• Bebbe2006

Köpa kontantkort i USA och ringa billigare?

Det kostar över 19 spänn i minuten att ringa hem från mobilen när man är i USA. Samma sak att ta emot samtal till mobilen när man är där. Känns rätt dyrt.

Min fråga är om man kan köpa kontantkort i USA som man kan ha när man är där. Passar de i våra mobiltelefoner? Är det ett nummer knutet till kortet då som man kan lämna ut till dem här hemma? Det kostar ju under en krona att ringa till USA från en fast telefon i Sverige

Någon som vet vad som gäller?

• Svar på tråden Köpa kontantkort i USA och ringa billigare?
  • meic

När vi var där senast (1.5 år sedan) så passade inte simkorten i våra telefoner. Men däremot så finns det ställen man kan hyra mobiler på om det är så att ni ska vara på samma ställe ett tag så det finns möjlighet att lämna igen?

• Bebbe2006

Konstigt att inte simkorten funkar, fast det är nog olika. Det skulle vara intressant att få ha ett amrikanskt nummer. Då är det billigt för dem hemma att ringa.

• W W

jag vet ingenting om kontantkorten.. men jag har en annan idé.. jag har en kompis i usa som jag pratar med rätt så ofta o vi ringer alltid varann på skype (genom datorn).. nu har vi visserligen skype båda två, men om inte motparten har det så kan man betala in pengar på det o ringa till vanliga telefoner.. det kanske kunde vara något att kolla upp om du inte hittar ett bra kontantkort

My mind wanders, and sometimes leaves completely.
  • Laura05

Kolla så din mobil fungerar i det amerikanska nätet.

• juliette

Jag brukar köpa kontantkort när jag är i new york. Priset varierar men är man bra på att pruta kan man få ett kontantkort för ca 20 dollar, men ordinariepris är runt 50 dollar. Detta räcker långt om du bara pratar med personer i usa.
    Det har aldrig varit några problem att få korten att funka i min gamla mobil från 2002, men telefonen måste stöda trippelband eller vad det heter.

Du har rätt i att det kostar under en krona att ringa från en fast telefon i Sverige till både mobiler och fasta telefoner i usa. Däremot kostar det att svara i en mobil i usa oavsett vem som ringer. Hur mycket det kostar beror på vilket slags abonnemang du har. När jag hade ett vanligt abonnemang på min mobil när jag bodde i usa kostade det mig samma summa oavsett om personen som ringde mig, ringde från svensk eller amerikansk telefon, (kostnad ca 10 cents/min)

När en person i Sverige ringer mig när jag har amerikanskt kontantkort dras det ca en dollar per minut från kontantkortet. Så om någon ringer mig från Sverige och jag har amerikanskt kontantkort på mobilen när jag är i usa så är kortet slut efter ca 50 min, vilket inte är så roligt om du betalt 50 dollar för kortet. Tänk på att detta är inget dom informerar dig om när du köper kontantkort i usa för de (försäljarna) har inte så stor koll på minutpriserna själva. Det är jättebra med amerikanskt kontantkort i usa om man ringer eller blir uppringd från telefoner i usa men inte lika bra att ta emot eller ringa samtal till Sverige. Det kontantkort jag brukar köpa heter t-mobile.

Svar på tråden Köpa kontantkort i USA och ringa billigare?