• Nadines Mamma

Erfarenheter av Minifom?!!

Hej!
    Min lilla tjej på snart 4 veckor har ont i magen, knip o gaser på kvällen..Hjärtskärnade gråt i 5-6 timmar, de e sååå jobbigt att se henne sån!
    Började me minifom för snart 7 dagar sen, imorrn närmare bestämt är de det!
    Körde med 10 drppar varje måltid dem förta dagarna, ingen skillnad.
    Ökade till 15 varje måltid o haft de nu 2 dagar men ingen skillad då heller..
    Har hört av folk att dem fått effekt efter 25-30 droppar....
    Kan man verkligen inte ge för mkt och kan de inte pajja den lillas mage?
    Vill ju så gärna att de ska hjälpa...
    Hon ammas var 3e timma ungefär, ska ja verkligen ge henne nu direkt från 15 till 25-30 vid varje måltid?

NÅN mer med erfarenheter i tips

ღ Nadine - Du förändrade mitt liv till det bättre. Älskar dig såå obeskrivligt mycket ღ
  • Svar på tråden Erfarenheter av Minifom?!!
  • Jeanette1986

min erfarenhet är att det inte hjälpte förrän efter två veckor, då gav jag tillslut 30 droppar. jag gav 10 först. sen när de inte hjälpte gav jag 20, och sen gick jag upp till 30 droppar. tänk på att det kan ta ett tag innan effekten visar sig och he det innan VARJE måltid.

• Sess82

Ge det en vecka till iaf. Öka till lite fler droppar och försök komma ihåg att ge dropparna några minuter innan varje måltid.
    Om de fortfarande inte verkar ge någon effekt så köpa något som heter Semper-droppar på apoteket. De är samma sak som Minifom fast det ska vara bättre, likom nästa steg man kan ta mot kolik.
    Hör även med din bvc-sköterska om hon har något tips. Äter du något som du själv får gaser av? Något som min lillkille inte klarar är om jag ätit lök t.ex.
    Hoppas det blir bättre snart.
    Prova lägga en värmd handduk över magen och se om kramperna minskar lite. (Värm den i micron en liten stund)

BF april 2008
  • Maggis Nervis

För oss funkade inte minifomen alls. utan jag körde med sempers magdroppar (finns på apoteket) och magknips-massage. Det tog nån vecka innan magdropparna verkade fullt ut, men sen dess så har allt funkat galant!

Med ett sjysst järnrör slår man världen med häpnad!
  • Lilla Hjärtat

Min bvc-aköterska sa att man inte kan överdosera Minifom.
    Det går bara rakt igenom kroppen och innehåller inga ämnen som tas upp.
    Jag märkte ingen effekt alls av 10 droppar, men sen ökade jag till 50 droppar (räknade bara första gången, sen blev det mer "typ en tesked")och då blev det effekt direkt, från skrik dygnet runt till en glad bebis som sov och jollrade.

• ninna29

Vi gav vår lilla 30 droppar före varje måltid fast att hon ammade varannan timme dygnet runt.
    Jag har oxå hört nu i efter hand att sempers magdroppar ska vara bra o att dem ger man bara 5 droppar av varje morgon och du kan även ge dem tilsammans med minifom.
    Ett annat tips jag fick i efterhand som jag har hört väldigt mycket bra om är akupunktur.
    Hoppas att det snart blir bättre vet hur jobbigt det kan vara det enda jag kan säga är att det går över det sluta för min lilla 2 dagar innan hon blev 3 månader.
    Lycka till :)

• ninna29
    Svar på #5
    Sen håller jag oxå med Sess82 det kan bero mycket på vad man äter minska på stark mat o lök o sån som man själv kan bli gasig av. Jag fick höra att man absolut inte skulle äta choklad så det fick jag sluta med.
  • Plutten2

JAg använde både semperdroppar och minifom, eftersom de hjälper på två olika sätt. Semper består av bakterier som är bra för tarmfloran och minifomer minskar ytspänningen så att gaserna lättare kommer ut.

• Neliejo

vi hade minifom, 10 droppar en liten stund innan måltiden o det hjälpte nästan med en gång tog någon dag bara.. sen "cyklade" vi med benen och såg till att han fick rapa efter maten. lycka till

• Nadines Mamma

Var hos bvc idag!
    Passade på att fråga detta och enligt henne är det aldrig nått hon skulle rekomendera att öka dosen?
    Sa då att ja bara ökat till 15 istället för 25  som jag haft dem senatse 5 dagarna!
    Hon sa att man ska ge det en tid men lillan har ju käkat dem vid varje måltid nu i snart 2 veckor och ingen skillnad tycker jag!

Knepigt för de verkar som många här ökar dosen på ina barn och när en utav era bvc:are sagt att de inte går att överdosera och att de går igenom kroppen kan de väl ändå inte va farligt..Vet inte hur jag ska göra nu, verkar som ingen här fått effekt om dem ej ökat!! Men än Neliejo då Tur för dej!

