• HoppOchSkutt

Förlossning med epiduralbedövning? Hur känns det?

Är beräknad till 26 juni och funderar på olika smärtlindringar. Undrar nu hur det känns att föda med epiduralbedövning? Blir förlossningen HELT smärtfri?

• Svar på tråden Förlossning med epiduralbedövning? Hur känns det?
  • Theo 080124

Jag hade eda:n och den hjläpte si så där... extremt skönt för stunden.. då ja fick vila lite..
    Sen när de drog sig närmare så tyckte ja inte den hjälpte tyvär... fast man ska ju känna krystverkarna ädå??
    Ja tog lustgas när dom tog den och kände inte ett smack

* Grodan BF 30/1-2008 *
  • LuMa

Nej, det blir inte helt smärtfritt men det underlättar under öppningsskedet. Krystvärkarna känner dom flesta av ändå, dom brukar stänga av edan när dom börjar.

• Theo 080124

Ja de hjälper till en hel del som luma skrev.... ja hade iof en jobbig fl så ja tyckte nog inget hjälpte tillräckligt bra

* Grodan BF 30/1-2008 *
  • Hannajo

Jag tyckte nästan det blev smärtfritt, värkarna kändes inte i alla fall. Däremot kände jag trycket neråt när det var dags att börja krysta, och sen gjorde det ont runt slidöppningen när huvudet pressades ut, men det var inte så farligt.

• PetraMunchen

Jag har också funderat på epidural, men har hört så mycket trist... som att benen blir bedövade tex. Jag vill ju gärna försöka stå eller halvstå när jag föder. Här i tyskland där jag bor finns dock inte lustgas... Sen kan ju värkarna stanna av något av epiduralen så att man får ta igångsättande - detta gjorde min syster illamående sa hon. Hon tog bara epidural på en av tre barn.

Jag förväntar mig ju på inget sätt en smärtfri förlossning, tror jag brukar va rätt smärttålig i alla fall... Men det är tveeggat det där med epidural.

• Theo 080124

Ja fick eda när ja va öppen 4cm då fick ja även igångsättningen, då edan kan hålla upp fl.
    Men ja kände inte av att de tog benen m.m. kände trycket och mot slutet kryst verkarna.. sen bedövar de ju inte "lullisen" så att säga!

* Grodan BF 30/1-2008 *
  • Hannajo
    PetraMunchen skrev 2008-05-01 14:52:54 följande:
    Jag har också funderat på epidural, men har hört så mycket trist... som att benen blir bedövade tex. Jag vill ju gärna försöka stå eller halvstå när jag föder. Här i tyskland där jag bor finns dock inte lustgas... Sen kan ju värkarna stanna av något av epiduralen så att man får ta igångsättande - detta gjorde min syster illamående sa hon. Hon tog bara epidural på en av tre barn. Jag förväntar mig ju på inget sätt en smärtfri förlossning, tror jag brukar va rätt smärttålig i alla fall... Men det är tveeggat det där med epidural.
    Det där med att benen blir beövade var väl förr? Nu använder de väl stand up EDA?
  • nyfiken och otålig

Mitt ena ben blev bedövat, bara vek sig hela tiden, så att stå eller gå gick inte. För övrigt var det himmelriket. Kunde se när jag hade värkar och hann vila en stund innan apparaten gick sönder, vilken inte gjorde något, eftersom det var dax att krysta. Mina värkar upphörde inte, så jag behövde inte någon dropp. Kommer troligen be om samma nästa gång med.

Lycka till!

• viseversa

helt underbart med epidural för mig.Akll smärta bara försvann. jag hadde värkar med kände dom inte och vips så var det dax att krysta och 20mon senare föddes hon min vackra dotter.

Kommer utan att tveka be om epidural denna förlossning som förväntas i sep.

• Carisma95
    Hannajo skrev 2008-05-01 14:56:09 följande:
    Det där med att benen blir beövade var väl förr? Nu använder de väl stand up EDA?
    Svägerskans EDA tog helt fel och hon blev "bedövad" överallt, inkl. benen.
    A stumble may prevent a fall....
  • PetraMunchen

Det är ju just det... vad händer om den tar fel? Jag har ju tex tagit bedövning hos tandläkaren... en gång fick jag 5! sprutor i munnen men ingen tog! Läkaren körde på ändå och jag grät, det gjorde väl lite ont och så men det var mest förtvivlan... Han sa att han inte kunde ge mig fler sprutor.

Behöver väl knappt tilläggas att jag inte gick tillbaka till samma tandläkare igen...

• Mumma 80

För mig kändes det som om jag kommit till himmelen då jag fick EDA. Hade haft värkar i ett dygn ungefär och bara haft TENS och lustgas som lindring. Var så trött men det gick inte att slappna av för värkarna började vara riktigt intensiva. Så fick jag då EDA och helt plötsligt kapades smärttopparna och jag kunde slumra till mellan värkarna. Inte allt för långt därefter började krystvärkarna och jag hade inte några problem att känna dem.

Tvekar inte att använda EDA även denna gång om jag känner att jag behöver något kraftigare som smärtlindring.

Svar på tråden Förlossning med epiduralbedövning? Hur känns det?