• NiRoDe

Familjebil till barnfamilj på 5 pers?

Vi är en familj på 5 pers varav 2 barn sitter i framåtvänd barnstol och 1 på bilkudde.
    Vilken bil skulle passa oss? Har funderat på en Peugeot 307 SW med ett extra säte som vi kan fälla bort när vi åker på semestrar.
    Hur är 307 SW i driftsäkerhet osv?

Tacksam för tips!

Stolt mamma till Nicklas, Robin & Dennis
  • Svar på tråden Familjebil till barnfamilj på 5 pers?
  • NiRoDe

Glömde säga att prisklass upp till 200 000 kr.

• MaijaO

Vet inte vilken som är bra men jag vill avråda från Hyndai Traget. Sämsta j..la skit jag någonsin ägt.

• Sarapa

Ford S-max

(¯`°?.¸ ღ Mamma till Elias & Leah.ღ ¸.?°´¯)
  • Livetpålandet

MaijaO skrev 2008-05-01 13:53:14 följande:

Vet inte vilken som är bra men jag vill avråda från Hyndai Traget. Sämsta j..la skit jag någonsin ägt.
    Varför tycker du att det är en skitbil...Jag har haft 2 st. Köpte en 2001 o nästa nya 2003.
    En av dom bästa bilar jag haft...
    Bra garanti...Bra kraft i motorn (jag hade en v6:a)
    100% nöjd...Men har idag inga småbarn så jag har bytat till en Huyndai Tuscon...Liten Jeep....Men långt ifrån en Trajet
  • MaijaO

Vi köpte en 01a v6:a automat. Motorn rasade så den byttes, det blev något datorfel i luftreningskännaren så den gick in i felsäkert läge titt som tätt. Hade den till ett otal olika märkesreparatörer som bara kunde nollställa datorn och ta betalt, vilket inte åtgärdade felet. Ett rör till servon rostatde sönder när vi var på semester, 50 mil hemmifrån. Avgassystemet rostade sönder.
    Och sedan är den ju, förutom reparationskostnaderna, dyr i drift och skatt. Men det kommer man ju inte undan med en bil i den storleken med en sådan motor så klart.
    Men summa sumarum så skulle jag inte ha gett den bilen ens till min värsta ovänn. Aldrig mer Hyndai!

Livetpålandet skrev 2008-05-01 13:57:10 följande:
    MaijaO skrev 2008-05-01 13:53:14 följande:
    Varför tycker du att det är en skitbil...Jag har haft 2 st. Köpte en 2001 o nästa nya 2003.En av dom bästa bilar jag haft...Bra garanti...Bra kraft i motorn (jag hade en v6:a) 100% nöjd...Men har idag inga småbarn så jag har bytat till en Huyndai Tuscon...Liten Jeep....Men långt ifrån en Trajet
  • Miss Lau

Vi tittade och provkörde Mazda 5, Toyota Corolla, Renault Grand scenic och Honda FRV innan vi valde Mazdan. Fast alla var bra på olika sätt och de är 7-sitsiga (Hondan 6-sitsig). Kostade runt 220.000 kr allihop men köper man en beg. blir det givetvis lite billigare.

• Livetpålandet

MaijaO skrev 2008-05-01 14:08:52 följande:

Vi köpte en 01a v6:a automat. Motorn rasade så den byttes, det blev något datorfel i luftreningskännaren så den gick in i felsäkert läge titt som tätt. Hade den till ett otal olika märkesreparatörer som bara kunde nollställa datorn och ta betalt, vilket inte åtgärdade felet. Ett rör till servon rostatde sönder när vi var på semester, 50 mil hemmifrån. Avgassystemet rostade sönder.Och sedan är den ju, förutom reparationskostnaderna, dyr i drift och skatt. Men det kommer man ju inte undan med en bil i den storleken med en sådan motor så klart. Men summa sumarum så skulle jag inte ha gett den bilen ens till min värsta ovänn. Aldrig mer Hyndai!
    Okej då förstår jag...Ett måndagsex...Synd...Men köpte ni den ny så var det väl garanti på den..?
  • T x 3

Mitsubishi Grandis -05 har vi och är jättenöjda. Det bästa med den är att vi får en stor kombi om vi vill med gott om plats eller så får vi plats med 7 personer vilket är perfekt om barnen vill ha med sig en kompis. Även om ni åker sju så finns det ett bagageutrymme. Jag tycker att det är den bästa bil jag ägt på alla sätt. Jag har ägt många. När vi fick 3:e barnet och hade 2 bakåtvända bilstolar och en framåtvänd bilstol med ryggstöd så fungerade det bra. Lycka till med bilköp.

