• Honeymother

Flytta tulpaner?

Jo jag har då satt mina tulpanlökar på ett extremt fult vis i rabatten och så fort jag går förbi retar jag mig. Jag skulle satt dem i små grupper och inte utspridda över hela ytan. Nu står de där och svajar på sina långa spretiga stjälkar och ser allmänt patetiska ut!!Skrikandes

Nu till min undran: kan jag om jag gräver djupt ner och får med rötterna flytta dem till den plats jag vill ha dem? Eller dör de för mig då?

Jag hoppas att någon kan svara mig.

Stolt mor till 3 unika Honeybees
  • Svar på tråden Flytta tulpaner?
  • Torparn

Du kan flytta dom om du vill
    gräv ner dom på nya stället och låt bladen vissna ner ordentligt innan du klipper av dom. Däremot själva blomman kan du knippsa av efter blomning. Eftersom det inte alltid är så snyggt med bruna blad så är det bra att ha perenner som man kan gömma blasten under så man inte störs sig på dom.

Man kan även direkt efter blomning ge dom lite näring till nästa år, ex benmjöl.

• Honeymother

Åh tack snälla vad glad jag blir att det fungerar att flytta dem. Då ska jag ta itu med det så fort som möjligt. Tackar tackar Torparn!!!Skrattande

Stolt mor till 3 unika Honeybees
  • trixxie

Torparn: jag har också tulpaner som jag måste flytta, men tror mig ha läst att man ska helst dela och omplantera på hösten? Jag ska nämligen göra om en rabatt och sprida ut tulpanerna lite, jag kan alltså göra det redan nu i sommar?

• Torparn

När man planterar nya tulpaner så gör man ju detta på hösten, helt rätt.
    Men när det handlar om tulpaner som redan blommat klart så spelar det inte så stor roll var dessa sedan vissnar ner. Endel tar tom upp lökarna och förvarar dom i sand till hösten kommer igen då de återigen åker ner i jorden.

Huvudsaken är att man inte frestas av att klippa ner blasten för dessa ska vissna ner ordentligt först. Sen är det bra att direkt efter blomning ge en giva benmjöl eller löknäring, så de orkar bilda nytt blomanlag i löken igen.

• trixxie

Torparn: Tack så hemsk mycket för hjälpen!! Nu ska här minsann planteras om! =) Ser ditt namn lite överallt där det ges kloka råd och tips, du borde starta en egen trädgårdsspalt! Tack åter igen!

• Torparn

Haha, ja kanske det

Äsch, jag tycker det är kul att kunna hjälpa till och ärligt talat så har ni ju så bra frågor och det är inte alltid jag kan svara spontant utan ibland måste jag faktiskt kolla upp saker och då lär ju jag mig något nytt

Man blir aldrig fullärd fast jag har både utbildning samt jobb inom trädgårdsnäringen.

Svar på tråden Flytta tulpaner?