• Hanah

Hemmagjord pizza!

Ikväll blir det nog hemmagjord pizza!
    Vad brukar ni ha för pizzadeg, och vad har ni på pizzan??

BF+2
  • Svar på tråden Hemmagjord pizza!
  • skruttmamman

vi brukar köpa en färdig de som ligger i ett rör( kommer inte ihåg vilket märke)
    den poppar upp när man vrider på den.. jättegod.. till finns det en pizza sås med som är god, det har hänt att vi gjort egen sås med.
     Pä brukar vi oftast ha skinka  och ost

stolt 3 barns mamma och fru.
  • malin10

min deg består av.
    jäst
    olja
    mjöl
    vatten
    lite salt.

sen brukar vi olika saker på.
    köttfärrs, annans, banan. m.m

• BabyEm

brukar köpa maizenas färdiga deg. bara blanda med vatten.
    På brukar jag ha tomatpuré, krossade tomater, skinka, lök, paprika, champinjoner, oliver och ost så klart

• LittleMissN

Åh har ett smarrigt tips! Finns ett färdigt pizzakit, heter så! Och finns i smördegsdisken i affären! Billigt och degen är färdig att rullas ut på plåt, finns en burk med tomatsås i förpackningen och valfritt att lägga på vad man vill ha! Supergod verkligen! Ett hett tips från oss! Vi gjorde detta i helgen och som vi njöt! Lycka till! Mvh Nath

• Hallonröd
    Tini skrev 2008-05-01 13:56:16 följande:
    Brukar använda sconesdeg. Blir smarrigt!
    Sconesdeg..?...blir det bra men det?
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • NathalieAndersson

vi kör med hönökaka som botten o sen ketchup över och sen skinka, lök, köttfärs om man vill ha det och ost Sen kan man ju balnda o mixa som man vill

*¨`·» Liam 060228 *¨`·» Liten på väg BF 080801
  • Hanah
    ilgott skrev 2008-05-01 14:07:43 följande:
    vi kör med hönökaka som botten o sen ketchup över och sen skinka, lök, köttfärs om man vill ha det och ost Sen kan man ju balnda o mixa som man vill
    Oj.. ursäkta, men det lät inte alls gott!
    BF+2
  • BabyEm
    ilgott skrev 2008-05-01 14:07:43 följande:
    låter som varm smörgåstårta nästan. det är mums mums
  • October

Det ultimata receptet enligt mig är Jamie Olivers, med durumvete och mannagryn i degen som gör att de blir lite sega, knaprigare och inte så "degiga". Vassegoo, här får du det med mina korrigeringar.
    50 g jäst
    2,5 msk honung alt drygt 3 msk socker
    11 dl vatten (37°)
    14 dl vetemjöl special
    6 dl mannagryn (kan bytas ut mot durumvete eller vetemjöl)
    7 dl durumvete
    2 msk salt
    lite extra mjöl och mannagryn/durumvete till utbaket
    Gör som du brukar, lös jäst i vatten, tillsätt socker/honung. Tillsätt resten av ingredienserna. Blanda och knåda väl, guld värt om du har en assistent med degkrok. Mjöla på om det fastnar.
    Låt jäsa til dubbel storlek, med handduk över, ca 1,5 timme
    Knåda igen och baka ut.
    Detta recept använder jag till pizzabullar också.
    Blir bra att frysa också.

• October

Ja just det 225° i ca 15 minuter, tills den ser klar ut. Man kan också förgrädda botten ca 5 minuter och frysa in utan fyllning, då kan man lägga på fyllningen på den frysta botten och få "ny" pizza när man vill.

• Hanah
    October skrev 2008-05-01 16:39:09 följande:
    Det ultimata receptet enligt mig är Jamie Olivers, med durumvete och mannagryn i degen som gör att de blir lite sega, knaprigare och inte så "degiga". Vassegoo, här får du det med mina korrigeringar.50 g jäst2,5 msk honung alt drygt 3 msk socker11 dl vatten (37°)14 dl vetemjöl special6 dl mannagryn (kan bytas ut mot durumvete eller vetemjöl)7 dl durumvete2 msk saltlite extra mjöl och mannagryn/durumvete till utbaket Gör som du brukar, lös jäst i vatten, tillsätt socker/honung. Tillsätt resten av ingredienserna. Blanda och knåda väl, guld värt om du har en assistent med degkrok. Mjöla på om det fastnar.Låt jäsa til dubbel storlek, med handduk över, ca 1,5 timmeKnåda igen och baka ut.Detta recept använder jag till pizzabullar också.Blir bra att frysa också.

Låter onekligen mer spännande än vanliga, traditionella! Ska pröva det nån gång, har dock inte durumvete hemma idag, orkar ine åka o handla igen...

Tack

BF+2
  • Tini
    Hallonröd skrev 2008-05-01 14:04:41 följande:
    Sconesdeg..?...blir det bra men det?
    Ja det funkar jättebra! Blir supergott och enkelt är de
  • Aros

Bästa pizzadegsrepceptet som jag hittat:

4 stora pizzor:
    Ingredienser
    50 50 g färsk jäst
    2 2 tsk socker
    1 1 tsk flingsalt
    0.5 0.5 dl olivolja
    3 3 dl ljummet vatten
    7 7 dl vetemjöl special

Rör i mjölet 1 dl i taget! Låt jäsa i 30 minuter. Grädda pizzorna sen i ugnen i 180 grader.

• Aros

Hmm skumt det blev. Nåja, tror ni förstår receptet iallafall.

• agua

finns färdigt pizza scones mix bara att hälla i vatten så är de klart

• Kristin24

Gör sconesdegen till pizzan, men tar vatten istället för mjölk.  blir toppen bra.

Go och glad Kexchoklad
Svar på tråden Hemmagjord pizza!