• Medan

Hur länge använde ditt barn cykelhjälm?

Jag har försökt fråga detta bland föräldrar till yngre barn men där hävdar alla att deras barn minsann ska ha hjälm minst till 15 årsdagen! Min son är snart 12 och jag börjar ge upp hjälmdiskussionen, så nu vänder jag mig till er för att få veta när era barn faktiskt i verkligheten "slutar" med cykelhjälm?

För ärligt talat, inte har högstadiebarnen hjälm.

• Svar på tråden Hur länge använde ditt barn cykelhjälm?
  • Solskensmor

Vid 12-13-årsåldern var det färdighjälmat här...

• mirre2

min äldsta e 13år och han MÅSTE ha hjälm  annras så cyklar han inte en meter! och här e de ingen bråk om hjälmen heller han vet hur det ligger till!

• mirre2
    mirre2 skrev 2008-05-01 11:01:19 följande:
    min äldsta e 13år och han MÅSTE ha hjälm  annras så cyklar han inte en meter! och här e de ingen bråk om hjälmen heller han vet hur det ligger till!
    Kanske har det inte  blivit nån konflikt pga av detta då ALLA Felix kompisar MÅSTE ha hjälp när de cyklar så de e ju inte bara han som har det utan ALLA hans kompisar!och det tycker jag e BRA för man ska vara rädd om sitt huve man kan ju inte precis köpa ny på ica
  • Lm71

Jag har inte haft ngt bekymmer med den frågan förrän nu. Min äldste son blir 15 år om ett par månader, & häromdagen kom faktiskt frågan för första gången "måste jag ha hjälm?"... Jag har ju sett att han är en av få som faktiskt har använt hjälm så länge, bland sina kompisar, & det är jag jätteglad för. Han har aldrig ifrågasatt det heller. Sen har jag en 11-åring & 13-åring, som fortfarande har hjälm & de får de fortsätta med (& så 2-åringen då förstås ) Men visst finns dem, högstadiebarnen som har hjälm

Det viktigaste är inte att aldrig falla, utan att kunna resa sig efter varje fall....
  • Bidosas

jag e 31 å har hjälm, så mina barn kommer ha hjälm... jämt!

(¯`°?.¸ ღ♥ livet leker ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Majsan70

Sonen slutade ha hjälm i 12-13 års åldern. Dottern är 13 och har fortfarande hjälm varenda meter.

• denna där

Ska man åka bil har man bilbälte.
    Ska man cykla har man cykelhjälm.
    Det är fasta bestämda regler i vår familj. Fullständigt orubbliga oavsett ålder.

Vegetarian - fornnordiskt ord för dålig jägare
  • Misery

sonen blir tretton o har fortfarande hjälm visst försöker han slippa ibland men tjaffsar inte när jag säger att han ska ha den på sig...

• häxvrål

Vi har en 13-åring hemma (snart 14), och vi håller stenhårt på att hon ska ha hjälm. Vill hon inte ha någon får hon inte heller cykla. Så är det bara.

Vi har en närstående som var med om en ganska otäck vurpa och hon hade inte cykelhjälm. Det var nära att det gick väldigt illa. Sedan dess har till och med sambon som har sagt att han aldrig ska ha cykelhjälm köpt sig en.

Svar på tråden Hur länge använde ditt barn cykelhjälm?