Jag brukar köpa kontantkort när jag är i new york. Priset varierar men är man bra på att pruta kan man få ett kontantkort för ca 20 dollar, men ordinariepris är runt 50 dollar. Detta räcker långt om du bara pratar med personer i usa.
Det har aldrig varit några problem att få korten att funka i min gamla mobil från 2002, men telefonen måste stöda trippelband eller vad det heter.
Du har rätt i att det kostar under en krona att ringa från en fast telefon i Sverige till både mobiler och fasta telefoner i usa. Däremot kostar det att svara i en mobil i usa oavsett vem som ringer. Hur mycket det kostar beror på vilket slags abonnemang du har. När jag hade ett vanligt abonnemang på min mobil när jag bodde i usa kostade det mig samma summa oavsett om personen som ringde mig, ringde från svensk eller amerikansk telefon, (kostnad ca 10 cents/min)
När en person i Sverige ringer mig när jag har amerikanskt kontantkort dras det ca en dollar per minut från kontantkortet. Så om någon ringer mig från Sverige och jag har amerikanskt kontantkort på mobilen när jag är i usa så är kortet slut efter ca 50 min, vilket inte är så roligt om du betalt 50 dollar för kortet. Tänk på att detta är inget dom informerar dig om när du köper kontantkort i usa för de (försäljarna) har inte så stor koll på minutpriserna själva. Det är jättebra med amerikanskt kontantkort i usa om man ringer eller blir uppringd från telefoner i usa men inte lika bra att ta emot eller ringa samtal till Sverige. Det kontantkort jag brukar köpa heter t-mobile.