• Marra2

Hur monterar ni två bakåtvända stolar bak i bilen?

Skrev en liknande fråga under en annan rubrik men den kändes lite krånglig....

Vi vill ha två bakåtvända stolar bak i bilen. En i mitten och en bakom passagerarsätet. Ni som har det.... hur har ni monterat dem? Stödben, lutar mot framsätet? Annat? Vi måste kunna ändra läge på förarstolen om vi byter förare. Vilka modeller funkar detta bäst med?

• Svar på tråden Hur monterar ni två bakåtvända stolar bak i bilen?
  • 2007 Mamma

Jag tror ni måste testa vilka stolar som får plats i er bil och bredvid varandra.
    Vi har vår Britax i mitten i bak och vi kan flytta förarstolen fram å tbx men vi har å andrasidan en stor bil (7-sitsig).

• Teskedsmamman

Ska ni hålla på och ändra förarstolen så skulle jag säga att det skiter sig...

För att vara fullständigt trafiksäkra SKALL stolarna ha stödben bak. De saknar det stöd som instrumentbrädan ger en frammonterad stol och roterar vid en ev krock, eller knäcker ryggstödet de är lutade mot.

Vi har 2 stolar och en bältesstol i bilen. En bakåtvänd stol fram, en med stödben bakom den i baksätet och bältesstolen bakom föraren, jag sitter i mitten bak och maken kör

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • MammaHela
    Teskedsmamman skrev 2008-04-30 15:22:05 följande:
    Ska ni hålla på och ändra förarstolen så skulle jag säga att det skiter sig...För att vara fullständigt trafiksäkra SKALL stolarna ha stödben bak. De saknar det stöd som instrumentbrädan ger en frammonterad stol och roterar vid en ev krock, eller knäcker ryggstödet de är lutade mot.Vi har 2 stolar och en bältesstol i bilen. En bakåtvänd stol fram, en med stödben bakom den i baksätet och bältesstolen bakom föraren, jag sitter i mitten bak och maken kör
    Håller med dig, men jag undrar varför ni inte sätter bältesstolen i mitten och du bakom föraren?

*bara nyfiken*
    ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Nova, Viggo & Liv ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Teskedsmamman
    MammaHela skrev 2008-04-30 15:23:26 följande:
    Håller med dig, men jag undrar varför ni inte sätter bältesstolen i mitten och du bakom föraren?*bara nyfiken*
    Säten är sällan släta i mitten, den hade stått och vaggat i mitten, dessutom får stolarna inte plats jämte varandra utan att bältesstolen hamnar snett i sitt bälte - mindre trafiksäkert.

När vi hade lillkillen i babyskyddet så stod den i mitten bak, satt inte bättre för det kan jag säga...
  • MammaHela

Teskedsmamman:

oki då förstår jag.. Vi hade det som så:
    Minstingen fram, och så mellanbarnet bakom i bakåtvänd stol, och största barnet i mitten i bilkudde.

Vi har en volvo 940 och alla stolar sitter jättebra =)

Men nu så har vi vänt mellanbarnet (4,5)för även om han inte har växt ur stolen på längden så var bältena för tajta. han fick blåmärken på magen för att spännet satt så hårt =(

han började kissa på sig när vi åkte bil, när jag såg blåmärket och hur hårt spännet satt så fattade jag varför han kissade på sig...

Så vi vände honom i förra veckan och har nu satt alla 3 barnen bak, dottern bakom förarsätet bakåtvänt (vi behöver inte ställa om sätet när vi byter förare), stora dottern i mitten och sonen bakom passagerarsätet i en framåtvänd bilstol.

