• Judy

Katten bränd av en humla! Svullen, vad ska man göra?

Vår kattunge på 24 veckor har troligen blivit brända v en humla. Jag kom hem och han var svälld i ansiktet, på nosen och undrade vad det kan vara, sedan såg jag att han höll på att leka med en humla som nu var död.

Är det något farligt eller kommer det att gå över? Han är som vanligt i övrigt.

• Svar på tråden Katten bränd av en humla! Svullen, vad ska man göra?
  • skorpionen80

Om det hände nyligen så sätt is på det svullna. Leta upp nr till jourveterinär ifall det blir sämre och ha koll så att han andas och äta utan problem.

• Olw

Ring en vetrinär och kolla.
    På människor hjälper det ju om man suger lite på en socker bit och sätter intill sticket,men vet ej om det funkar på katt..

• Judy
    skorpionen80 skrev 2008-05-01 18:28:18 följande:
    Om det hände nyligen så sätt is på det svullna. Leta upp nr till jourveterinär ifall det blir sämre och ha koll så att han andas och äta utan problem.
    Jag vet inte om det hände nyss. Kan ha hänt för 2,5h sedan och fram tills för en kvart sedan.
  • Judy
    Olw skrev 2008-05-01 18:28:39 följande:
    Ring en vetrinär och kolla.På människor hjälper det ju om man suger lite på en socker bit och sätter intill sticket,men vet ej om det funkar på katt..
    Man kan ju testa, men man ser ju inte var sticket är då han blev bränd, men kan testa att smörja lite på nosen på honom.
  • Olw

Ja så illa jag läser ...du skrev ju bränd av en humla..
    Men slå en pling till verinären ,råd kostar ju inget

• Judy

Okej, jag får ringa och kolla. han verkar inte ha nåt ont i alla fall, stackarn.

• Majora

VIll bara inflika att humlor har gadd, de bränns inte (hur nu det sskulel gå till )

• Judy
    Majora skrev 2008-05-01 18:43:53 följande:
    VIll bara inflika att humlor har gadd, de bränns inte (hur nu det sskulel gå till )
    Jaså? Då är det en myt jag gått på

Får kolla om jag hittar stickhålet.
Svar på tråden Katten bränd av en humla! Svullen, vad ska man göra?