• Hallonröd

Vad betyder mylla?

Ska plantera lite frön (ringblomma) i krukor och ha på balkongen. Står på påsen att man ska "mylla fröet 1-2 cm"......???....  Vad menas med det?

// Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Svar på tråden Vad betyder mylla?
  • Intelligenti pauca
    Hallonröd skrev 2008-05-01 19:41:08 följande:
    Ska plantera lite frön (ringblomma) i krukor och ha på balkongen. Står på påsen att man ska "mylla fröet 1-2 cm"......???....  Vad menas med det?
    Bara försiktigt peta ner fröna i jorden.Sedan strö lite jord ovanpå.Enligt mina fria översättning dvs
    För den som är intelligent räcker det med få ord
  • isisisis

Intelligenti pauca skrev 2008-05-01 19:45:00 följande:

Mylla är en något föråldrad benämning på det översta jordlagret i odlad mark. Den brukar ha högre näringshalt än vanlig jord.sv.wikipedia.org/wiki/Mylla Så fel jag hade
    Det också,men det var ju inte det som TS frågade om
  • Intelligenti pauca
    Intelligenti pauca skrev 2008-05-01 19:43:00 följande:
    Bara försiktigt peta ner fröna i jorden.Sedan strö lite jord ovanpå.Enligt mina fria översättning dvs
    Så jag hade fel då i detta inlägg ovan? Inlägg 1
  • Intelligenti pauca
    isisisis skrev 2008-05-01 19:45:40 följande:
    Intelligenti pauca skrev 2008-05-01 19:45:00 följande: Det också,men det var ju inte det som TS frågade om
    Intelligenti pauca skrev 2008-05-01 19:48:45 följande:
    Så jag hade fel då i detta inlägg ovan? Inlägg 1
  • isisisis

Nä.
    Du hade rätt.

Det betyder 2 saker.

Dels att mylla fröet och dels att finare jord också kallas mylla.

(trädgårdsmästare)

• Intelligenti pauca
    isisisis skrev 2008-05-01 19:50:57 följande:
    Nä.Du hade rätt.Det betyder 2 saker.Dels att mylla fröet och dels att finare jord också kallas mylla.(trädgårdsmästare)
    Är du? Ja då är det klart du visste svaret
  • Intelligenti pauca
    isisisis skrev 2008-05-01 19:55:39 följande:
    hahaha! baskunskaper
    Ja huvudsaken är att det blir ringblommor av TS frön
  • Hallonröd

Så jag ska peta ner dem i jorden och strö jord ovanpå....???? Fattar inte iallafall....vaddå strö jord ovanpå...? Man petar väl ned frö och pillar över jorden som finns i krukan..?...

Eller ja... nu fattar jag....om man sår frön i en rabatt så ska man strö lite NY jord ovanpå...

Men om man sår i kruka då är det ju ny jord från början så då behöver jag inte bry mig om att mylla Flört Fattade ju egentligen ordet mylla...(mulljord = näringsrik jord) Fattade inte sammanhanget med fröna bara Generad

• Intelligenti pauca
    Hallonröd skrev 2008-05-01 20:03:07 följande:
    Så jag ska peta ner dem i jorden och strö jord ovanpå....???? Fattar inte iallafall....vaddå strö jord ovanpå...? Man petar väl ned frö och pillar över jorden som finns i krukan..?...Eller ja... nu fattar jag....om man sår frön i en rabatt så ska man strö lite NY jord ovanpå...Men om man sår i kruka då är det ju ny jord från början så då behöver jag inte bry mig om att mylla  Fattade ju egentligen ordet mylla...(mulljord = näringsrik jord) Fattade inte sammanhanget med fröna bara
    Det är ju det du skall göra Men ibland kallas det att "mylla"ner några frön
  • Hallonröd
    Intelligenti pauca skrev 2008-05-01 20:06:25 följande:
    Det är ju det du skall göra Men ibland kallas det att "mylla"ner några frön
    mmm...Flört Fast hela fröet blir ju myllat iom att jag sår i kruka och inte i en rabatt med gammal jord Glad
Svar på tråden Vad betyder mylla?