• Mikka82

Birma som utekatt??

Vi är lite sugna på att skaffa en birmakatt. Jag har velat ha en sådan misse sen jag var liten och sambon tycker dom är fina, men han vill att en katt ska kunna gå ut och inte vara innekatter...iofs tror jag också på att det är skönast för katten om den får gå ut (även om jag själv har enbart haft innekatter). Nu bor vi ju så himla bra så missen skulle kunna gå ut helt säkert!

Men fungerar det att ha en Birma utomhus eller ligger det i generna att den vill vara inne? Kommer den klara sig fint ute då det finns andra katter runtomkring här och så?

• Svar på tråden Birma som utekatt??
  • Snorkis

Vågar ni låta en sån dyr katt vara ute?

Min grannes Birma blev stulen för 2 år sedan... vi såg när en bil stannade och plockade upp den

• Udda

Jag hade aldrig låtit en sån dyr katt va utekatt!!

• Mikka82

Vi bor i en liten by där alla känner alla och i ett otroligt lugnt område med skog runtom, så för mig känns det säkert iaf. ofs så ska man ju aldrig säga aldrig att det inte kan hända att nån plockar upp kissen, men det kan ju hända vilken katt som helst.

• Fru annmi

Personligen skulle jag inte ha Pälsklingen ute p.g.a Skaderisken & Stöld
    Min kompis fick sin ena birma stulen på landet & en annan Överkörd Såå...Rekommenderar det EKJ76 skrev om..
    Rastgård...Om ni kan?!

Men,visst Kan en Birma vara ute...
    Min tre vill dock inte gå ut,tycker det är läskigt *hihi*

• Fru annmi
    Mikka82 skrev 2008-04-30 12:13:52 följande:
    Vi bor i en liten by där alla känner alla och i ett otroligt lugnt område med skog runtom, så för mig känns det säkert iaf. ofs så ska man ju aldrig säga aldrig att det inte kan hända att nån plockar upp kissen, men det kan ju hända vilken katt som helst.
    Joo,det har du rätt i,men en Birma kostar ju mellan 5-8000 kr så de är det ju lite lönt att stjäla tyvärr
  • Mikka82

Fru annmi: hihi, ja det kan vara lite läskigt i den stora världen Skönt att höra att den kan vara ute utan problem.

• Mikka82

Men om man öronmärker en katt, då borde ju de som stjäl den inte kunna sälja vidare utan mitt tycke då det är jag som står som ägare på katten...eller hur fungerar detta?? Finns det chip till en katt som det finns till hund??

• kanaan

Bygg en liten rastgård. Många uppfödare säljer inte ens raskatter om de vet att man kommer att ha den som utekatt.

• Fru annmi
    kanaan skrev 2008-04-30 12:18:44 följande:
    Bygg en liten rastgård. Många uppfödare säljer inte ens raskatter om de vet att man kommer att ha den som utekatt.
    Helt Rätt!

Mikka82: Man Chipmärker ju kissen,men...
    Tror säkert att fula personer kan Sälja kissen ändå & det är ju inte säkert att köparen ens reflekterar över detta & kollar kissen,men...Borde ju komma fram i en ev Veterinärundersökning,men...

Jag skulle inte vilja min Pälskling detta öde,utan hade personligen byggt en lityen rastgård,dels för denna sakens skull men även mycket för skaderisken

MjauuLycka Till!
  • Flissi

Jag har en birma som inte är ute mkt.
    Han har aldrig varit speciellt förtjust i att vara ute & fick i princip släpas ut av tidigare ägaren när hon skulle låta kattena få lite frisk luft
    Sen flyttade hon till hus, med inhängnad tomt, katterna KAN gå över men gör det inte.
    tror hon sagt att hon hämtad nån av dem nån gång hos grannen. Aldrig gått långt.
    Min låg bara på altanen eller MAX 10m ut på gården.
    De andra leker, klättrar & jagar massor på innegården.

Nu när han bor hos oss tar han en runda runt huset, eller går efter oss om vi är utanför tomten på lekplatsen.
    Försvann i höstas, vi hade glömt släppa in honom från morognens husrunda, under dagen hade gått nere på vägen nedanför vårt hus & skrikit så ett par tjejer tog hem honom. Fick tag på honom via polisen. Efter det är han jätteorolig att vara ute "själv".

Min katt är chipsmärkt. Lite dumt då många stationer ej har chipsscanner, sen syns en tatuering.

Så alltså älskar en del att vara ute & en del älskar det inte lika mkt!

• Majsan70

Visst kan en Birma vara ute om man inte är rädd om sin katt. De kan bli stulna och överkörda eller skadade på annat vis. Jag personligen som föder upp Birmor skulle aldrig i mitt liv sälja en kattunge till utekatt.

