• kobebis

Magnolia med en liten rabatt

Har tänkt att köpa en liten magnolia på stam med prydnadsstenar runt om. Sen har jag tänkt mig en rabatt med perenner precis i anslutning till magnolian. Det kommer att bli en rabatt i form av en utdragen barbapappa typ

Är det någon som kan ge mig tips på hur jag ska plantera magnolian? Har tänkt att gräva en stor grop och blanda den vanliga jorden med rhodedonderonjord. Räcker det eller är det ngt mer som behövs? Vilka plantor ska jag sedan plantera bredvid magnolian? Behöver jag ha ett kant band (eller vad det nu heter)?

Vore tacksam över svar då jag inte är så insatt i detta.

• Svar på tråden Magnolia med en liten rabatt
  • Torparn

Det finns många olika sorters magnolia endel blir väldigt stora. Så om det handlar om en liten rabatt och trädgård skulle jag nog vilja tipsa om Magnolia 'Susan'. Den blir bara 1-2 meter hög och blommar redan som ganska ung. Jag vet inte vart du bor men den klarar zon 3.

Rhododendronjord blir utmärkt och den vill hellst stå soligt och skyddat samt väldränerat så inte vatten samlas runt rötterna.

Om du vill ha marktäckare under är en smaksak men det blir ju mindre ogräs utan öppna jordytor

Marktäckare som klarar skugga finns det många så kolla i en handelsträdgård vad du tycker verkar fint. Jag ger dig några tips av mina favoriter.

Ormöga
    nävor (finns massor av sorter)
    Sockblomma
    Hasselört
    Kaukasisk förgätmigej
    Storfryle
    Lungört

Ps! Glöm inte att vattna efter plantering och fortsätt stödvattna hela första sommaren om det blir varmt och torrt.

• kobebis

Tack för ditt svar!

Ska kolla in dina förslag till min rabatt. Hoppas verkligen att det blir bra...

Vad tror du behöver jag ha ett kantband eller dyl. mot gräsmatta? Kommer växterna att krypa i väg?

Jag är allergisk mot ogräs Hatar att krypa på knäna så allt som underlättar är välkommet!

• Torparn

Jag tycker att kantskärning är snyggast men det kräver ju att man då och då gör det så inte gräsmattan kryper in i rabatten, en gammal brödkniv kan vara bra.

Snyggt är även om man gräver ett litet dike ca 20 cm brett och 20cm djup som man sedan lägger i en bit markduk i som går upp på kanterna också. Sedan fyller man diket med grus. Där kan man sedan köra ena hjulparet på med gräsklipparen.

Att växterna kryper iväg är ingen större fara med eftersom man klipper med gräsklipparen utanför kontinuerligt. Det är snarare att man får in gräsmattan i rabatten

• kobebis
    Torparn skrev 2008-05-02 11:22:28 följande:
    Jag tycker att kantskärning är snyggast men det kräver ju att man då och då gör det så inte gräsmattan kryper in i rabatten, en gammal brödkniv kan vara bra.Snyggt är även om man gräver ett litet dike ca 20 cm brett och 20cm djup som man sedan lägger i en bit markduk i som går upp på kanterna också. Sedan fyller man diket med grus. Där kan man sedan köra ena hjulparet på med gräsklipparen.Att växterna kryper iväg är ingen större fara med eftersom man klipper med gräsklipparen utanför kontinuerligt. Det är snarare att man får in gräsmattan i rabatten
    TACK TACK!

Att ha grus runt kanterna var ju ett bra tips! Det får det nog bli.... Har ju tänkt att ha mindre prydnandsstenar under magnolian så då blir det ju bra med det runt om oxå
Svar på tråden Magnolia med en liten rabatt