recept pa kakor
nan som vet nagot gott recept pa kakor ??? och som de sma tycker om !! har ett kakmonster har hemma !! tihi
nan som vet nagot gott recept pa kakor ??? och som de sma tycker om !! har ett kakmonster har hemma !! tihi
Klassiska mockarutor som även kallas kärleksmums. Mjuk kaka som bakas i långpanna och glaseras med en chokladglasyr. Mycket goda rutor. Detta recept har jag gjort många gånger!
Tid: 1 timme, varav 30 minuters arbete
ca 15-30 st beroende på hur stora rutor man skär
Smält smöret/margarinet och låt svalna.
Vispa ägg och socker pösigt med elvisp.
Tillsätt bakpulver, vaniljsocker och kakao. Kakaon kan siktas om den är klumpig. Vispa snabbt ihop med elvisp.
Tillsätt sedan mjölk, vetemjöl och det smälta matfettet. Vispa försiktigt snabbt ihop till en jämn smet med elvisp på lägsta varv.
Bred ut smeten i en långpanna ca 40 x 32 cm som du antingen smörjt med matfett och bröat med ströbröd eller kokosflingor eller klätt med bakplåtspapper.
Grädda nederst i ugnen (första falsen) i 225 grader i 10-15 minuter.
Gör glasyren. Smält smör eller margarin. Rör ihop med kaffe, kakao, vaniljsocker och florsocker till en jämn smet.
Bred glasyren över kakan medan den fortfarande är varm. Strö över kokosflingor.
Låt stå och stelna. Skär kakan i fyrkantiga bitar.
Drömmar
100 gram margarin
3dl socker
2 tsk vaniljsocker
1dl olja typ matolja eller liknande
1 tsk hjorthornssalt
4-4½dl mjöl
Rör ihop margarin,socker och vaniljsocker.
Tillsätt oljan lite i taget.
Blanda i hjorthornssalt och mjöl.
Rulla degen till små bollar och lägg på bakplåtspapper på plåt.
Grädda mitt i ugnen i 150 grader ca 20 min.
Efter kakorna svalnat kan man doppa halva i smält choklad.
Glassbakelser
-Ca 20 bitar.
Ingredienser
Bakelsebotten
6 st ägg
6 dl socker
2 dl hett vatten
6 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
Garnering
7.5 dl glass
1.5 dl grädde
3-4 dl mosade bär
några hela bär
Gör så här
1. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en mellanstor långpanna, ca 25x35 cm. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt vattnet lite i taget i slutet av vispningen. Blanda mjöl och bakpulver och rör försiktigt ner det i smeten. Häll smeten i formen. Grädda genast i nedre delen av ugnen i ca 35 minuter. Låt bakelsebottnen svalna något innan den stjälps upp. Skär i mindre rutor.
2. Låt glassen mjukna något. Vispa grädden och blanda den och bären med glassen. Frys blandningen en stund och bred sedan glassen på sockerkaksrutorna. Dekorera slutligen med några hela bär.
Jitterbuggare
Ingredienser Cirka 40 stycken:
? 4 1/2 dl vetemjöl
? 1 dl strösocker
? 200 g rumstempererat smör
? eller margarin
? Fyllning
? 2 äggvitor
? 4 msk strösocker
Så här gör du:
Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda mjöl, socker och matfett till en deg, det går utmärkt att använda sig av en matberedare.
Dela degen i två delar, linda in den i plastfilm och låt vila svalt i kylen cirka 1 timme.
Vispa äggvitorna till hårt skum, tillsätt sockret under vispning.
Kavla ut varje deg till en rektangulär kaka som är cirka 16 x 30 centimeter stor.
Bred på marängfyllningen och rulla samman som en rulltårta från långsidan.
Låt rullarna stå i kylen tills de är riktigt kalla.
Skär rullarna i cirka 1 centimeter tjocka skivor och lägg skivorna på bak-plåtspappersklädda plåtar.
