• nr3

skott från elefantgräs??

undrar om nån vet eller har provat ta skott som kommit upp ur marken från elefantgräs o flyttat det?o hur gör man?vi har så mycket skott så nu tänkte jag förflytta lite oxå

• Svar på tråden skott från elefantgräs??
  • nr3

tror du det?vet ju inte HUR skotten växer..e så rädd att skada plantorna

• Trynträ

Prova med en liten del av plantan och se. De växer ju inte så jättefort så man får nog ha lite tålamod. Lycka till!

• mandrarinen

Borde ju gå bra att dela tycker jag.. och ååå vad jag blir avundsjuk, vill också ha! :)

• Trynträ

Införskaffa en vet ja.

mandrarinen skrev 2008-05-02 17:59:12 följande:
    Borde ju gå bra att dela tycker jag.. och ååå vad jag blir avundsjuk, vill också ha! :)
  • nr3

provade få upp två skott ida men vad sjutton de sitter ju stenhårt!troligen växer alla skott ut från nån gren..kan man verkligen bara kapa av då?
  • Trynträ

Gräs brukar ju iofs vara rätt härdiga vad gäller rötter. Är dock osäker på hur rötterna ser ut på elefantgräs men jag betvivlar att den kvarvarande plantan tar skada av att du hugger av lite gräsrötter. Har du hittat nåt på nätet om detta?

nr3 skrev 2008-05-02 20:53:39 följande:
    provade få upp två skott ida men vad sjutton de sitter ju stenhårt!troligen växer alla skott ut från nån gren..kan man verkligen bara kapa av då?
  • Växtälskaren

Hej!
    Är det elefantgräs, typ ca 2-2,5 meter högt och med ganska breda blad(jämfört med andra prydnadsgräs) är det bra att gräva av en bit och flytta!
    Gräs sprider sig med hjälp av utlöpare = en rot som växer iväg från moderplantan och bildar en ny planta. Du kan glatt gräva bort mer än halva "tuvan" med gräs utan några som helst problem och flytta! Elefantgräs har ett aggresivt rotsystem (= den sprider sig mycket)och är inte helt enkel att ta dö på snarare tvärt om. Det brukar vara svårt att hålla den på plats och inte bredda sig för mycket. Kan lämpligen planteras i en plasttunna, ca 60 cm djup, med avskuren botten så håller den sig på plats.
    Lycka till!
    Växtälskaren

Svar på tråden skott från elefantgräs??