• Therace

Boken om mig / Min första bok / Mitt första år

Det finns ju en hel skog av sådana här böcker. Bläddrade igenom några i helgen och förundrades över detaljrikedomen - tror de att man inte har bättre saker för sig än att fylla i dessa miljoner "frågor"?! Min och mina syskons böcker var inte så "frågvisa"...

Vad är det konstigaste ni behövt fylla i/svara?
    Vad var det roligaste?
    Det svåraste?
    Det märkligaste/något ni förvånades över?
    Något ni har saknat?
    Vad har ni skrattat mest åt i efterhand?
    Något ni glömt som enbart boken påminner er om?
    Hur många har lämnat mycket blankt?
    Kanske fuskat med/"dragit till med något" svar?
    Har många gjort egna sådana böcker istället, kanske i form av scrapbooks eller liknande?

• Svar på tråden Boken om mig / Min första bok / Mitt första år
  • Yena2

I vår finns en sida för "brev till barnet". Den har vi inte fyllt i ännu. Jättesvårt tycker jag!

• MamaMuu

Jag tycker att det svåraste var att fylla i namnen man diskuterade om innan, och så står det en fråga "varför tyckte ni om dom?" Jag tycker frågan är lite löjlig. För det mesta tycker man väl bara att namnen va fina och inget annat :) hah

• Emejli

Det är en hel djungel med det där. Men jag köpte en igår, som jag tyckte var lagom.

Den är illustrerad med Nalle Puh, heter Nalle Puh, babybok.
    Lagom att fylla i tyckte jag och var inte för stor eller för tjock :) Billig också, kostade 179kr på babyproffen.

• Therace

Jag kikade på två olika Nalle Puh-böcker på Babyland - den ena hade kuvert avsedda för BB-armbandet, (hårlock?) och UL-bild, det gillade jag

Ibland har man besvarat en fråga, så kan det stå "berätta mer" efteråt, så finns det enormt mycket utrymme efteråt. Man kanske nöjer sig med att ha besvarat frågan, men det ser så tomt och tråkigt ut när allt efteråt lämnas blankt. Jag som barn skulle nog tycka att det var tråkigt gjort av mina föräldrar att lämna en massa blankt, men vissa har ju fått sådana här böcker av bekanta och därmed inte valt frågorna själv.
  • Emejli
    Therace skrev 2008-04-30 12:36:55 följande:
    Jag kikade på två olika Nalle Puh-böcker på Babyland - den ena hade kuvert avsedda för BB-armbandet, (hårlock?) och UL-bild, det gillade jag Ibland har man besvarat en fråga, så kan det stå "berätta mer" efteråt, så finns det enormt mycket utrymme efteråt. Man kanske nöjer sig med att ha besvarat frågan, men det ser så tomt och tråkigt ut när allt efteråt lämnas blankt. Jag som barn skulle nog tycka att det var tråkigt gjort av mina föräldrar att lämna en massa blankt, men vissa har ju fått sådana här böcker av bekanta och därmed inte valt frågorna själv.
    Ja, den måste det vara. Min har små fickor för UL bilderna och BB-armband.

Ja, man vill ju försöka fylla i så mycket om möjligt. Jag har ingen direkt babybok, men min mamma har skrivit upp i ett album för hand, när jag rullade från mage till rygg, satt upp, gick osv..
    Men sedan är det ett hopp på typ tio år tills det står
    "tappade första tanden" haha..

Därför tycker jag att det känns lite viktigt min bebis ska få en riktig bok, avsedd för just hon/han. :)
  • Therace

Min lillebror är mammas fjärde barn, så jag förstår att det inte var fullt lika intressant med hans utveckling jämfört med första barnet, "nyhetens behag". Allt det viktigaste/lätta är i alla fall ifyllt, men t.ex. när tänderna kom är ganska tomt.

Min svärmor har på samma sätt, för hand, skrivit om min mans utveckling, när t.ex. första kontaktleendet kom, fotat honom månadsvis osv.

Jag är ganska anti det här rosa-flicka/blå-pojke-grejen och vill helst köpa en könsneutral bok. Tänkte dessutom köpa flera på en gång (för framtida syskon) så att alla barnen får likadana böcker (har själv tyckt att det är lite tråkigt att jag och mina syskon alla har olika böcker, inte jämförbart innehåll). Blir det färre barn än vi tänkt oss, kan man alltid ge bort boken och tvinga på dem frågor de inte vill eller kan svara på, haha

• Emejli
    Therace skrev 2008-04-30 12:56:41 följande:
    Min lillebror är mammas fjärde barn, så jag förstår att det inte var fullt lika intressant med hans utveckling jämfört med första barnet, "nyhetens behag". Allt det viktigaste/lätta är i alla fall ifyllt, men t.ex. när tänderna kom är ganska tomt.Min svärmor har på samma sätt, för hand, skrivit om min mans utveckling, när t.ex. första kontaktleendet kom, fotat honom månadsvis osv.Jag är ganska anti det här rosa-flicka/blå-pojke-grejen och vill helst köpa en könsneutral bok. Tänkte dessutom köpa flera på en gång (för framtida syskon) så att alla barnen får likadana böcker (har själv tyckt att det är lite tråkigt att jag och mina syskon alla har olika böcker, inte jämförbart innehåll). Blir det färre barn än vi tänkt oss, kan man alltid ge bort boken och tvinga på dem frågor de inte vill eller kan svara på, haha
    Va smart med att köpa flera av likadana böcket! Jättesmart!
    Det ska jag nog fundera riktigt på!
    Som du sa, det är ju helt klart roligare om alla har likadan bok när de blir äldre och tittar igenom varandras. Då är det ju mycket enklare att jämföra osv.
  • Therace

Samtidigt finns det kanske en charm i att ha olika böcker, lite "dagens mode", men jag tror inte att det kommer skilja sig så mycket mellan den sortens böcker idag, om två år och om fyra år... Men kanske om det blir en sladdis om 15 år

• Emejli

Nej, det har du ju iofs rätt i :) Sånna böcker finns nog kvar i all evighet :)

Det skulle va om det blir en sladdis :P

• cloudberry79

Det finns en jättefin bok som är helt könsneutral, den har inga konstiga frågor heller, utan är rätt rakt på sak, enkel att skriva i Vi har fyllt i nästan hela boken åt Vidar, utom sånt som handlar om tänder osv, för han har inga ännu

www.barnbyran.se

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • Therace
    Svar på #10
    cloudberry79 skrev 2008-05-01 11:43:21 följande:
    Det finns en jättefin bok som är helt könsneutral, den har inga konstiga frågor heller, utan är rätt rakt på sak, enkel att skriva i Vi har fyllt i nästan hela boken åt Vidar, utom sånt som handlar om tänder osv, för han har inga ännu www.barnbyran.se
    Kul! Får ta mig ut och leta upp den hos någon återförsäljare, vill gärna bläddra igenom och jämföra böckerna som finns till försäljning, annars gör jag nog en egen...
Svar på tråden Boken om mig / Min första bok / Mitt första år