Grädda kakorna i ugnens mitt i cirka 12-15 minuter.
Låt kakorna kallna på galler.
Kexkakor (Shortbread)
Ingredienser
ca 20 st
100 g rumsvarmt smör
1 dl florsocker
1,5 dl vetemjöl
1 dl majsstärkelse (Maizena)
Gör så här
Sätt ugnen på 175˚C. Vispa smör och florsocker vitt och poröst, gärna med elvispens vispar.
Sikta ner mjöl och Maizena och vispa på låg hastighet tills allt är blandat och det blivit en smulig deg. Använd händerna och tryck ihop smulorna till en deg i bunken. Ta upp degen på mjölad köksbänk. Kavla ut den till en tunn platta på mjölad bänk. Ta ut kakor med ett runt mått eller ett dricksglas. Lägg kakorna på en plåt med bakplåtspapper. Baka kakorna mitt i ugnen i cirka 12-15 minuter eller tills kakorna fått lite färg. Låt kakorna svalna på plåten.
Tips
Istället för att kavla ut degen kan du göra en tjock rulle. Låt den vila i kylskåp i 1 timme eller över natten. Skär tunna skivor och lägg på plåt.
Tips
Använd ?ljust och milt fullkornsvetemjöl? istället för vanligt vetemjöl för lite nyttigare Kexkakor.
Kokostoppar
Ingredienser
15-30 st
50 g smör
2 medelstora ägg
1 dl strösocker
200 g kokosflingor
rivet skal av 1 lime eller 1/2 citron
Gör så här
Sätt ugnen på 175°. Smält smöret. Rör ihop ägg och socker i en skål. Tillsätt kokosflingor, limeskal och smör och rör ihop till en smet. Låt stå i 10 min. Klicka ut smeten med hjälp av två skedar och forma till 15 stora eller 30 små toppar på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen ca 15 min för stora toppar och ca 10 min för små toppar. Tips! Låt kakorna kallna. Doppa sedan den övre eller nedre delen av kakan i smält choklad. Ställ dem att stelna på bakplåtspapper.
Lingoncookies
Ingredienser
35 stora eller 50 små
200 g rumstempererat smör
3 dl råsocker
2 ägg
1/2 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
3 dl havregryn
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl frysta lingon
Gör så här
Sätt ugnen på 200°. Rör smör och socker poröst. Rör i ägg, salt, vaniljsocker och havregryn. Blanda mjöl och bakpulver. Rör ner det i smeten och forma till runda kulor. Lägg dem glest på plåtar med bakplåtspapper. Platta till dem och tryck i lingonen. Grädda i mitten av ugnen 10 ? 12 min. Låt kakorna kallna på papperet.
Nötmaränger med chokladsmörkräm
Ingredienser
ca 25 st
1 dl valnötter, ca 50 g
2 äggvitor
2 dl florsocker
125 g rumstempererat smör
1 dl florsocker
3 msk kakao
ev 1 msk konjak
Gör så här
Sätt ugnen på 175°. Mixa nötterna i en matberedare. Vispa vitorna till hårt skum. Vänd ner socker och nötter. Klicka ut smeten med en liten sked till 50 st små kakor på plåtar med bakplåtspapper. Grädda i nedre delen av ugnen 12 ? 15 min. Låt kallna. Rör ihop smör, florsocker och kakao. Rör i konjak. Lägg ihop kakorna två och två med kräm emellan. Tips Godast nybakade men håller ?nt i kylen i en lufttät burk. Går även bra att frysa in.
Sirapskakor med dipp
För 70 st
Dessa knapriga kakor smakar ljuvligt som de är. Men vill du servera dem på ett nytt och spännande vis är kakorna doppade i jordgubbskräm helt oslagbara!
