• Busbellan

Bostadsanpassning - staket?

Vi skulle vilja ha staket runt trädgården för att hindra sonen från att rymma. Något han tycker är jättekul för tillfället.
    Är det kommunen man kontaktar då?
    Hur funkar det? Skaffar man staket själv, men kommunen betalar eller ordnar kommunen så att det kommer upp?
    Vad brukar det vara för staket?

Mamma till Nora, August och Ella
  • Svar på tråden Bostadsanpassning - staket?
  • pcalma

Vad har sonen för diagnos? Tillhör ni HAB? Isf är det dom som du ska kontakta..

• anne h

Här är det HABs arbetsterapeut som kommer hem, kollar vad man behöver, skriver en ansökan till kommun som skickade hit en gubbe som kollade, som skickade hit en annan nisse 2 h senare som mätte.. som skickade hit två gubbar ett par veckor senare som slutligen gjorde jobbet.

Jag behövde inte göra nåt mer än säga vad jag behöver.
    Vet att det är vanligt att man annars ska söka bidrag, be om offerter, få staketet uppsatt för att sedan få pengar.. väldigt omständigt, när kommunen kan göra allt.. för det är ju knappast för att man har en massa tid över som man söker staket..

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • LinaDesign
    Mikael -97 Elin -06 Bella -08
  • LinaDesign

Sorry... råkade trycka iväg ett tomt inlägg medans jag läste i tråden Vet ej hur man raderar....

Lycka till med staketet iallafall

Mikael-97 Elin-06 Isabella-08
  • bumsis mamma
    anne h skrev 2008-05-01 10:20:53 följande:
    Här är det HABs arbetsterapeut som kommer hem, kollar vad man behöver, skriver en ansökan till kommun som skickade hit en gubbe som kollade, som skickade hit en annan nisse 2 h senare som mätte.. som skickade hit två gubbar ett par veckor senare som slutligen gjorde jobbet.Jag behövde inte göra nåt mer än säga vad jag behöver. Vet att det är vanligt att man annars ska söka bidrag, be om offerter, få staketet uppsatt för att sedan få pengar.. väldigt omständigt, när kommunen kan göra allt.. för det är ju knappast för att man har en massa tid över som man söker staket..
    Så funkar det här i Halmstad,sen strular de med utbetalningen o uträkning på mellenskillnad.Fick du hela staketet betalt?Vi skall få hit en med o kolla vad som behövs.Bumsi börjar bli farlig,slår på plattan på spisen när hon går förbi osv.
  • anne h
    bumsis mamma skrev 2008-05-01 11:52:24 följande:
    Så funkar det här i Halmstad,sen strular de med utbetalningen o uträkning på mellenskillnad.Fick du hela staketet betalt?Vi skall få hit en med o kolla vad som behövs.Bumsi börjar bli farlig,slår på plattan på spisen när hon går förbi osv.
    självklart fick jag hela staketet, gick på nätta 120.000 kr.. inget man slänger upp bara så där.. (tomten är på 2.000 m²) Grindar satte de dit, en dubbel, den som syns på bilden tror ajg? samt en strax bredvid garaget så jag kan köra in husvagn, den sektionen lyfter man av helt. Finns även en sektion bakom garaget som går att lyfta av så det går att komma in med tex traktor o lastbil på gården, bra när jag ska ta ner lite träd nu.
    *Sen fick vi även ledstång upp i "rätt" höjd, grind i hallen så lillebror kunde gå mellan sitt och mitt rum (nattvandrare som han nu är..) dock har han nu flyttat upp, så den grinden används inte mer.
    *Brytare för spis+diskmaskin.
    *Shunt för varmvattnet som förr var 90°C rakt ut i ledningen, nu kan jag ställa in den så man inte bränner sig direkt.
    *Staket med grind kring trappan ute, så lillebror inte rusar rakt ut när han kommer ut genom dörren, finns nåt som hejdar i någon sekund iaf...
  • Busbellan

Tack för era svar!!
    Ska ta kontakt med hab angående detta.

• Busbellan

Förresten han har ingen diagnos än, men den kommer antagligen bli inom autismspektrat, samt utvecklingsstörning. Han ska utredas till hösten.
    Behövs en diagnos för att få rätt att få staket?

• anne h
    Nogula skrev 2008-05-01 14:55:55 följande:
    Förresten han har ingen diagnos än, men den kommer antagligen bli inom autismspektrat, samt utvecklingsstörning. Han ska utredas till hösten.Behövs en diagnos för att få rätt att få staket?
    Det behövs intyg på behovet.
  • pcalma

En fråga bara.. förstår att det skiljer på var i landetm man bor..
    Men..
    Från det att ni har fått "ja" till hjälp med staket, hur lång tid har det tagit, tills det är uppe o klart?
    Börjar få panik här nämnligen, det fina vädret som kommer och så kan vi inte vara ute!!!
    Tacksam för svar..

• anne h
    pcalma skrev 2008-05-03 22:23:41 följande:
    En fråga bara.. förstår att det skiljer på var i landetm man bor..Men..Från det att ni har fått "ja" till hjälp med staket, hur lång tid har det tagit, tills det är uppe o klart?Börjar få panik här nämnligen, det fina vädret som kommer och så kan vi inte vara ute!!!Tacksam för svar..
    Från det kommunnissen var hit och tittade tog det alltså 2 h tills han fått hit entreprenören, som skickade hit 2 gubbar att sätta upp allt åt mig, det var 2 veckor senare.

Från det jag sökte via HAB däremot var det ca ½ år.. så tiden innan kommunnissen kom hit var lång, sen gick det undan.
  • pcalma

Tack Anne för svar!! URRRHHH... 1,5 år!!! Vi har panik här nu, då vi inte kan vara ute överhuvudtaget hemma Ska nog ringa imorgon o ligga på!!! Ta det såå lång tid måste vi ordna något själva...

• Ylvisen
    pcalma skrev 2008-05-03 22:23:41 följande:
    En fråga bara.. förstår att det skiljer på var i landetm man bor..Men..Från det att ni har fått "ja" till hjälp med staket, hur lång tid har det tagit, tills det är uppe o klart?Börjar få panik här nämnligen, det fina vädret som kommer och så kan vi inte vara ute!!!Tacksam för svar..
    Hej!

För oss tog det 7 månader från start till färdigt staket MEN det var arbetsterapeuten som krånglade eftersom hon blev sjukskriven osv. Från att kommunen fick intyget från hab så tog det ca 2,5 mån. jag tyckte det var ganska snabbt. Dock har de lämnat 14 cm så han kan rymma ändå så det måste de komma tillbaka å fixa.....

Lycka till!//Ylva
  • AnnBrittS

Här fick vi inte det staket vi ville ha,jo om vi hostade upp
    54 000 ( mellanskillndaden Gunnebostaket - Trästaket) så skulle vi få ett sånt som Anne har.Så det skiljer sig mycket från kommun till kommun.Vi har ett Gunnebostaket med två grindar som man kan låsa.Har satt lite fina växter som klättrar i det så det blir nog fint till slut.

Vår dotter har inte klättrat i rutorna, de är så små så hon får inte fäste att klättra.

/ Ann-Britt

Svar på tråden Bostadsanpassning - staket?