• MaijaO

Nej, vi köpte den 06. Så den var 5 år gammal...

Livetpålandet skrev 2008-05-01 14:11:42 följande:
    MaijaO skrev 2008-05-01 14:08:52 följande:
    Okej då förstår jag...Ett måndagsex...Synd...Men köpte ni den ny så var det väl garanti på den..?
  • Livetpålandet

MaijaO skrev 2008-05-01 14:20:19 följande:

Nej, vi köpte den 06. Så den var 5 år gammal...
    Men det är ju 9 års elektronikgaranti på dom bilarna så det skulle garantin ta...
    Dålig verkstad som inte informerat om det?
  • MaijaO

Nähä! Är det sannt?! Fy faaaaaaaannnnn säger jag bara!

Livetpålandet skrev 2008-05-01 14:23:39 följande:
    MaijaO skrev 2008-05-01 14:20:19 följande:
    Men det är ju 9 års elektronikgaranti på dom bilarna så det skulle garantin ta...Dålig verkstad som inte informerat om det?
  • NiRoDe
    Miss Lau skrev 2008-05-01 14:09:55 följande:
    Vi tittade och provkörde Mazda 5, Toyota Corolla, Renault Grand scenic och Honda FRV innan vi valde Mazdan. Fast alla var bra på olika sätt och de är 7-sitsiga (Hondan 6-sitsig). Kostade runt 220.000 kr allihop men köper man en beg. blir det givetvis lite billigare.

Mazda 5 har vi funderat på. Tänkte åka in till vår Mazda handlar och se om de har någon hemma som vi kan få provköra. Köpte ni en ny? Vilken årsmodell?

Hur är den prismässigt i drift och skatt?

• NiRoDe
    T x 3 skrev 2008-05-01 14:15:55 följande:
    Mitsubishi Grandis -05 har vi och är jättenöjda. Det bästa med den är att vi får en stor kombi om vi vill med gott om plats eller så får vi plats med 7 personer vilket är perfekt om barnen vill ha med sig en kompis. Även om ni åker sju så finns det ett bagageutrymme. Jag tycker att det är den bästa bil jag ägt på alla sätt. Jag har ägt många. När vi fick 3:e barnet och hade 2 bakåtvända bilstolar och en framåtvänd bilstol med ryggstöd så fungerade det bra. Lycka till med bilköp.
    Hur är den prismässigt i drift och skatt?
  • Livetpålandet

MaijaO skrev 2008-05-01 14:25:03 följande:

Nähä! Är det sannt?! Fy faaaaaaaannnnn säger jag bara!
    Javisst...Klart att det är sant....
    Jag har företag o har 4 Hyundai´er på företaget. O en privat.
    Har haft samma märke sedan 2001 då jag bytade från Chrysler Voyager...Just pga garantierna....O är 100% nöjd...
    Har idag: 2 st Santa Fé, 2 st Matrix o 1 st Tuscon...
  • Teskedsmamman

Vi har 2 barn i bakåtvända stolar och en på bältesstol - vi har toyota corolla touring

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Maraschino

Varför inte kika på en Chevrolet Transsport! Stor rymlig bil som är riktigt bra och skön att både köra och åka i!!

• T x 3
    Svar på #14
    Den är bensinsnål och drar 0.7 på långkörning och 1 liter i stadskörning ungefär. Ska kolla upp vad jag betalar i skatt. Ska höra med karln också om han har något att tillägga när han har jobbat klart.
  • amasonas

Vi har en VOLVO V70 T5, med extrasäten i bagageutrymmet så den är sjusitsig!

Funkar bra, vi har 3 barn, en nyfödd, en bakåtstol & en på bilkudde.

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • Pixboy

Mazda 5! Grymt smart bil och att ha skjutdörrar på sidorna istället för vanliga dörrar är guld!

Svar på tråden Familjebil till barnfamilj på 5 pers?