar på #5
    jag tycker att du skall göra moset klart och sedan bara värma det "ätvarmt" i micron. Värmer du det för mycket blir det konstig konsistens på det, i alla fall om du vispar (inte stöter) potatisen till fluffig mos, som jag brukar göra!
  • Miss Mumin
    Trinity78 skrev 2008-04-30 12:35:41 följande:
    Tycker du? Jag brukar ofta göra mos på överbliven potatis som stått i kylen och det blir alltid bra.
    jag lyckas aldrig med det :P
  • Jesster

Det har aldrig jag heller lyckats med

Trinity78 skrev 2008-04-30 12:35:41 följande:
    Bumbi bönan skrev 2008-04-30 12:23:39 följande: tror det är bäst att du gör moset på engång och sen värmer på det Kan bli lite kostigt annars :PTycker du? Jag brukar ofta göra mos på överbliven potatis som stått i kylen och det blir alltid bra.
    ♥ v.29 ♥
  • Trinity78

Hmm, så konstigt! Det kanske har med vilken potatis man använder?

• Miss Mumin
    Trinity78 skrev 2008-04-30 20:30:56 följande:
    Hmm, så konstigt! Det kanske har med vilken potatis man använder?
    Inte en aning, provat olika å det funkar inteRäcka ut tungan
Svar på tråden Går det bra att förbereda potatismos...?