Ingredienser
300 g rumstempererat smör
5 dl strösocker
2 dl ljus sirap
2 ägg
250 g russin
100 g grovt hackade nötter
150 g grovt hackad mörk choklad
12 dl vetemjöl
1½ msk bikarbonat
Dipp:
200 g philadelphiaost
300 g jordgubbar
½ dl flytande honung
1 msk punsch eller likör
2 dl crème fraiche
Gör så här
Vispa smör och socker poröst. Rör ner sirap, ägg, russin, nötter och choklad i smörsmeten.
Blanda mjöl och bikarbonat och rör ner i smörsmeten. Vira in degen i plastfolie och låt den vila i kylen över natten.
Sätt ugnen på 175 grader. Dela degen i 8 bitar. Forma varje bit till en rulle, ca 3 cm i diameter.
Lägg rullarna två och två på bakpappersklädda plåtar, platta till rullarna lite. Grädda längderna 12--15 minuter eller tills de fått en mörkare färg.
Skär längderna i sneda kakor medan de fortfarande ligger kvar på plåten och låt dem sedan svalna där.
Gör dippen: Mixa philadelphiaost, jordgubbar och hunung till en smet. Rör ihop punsch och crème fraiche i en separat skål, blanda sedan ner jordgubbsröran. Ställ kallt till serveringen. Doppa de knapriga kakorna i jordgubbsdippen.
Istället för mörk choklad och nötter är det jättegott att krossa 250 g daim och blanda ner i smeten. Russinen går att byta ut mot torkade blåbär, jordgubbar eller andra torkade bär och frukter.
Vetenskapligt Utprovade Chocolate Chip Cookies
(Detta recept vann det stora Chocolate chip cookie-blindtestet hos Dag & Bea den 13 januari 2007!)
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda
4.7 dl vetemjöl,
1/2 tsk bikarbonat +
1/2 tsk salt
i en skål och ställ åt sidan.
Rör sedan ihop
150 g smält smör,
2 dl farinsocker +
1 dl strösocker
i en annan skål. Häll i
1 tsk vaniljsocker,
1 ägg +
1 äggula
och vispa ihop allt så det blir lätt och fluffigt. Tillsätt mjölblandningen och rör snabbt ihop degen.
Blanda i
200 g hackad choklad.
Forma degen till ca 15 små kakor, 4-5 cm i diameter. Lägg dem på bakplåtspapper och grädda dem i ca 13 minuter. Se till att de inte blir för hårda; de ska vara lite mjuka/sega.
Äppelgömmor
Ingredienser
12 st
3 1/2 dl vetemjöl
1 msk strösocker
1 krm salt
60 g kallt smör
25 g jäst
1 dl kall mjölk
Fyllning:
25 g mandelmassa
3/4 dl äppelmos
1/2 tsk kanel
Pensling och garnering:
1 ägg
florsocker
Gör så här
Ställ ut pappersformar på en plåt. Blanda mjöl, socker och salt i en bunke. Lägg i smöret skuret i tunna skivor och finfördela det med en gaffel. Dela jästen i mindre bitar och rör ut den i mjölken. Rör ner mjölken i mjölblandningen. Arbeta snabbt ihop till en deg. Ta upp degen på lätt mjölat bakbord och forma en rulle, ca 24 cm lång. Skär rullen i 2 cm tjocka skivor och lägg dem i pappersformarna. Grovriv mandelmassan. Blanda den med äppelmos och kanel. Tryck ner lite fyllning med hjälp av två teskedar mitt i varje äppelgömma. Jäs under bakduk 1?1 1/2 tim. Sätt ugnen på 225°. Pensla med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen 8?10 min. Låt svalna under bakduk. Pudra över florsocker vid servering. Tips! Hallongömmor. Byt ut äppelmos och kanel mot hallonsylt av fast sort och 1/2 tsk stött kardemumma.
oj oj tack for alla tips vet inte vilken ja ska gora forst !!!
Bra sida www.cake.taxens.se
Det finns så smarriga muffins där.
http//cake.taxens.se
Konstigt, jag kan inte öppna länken här men på mina favoriter går det.www.cake.taxens.se
cake.taxens.se/
Nu har jag kopierat adressen så nu bör det gå...