Däremot är jag helt för rastgårdar och promenader i koppel eller utevistelse under tillsyn hela tiden.

• Kaxxen

Även om uppfödaren chipmärker katten så hade jag även märkt den i örat för det är många som inte har chipavläsare och så syns ju en tatuering bättre för allmänheten.

Att katten kan bli skadad och kidnappad kan ju hända vilken katt som helst. Bara för att man betalat mer pengar för sin katt tycker jag att om man kan ska låta den få komma ut ibland. Även att de är "avlade" så är det ju ändock ett kattdjur som mår bra av att komma ut. Om ni bor lugnt och så så hade jag inte tvekat att släppa ut den.

Bor själv i ett område med mycket hur och trafik men min katt lärde sig trafiken under det första halvåret och går inte ens ut på den stora vägen. Håller sig på trädgårdarna och nere vid skogen. Man ser hur han njuter av att vara ute. Jag ahr skaffat mig en stor försäkring på honom och tänker att om han nu skulle bli påkörd så har jag ialla fall gett honom ett fritt liv där han har kunnat få ytnyttjat alla sina kattinstinkter.

Jag tycker du ska släppa utdin kisse Någon pratade ju om att dekanske inte vill gå så långt ändå, så då håller den sig kanske ganska nära hemmet.

Lycka till

• Mikka82

Såklart att jag kommer vara rädd om min kisse, men håller med kaxxen om att det handlar ju bara om pengar. Om jag skaffar en katt för 250 kr eller 6000 kr så är jag lika rädd om den kissen ändå!

Någon som har erfarenhet om birmor håller sig i närheten hemmet eller om de löper all världens väg?? ni som har birmor som är ute, hur gör era?

• Majsan70
    Mikka82 skrev 2008-04-30 15:35:17 följande:
    Såklart att jag kommer vara rädd om min kisse, men håller med kaxxen om att det handlar ju bara om pengar. Om jag skaffar en katt för 250 kr eller 6000 kr så är jag lika rädd om den kissen ändå! Någon som har erfarenhet om birmor håller sig i närheten hemmet eller om de löper all världens väg?? ni som har birmor som är ute, hur gör era?
    De är ju som katter i stort och ja de springer iväg o beter sig som vanliga katter om de går vind för våg. Jag vet nämligen ett flertal kastrerade Birmor som går lösa. Men de klarar sig inte särskilt bra i kylan och över natten så ofta om de är borta så blir de slitna o utmattade. ( de jag känner då alltså)

För mig rör det sig inte om bara pengar, det rör sig om ett liv som jag är fruktansvärt rädd om. Kanske missuppfattades i det jag skrev förut. *S*
  • TessaLisa

NEJ jag skulle INTE ha Birman ute.
    Men å andra sidan så skulle jag inte ha någon katt alls obevakad ute, vare sig huskatt eller raskatt.
    Det är en farlig värld ute oavsett om man bor i stan eller på landet.
    Faror lurar överallt.

• Kristin24

Min mamma har en Birma, han är utekatt. Har funkat jätte bra...ingen som tagit han inte.
    De skulle nog bli lite besvikna om de tatt han för han har en defekt på teckningen på bakbenen, så han går inte att ställa ut.
     Mamma fick han billigare pga det.

Nu är han väldigt gammal, tror han är 14 år..och skrupplig. Kommer sakna honom enormt sen när han dör...14 år är en lång tid.

Go och glad Kexchoklad
  • Fru annmi
    Majsan70 skrev 2008-04-30 15:38:00 följande:
    De är ju som katter i stort och ja de springer iväg o beter sig som vanliga katter om de går vind för våg. Jag vet nämligen ett flertal kastrerade Birmor som går lösa. Men de klarar sig inte särskilt bra i kylan och över natten så ofta om de är borta så blir de slitna o utmattade. ( de jag känner då alltså)För mig rör det sig inte om bara pengar, det rör sig om ett liv som jag är fruktansvärt rädd om. Kanske missuppfattades i det jag skrev förut. *S*
    Håller me..

Självklart är man lika rädd om sin Pälskling oavsett pris,ras mm,men..
    Dessa löper stor/större risk för att hamna i orätta händer
    Eftersom många känner igen Birmakatten eller Raskatter & vet att de är värda mer i pengar sett än en liten husis,så..Stjäl de dem
    Tyvärr!
  • Fru annmi
    TessaLisa skrev 2008-04-30 15:40:49 följande:
    NEJ jag skulle INTE ha Birman ute. Men å andra sidan så skulle jag inte ha någon katt alls obevakad ute, vare sig huskatt eller raskatt. Det är en farlig värld ute oavsett om man bor i stan eller på landet. Faror lurar överallt.
    Dé Mjauuar ja på
Svar på tråden Birma som utekatt??