ღ Nadine - Du förändrade mitt liv till det bättre. Älskar dig såå obeskrivligt mycket ღ
  • Linam370

Vår BVC sköterska säger oxå att man inte får öka dosen. Hon är iofs överdrivet försiktig för hon säger desutom att om man ammar oftare än var fjärde timme så får man inte ge 10 droppar före varje måltid heller utan ska då minska till 5 eller bara ge under dagtid.
    Låter konsigt i mina öron att man kan överdosera, nu har inte vi behövt kolla eftersom magproblemen löste sig för vår son ändå. Jag ammar inte så det hade förmodligen med byte av flaska att göra i vårt fall, så tyvärr inget som hjälper ts.

• Jeanette1986

jag höjde dosen i samråd emd min bvcsköterska och hon sa att det inte heller är nåt farligt för alla ämnen i minifomen passerar bara systemet utan att nåt tas upp av kroppen.

• Lilla Hjärtat

Jag tror ärligt talat inte att din BVC-sköterska vet så mycket om det, och så säger hon såklart att man inte skall överdosera.
    Det som jag skrev ovan fick jag höra både av en sjuksköterska på egenvården och på BVC. Och jag har som sagt gett bägge mina barn rejäla doser, alltså runt 50 droppar, och det har många andra som jag känner med (som går på samma BVC)

• Gizmoliten

Känner igen mig lite i din fråga. Tyvärr har ja ingen bra erfarenhet av minifom dropparna, hon skrek som en stucken gris innan jag började med dom...fick rådet att köpa dessa av bvc vilket jag gjorde o började ge henne dessa i ca en vecka, skulle även tänka på vad jag drack o åt. Helst inget kaffe o cola då detta innehåller koffein. Skrikandet lugnade ner sig o höllt den veckan jag höll på men på åttonde dagen blev d nästan värre o d höllt i sig i 2 dygn!! Jag slutade genast me dropparna o körde på som vanligt fast utan kaffe o cola...massera magen lite, köpte mig en Dr Brown nappflaska o sen den dagen är hon sig själv igen...lugn o harmonisk lite tös med normala magknip då å då. Lycka till.

• Aljen

om jag ska vara ärlig så gav vi 30 droppar vid varje måltid + emellan ibland, vi vart inte riktigt hjälpta, så vi sökte läkare. då undra han hur ofta vi rapade henne, vi svarade 2 gånger en i mitten av måltiden och en gång efter, då tyckte han det var för lite. jag hade så mycket mjölk, och han påstod att 90  procent av det hon behöver äter hon på 5 min, så det vi gjorde var att rapa 2 extra gånger inom 5 min plus att hon bara fick äta max 10 min varje gång för att inte överbelasta magen, och oj oj vilken skillnad. prova, kanske är så att din bebis är lika glupsk. Lycka till

• Aljen

förövrigt kan jag säga att läkaren vi var hos sa att minfom inte tas upp av kroppen , går rakt igenom och har INGA biverkningar

• Hallontårta

Vår barnläkare sa att man kan ge en hel flaska utan att det skulle vara någon fara. Vi räknar inte dropparna längre utan sprutar in lite direkt i munnen. Han älskar det. Vi testade först 10 sedan 20 och 25 droppar men det hjälpte inte. Vet inte om detta hjälper så mycket heller. ;>

Vår kille hade svår kolik tills han var ca 3 månader, det började nog vända vid 2,5mån. Han fick utskrivet "skrik- och knipdroppar". Utan dessa skulle nog varken sonen eller vi föräldrar överlevt. På detta undvek jag (och gör det fortfarande) allting som innehåller mjölkprotein. Många spädbarn är överkänsliga mot det och kan få magknip av det. Det är fruktansvärt att se den lille ha så ont utan att kunna hjälpa. Hoppas det snart går över för er lilla tjej.

• Blomman76

Hej
    När det var som värst så gav jag säkert 20 droppar minifom o det hjälpte o inga biverkningar blir det. Jag körde även med Semper o dem är riktigt bra, finns på Apoteket.
    Och ja du kan ta Semper o Minifom ihop utan problem o inget av det är skadligt för bebisen. Men dra ner på Minifomdropparna efter ett tag. Lycka till.

• MammaLillfis

Min son hade kolik de första 3 månaderna (är nu 4) och vi gav 15 droppar Miniform innan varje amning, Sempers magdroppar varje morgon ( 1 gång dagligen), kolikmassage vid blöjbyte,jag uteslöt ur min kost: mjölk,chocklad,kryddor,lök m.m.

• FrökenBokmal

Jag skulle inte använda Minifom som inte har någon vetenskapligt bevisad effekt utan skulle gå över till Sempers magdroppar som gjorde susen på sonen (och har bevisad effekt).

• inoka

Jag har använt sempers magdroppar i en vecka nu snart men hur länge tar det innan effekt visar sig? Vet det kan ta ett tag.

Svar på tråden Erfarenheter av Minifom?!!