• Kickiiii

FÖRSTA gången jag åker utomlands, ska till Side Turkiet. Alla tips är välkomna!!

Hejsan!
    Har lusläst lite trådar här inne på 'resor' men känner mej fortfarande lite osäker.

1. Packa lite eller mycket?
    - Jag tänker att jag packar så lite kläder som möjligt för att de säkert är jätte billigt att köpa där?
    Medan sambon tycker att jag ska ha med MYCKE ombyten istället???

2. Hur billigt är det egentligen med kläder? Om ni jämnför med tex Gina Tricot eller H&M ? Om man nu kan jämnföra så.......
    - Jag tänker att om typ en kjol kostar runt 20-30kr(?) då e de ju onödigt att ta med en massa kjolar för ombyten..?

3. Va e de onödigaste du haft med dej??

4. Vad ångrar du att du inte tog med dej??

5. Övriga tips?

Hoppas på många tips!!

Kram!

• Svar på tråden FÖRSTA gången jag åker utomlands, ska till Side Turkiet. Alla tips är välkomna!!
  • Kickiiii

Finns de INGEN som kan hjälpa? :-/

• Duva

vad kul att åka i väg.

Jag tycker nog att du skall ta med dig lagom med kläder, tänk att du vill ha på dig något nytt varje kväll, dagarna är det ju ändå bara badkläder som gäller.

Att köpa kläder där nere är väl inget man kanske lägger ner sin själ i...tycker jag.
    Mest kopior av allt, inga kläder som hm och Gina...tänk dig en torgdag hemma i sverige...typ sådana kläder.

Tänk på att ha med stora handdukar extra..man har ju alltid med sig en till stranden och då blir den grusig, inte så mysigt att torka sig med på hotellet, finns ju alltid hotellhandukara men ibland inte..

vart i side skall ni vara?? I byn eller utanför, vi bodde i en by som låg ca 6 km utanför side, heter Kymköu tror jag.

Trevlig resa

Själv åker jag till Bulgarien om 4 veckor

• T x 3

Jag tycker att du ska packa badkläder och det viktigaste i handbagaget. Jag blev av med min resväska när vi åkte till Malaysia fick den först när vi kom till Indonesien. Inte lätt att handla kläder där då alla är super smala och korta. Jag handlar inte mycket kläder utomlands. De är inte så billiga i Turkiet. När jag var där så var läderarbeten typ väskor och skärp billiga. Oftast är det kopior av kläder. Jag tycker du ska ha med svenskt solskydd med för utomlands är det inte alltid så bra. Annat viktigt är att ha med sig intyg från försäkringskassan att du har rätt till sjukvård utomlands. Nu vet jag inte om det behövs i Turkiet. Koltabletter kan vara bra att ha med sig. Packa inte för mycket. Vill du vara på den säkra sidan så kan du ta med dig en reseförpackning av tvättmedel till att tvätta kläderna för hand. Shorts, linne, kjol eller liknande och badkläder använder du mest. Det är bra att ha lite varma kläder för även där kan det bli dåligt väder. Sandaler som tål vatten kan vara bra om botten inte är så fin att sätta ner fötterna i. Ryggsäck är bra att ha att bära sakerna i. Ta med nål, tråd, nagelsax, små flaskor av shampo mm. Plåster. Du kan ha en "väska" som är innanför kläderna med pengar då ficktjuvar finns överallt. Tuggummi kan vara bra att ha när du flyger ifall du är känslig för tryck. Det slår lock i öronen då. Kommer inte på mer just nu.

• Kickiiii

Oj herregud va mycket man ska tänka på!!

• Kickiiii
    Svar på #2
    Oj, va hette de nu igen.. haha.. de e inte jag som bokat så jag har ganska noll koll
    Men Hann Garden? kanske.. eller liknande..
    hm.. Ska genast ta reda på
    Duva skrev 2008-05-01 11:10:53 följande:
    vart i side skall ni vara?? I byn eller utanför, vi bodde i en by som låg ca 6 km utanför side, heter Kymköu tror jag.
    Trevlig resa
    Själv åker jag till Bulgarien om 4 veckor
  • FriSam

Egentligen är det enda du behöver tänka på att köpa vatten på flaska. Kranvattnet är inte farligt att dricka, bara jävligt äckligt.... Om du bor på lägenhetshotell kan du laga mat med kranvattnet.

De har typ Ica i Turkiet med, förutom alla lokala affärer finns ofta Tansas och Migros, de är som Coop eller Ica.

Den första dan är det bra att köpa lite grejer, det finns tex inte toapapper (bara en rulle så man klarar sig första dan) o det finns inte handtvål heller.

Hoppas allt blir bra

• T x 3
    Svar på #6
    När vi var i Side fanns det tvål på rummet och det fanns extra toarullar. Det fylldes på varje dag, men vi bodde på hotell. Vi fick nya handdukar varje dag också.
  • FriSam

Jo, det brukar va lite mer service när man bor på hotell.
    Vi valde att bor på lägenhetshotell för att det är lite större och man kan laga mat själv om man vill, vi hade dottern med...

• Kickiiii

jag tror de är lgh hotell.... kan man inte be om mer toapapper då?

• FriSam

Ha ha ha, jo det kan du väl göra... Annars brukar de flesta lägenhetshotell ha en liten affär eller kiosk så man kan köpa toapapper, schampoo, vatten o sånt man behöver.
    Jag vet inte om du har valt till nåt, annars får du fixa frukost själv.
    De brukar därför sälja mjölk o sånt med då.

Svar på tråden FÖRSTA gången jag åker utomlands, ska till Side Turkiet. Alla tips är välkomna!!