Hemmagjord pizza!
Ikväll blir det nog hemmagjord pizza!
Vad brukar ni ha för pizzadeg, och vad har ni på pizzan??
Ikväll blir det nog hemmagjord pizza!
Vad brukar ni ha för pizzadeg, och vad har ni på pizzan??
vi brukar köpa en färdig de som ligger i ett rör( kommer inte ihåg vilket märke)
den poppar upp när man vrider på den.. jättegod.. till finns det en pizza sås med som är god, det har hänt att vi gjort egen sås med.
Pä brukar vi oftast ha skinka och ost
min deg består av.
jäst
olja
mjöl
vatten
lite salt.
sen brukar vi olika saker på.
köttfärrs, annans, banan. m.m
brukar köpa maizenas färdiga deg. bara blanda med vatten.
På brukar jag ha tomatpuré, krossade tomater, skinka, lök, paprika, champinjoner, oliver och ost så klart
Brukar använda sconesdeg. Blir smarrigt!
Åh har ett smarrigt tips! Finns ett färdigt pizzakit, heter så! Och finns i smördegsdisken i affären! Billigt och degen är färdig att rullas ut på plåt, finns en burk med tomatsås i förpackningen och valfritt att lägga på vad man vill ha! Supergod verkligen! Ett hett tips från oss! Vi gjorde detta i helgen och som vi njöt! Lycka till! Mvh Nath
men = med
vi kör med hönökaka som botten o sen ketchup över och sen skinka, lök, köttfärs om man vill ha det och ost Sen kan man ju balnda o mixa som man vill
Det ultimata receptet enligt mig är Jamie Olivers, med durumvete och mannagryn i degen som gör att de blir lite sega, knaprigare och inte så "degiga". Vassegoo, här får du det med mina korrigeringar.
50 g jäst
2,5 msk honung alt drygt 3 msk socker
11 dl vatten (37°)
14 dl vetemjöl special
6 dl mannagryn (kan bytas ut mot durumvete eller vetemjöl)
7 dl durumvete
2 msk salt
lite extra mjöl och mannagryn/durumvete till utbaket
Gör som du brukar, lös jäst i vatten, tillsätt socker/honung. Tillsätt resten av ingredienserna. Blanda och knåda väl, guld värt om du har en assistent med degkrok. Mjöla på om det fastnar.
Låt jäsa til dubbel storlek, med handduk över, ca 1,5 timme
Knåda igen och baka ut.
Detta recept använder jag till pizzabullar också.
Blir bra att frysa också.
Ja just det 225° i ca 15 minuter, tills den ser klar ut. Man kan också förgrädda botten ca 5 minuter och frysa in utan fyllning, då kan man lägga på fyllningen på den frysta botten och få "ny" pizza när man vill.
Låter onekligen mer spännande än vanliga, traditionella! Ska pröva det nån gång, har dock inte durumvete hemma idag, orkar ine åka o handla igen...
Tack
Bästa pizzadegsrepceptet som jag hittat:
4 stora pizzor:
Ingredienser
50 50 g färsk jäst
2 2 tsk socker
1 1 tsk flingsalt
0.5 0.5 dl olivolja
3 3 dl ljummet vatten
7 7 dl vetemjöl special
Rör i mjölet 1 dl i taget! Låt jäsa i 30 minuter. Grädda pizzorna sen i ugnen i 180 grader.
Hmm skumt det blev. Nåja, tror ni förstår receptet iallafall.
finns färdigt pizza scones mix bara att hälla i vatten så är de klart
Gör sconesdegen till pizzan, men tar vatten istället för mjölk. blir toppen bra.