• Teskedsmamman
    MammaHela skrev 2008-04-30 16:17:28 följande:
    Teskedsmamman:oki då förstår jag.. Vi hade det som så:Minstingen fram, och så mellanbarnet bakom i bakåtvänd stol, och största barnet i mitten i bilkudde.Vi har en volvo 940 och alla stolar sitter jättebra =)Men nu så har vi vänt mellanbarnet (4,5)för även om han inte har växt ur stolen på längden så var bältena för tajta. han fick blåmärken på magen för att spännet satt så hårt =(han började kissa på sig när vi åkte bil, när jag såg blåmärket och hur hårt spännet satt så fattade jag varför han kissade på sig...Så vi vände honom i förra veckan och har nu satt alla 3 barnen bak, dottern bakom förarsätet bakåtvänt (vi behöver inte ställa om sätet när vi byter förare), stora dottern i mitten och sonen bakom passagerarsätet i en framåtvänd bilstol.
    Det är 26 cm längdskillnad på mig och maken så vi måste kunna ställa om förarsätet... och ska vi kan inte ha stolen med stödben i mitten för där är kardantunneln på golvet...

Vi har en Toyota Corolla
  • MammaHela
    Teskedsmamman skrev 2008-04-30 16:21:06 följande:
    Det är 26 cm längdskillnad på mig och maken så vi måste kunna ställa om förarsätet... och ska vi kan inte ha stolen med stödben i mitten för där är kardantunneln på golvet... Vi har en Toyota Corolla
    Gubben är 8 cm längre än mig och båda sitter bra utan att ändra på sätet =)

Vi har en Graco Cosmic och jag tror att det stödbenet är delat så att det går över kardantunneln... Men jag är inte säker på det...
  • Teskedsmamman
    MammaHela skrev 2008-04-30 16:24:03 följande:
    Gubben är 8 cm längre än mig och båda sitter bra utan att ändra på sätet =)Vi har en Graco Cosmic och jag tror att det stödbenet är delat så att det går över kardantunneln... Men jag är inte säker på det...
    Vår Besafe Izi Kid går ine över har jag för mig, det är tillräckligt högt men för smalt emellan...
  • MammaHela
    Teskedsmamman skrev 2008-04-30 16:32:27 följande:
    Vår Besafe Izi Kid går ine över har jag för mig, det är tillräckligt högt men för smalt emellan...
    oki.. trist att de gör stolarna så där =( vi valde bort den fär att den var så stor och klumpig.
  • Teskedsmamman
    MammaHela skrev 2008-04-30 17:02:38 följande:
    oki.. trist att de gör stolarna så där =( vi valde bort den fär att den var så stor och klumpig.
    Vi valde den trots att den är stor och klumpig för dess säkerhet...
  • MammaHela
    Teskedsmamman skrev 2008-04-30 18:15:56 följande:
    Vi valde den trots att den är stor och klumpig för dess säkerhet...
    fast den är så kort i ryggen att barnen får inte plats så länge i den =( Många byter den när barnen är runt 2 för de får inte plats =(

Sonen satt perfa i sin AKTA när vi skulle köpa till lillasyrran och han gick det inte att få ner i den stolen. Men i AKTAN vi köpte får han plats (utom att bältet är för kort, men han är lite knubbig om magen *s*)
  • tulpan

vi har en acta cosmic, med stödben bakom förarsätet för att vi behöver ändra körställning mellan oss, där sitter våran minsta, det funkar så länge som hennes ben inte är för långa. den andra stolen har vi bakom passagerarstolen och våran 3,5 åring sitter mycket bra där,
    Jag Skulle aldrig vilja ha en barnstol fram. det gör ju att man blir störd när man kör och dessutom litar jag INTE på airbags som "kopplats" ur...

• Marra2

tulpan: Vad har ni för bil och kan ni ha förarsätet i läget längst bak när ni använder stödbenet?

• tulpan

vi har en citroën C5 ja, vi kan ha förarstolen längst bak, men ryggstödet på förarstolen får man räta upp lite. stödbenet är inte alls ivägen,
    lycka till

Svar på tråden Hur monterar ni två bakåtvända stolar bak i bilen?