• Anonym

Går det att få tag på sms fast man inte har kvar dom i mobilen?? (bevismaterial i brottsmål)

Jag e så sur, för jag är lite delaktig i ett brottsmål (som vittne egentligen men jag är nära anhörig till målsäganden). Och jag har FET bevisning för en grej i detta mål, nämligen typ 100-200 sms mellan mig och den tilltalade. MEN grejen är den att jag har sålt den mobilen som jag skrev sms:en på.... och alltså raderat dem.. (de finns inte på sim-kortet heller)
    Jag blir så himla upprörd och även målsäganden och hennes advokat för det hade varit jättebra stödbevisning om man kunde få tag på dessa sms.
    Jag har hört att operatören sparar smsloggar, men hur får man i så fall tag på dom?
    Ska man bara ringa och fråga och säga att de behövs i ett case?
    Det är ju liksom våra sms så det borde dom väl inte ha nåt emot.
    Jag har TRE som operatör och den tilltalade har Comviq tror jag. Kan jag bara få ut mina egna sms i så fall då och inte hans, eller kan jag få ut båda?
    Någon som har nån aning om såna här grejer?

Vet ju att sms och telefonsamtalslistor har varit hyffsad bevisning i andra fall men hur har dom i så fall fått tag på dessa om man inte haft kvar dom på mobilen, det måste varit via operatören eller hur?
    Eller är det bara på film...?
    Ååååhh jag hoppas nån vet för jag vill verkligen ha dessa sms!!!!!!!

• Svar på tråden Går det att få tag på sms fast man inte har kvar dom i mobilen?? (bevismaterial i brottsmål)
  • Anonym (M)

Polisen borde väl kunna kräva ut dom om dom finns? Har ingen aning om dom sparas. Ring och fråga!!

• Anonym

Nää alltså förundersökningen är redan klar och åtalet är väckt så polisen har liksom inget med det att göra längre. Dessa sms är en grej som jag kommit på nu i efterhand när jag varit med och träffat min kompis advokat och hon har frågat om det finns nåt speciellt att tillägga, nåt speciellt vittne att kalla eller nån extra stödbevisning eller nåt som vi kan ge till åklagaren.
    Hmm kanske åklagaren kan fixa det då förresten...? Vet inte om det funkar så men...

• IaOnDaFluff

Ja då de finns registrerade.. det kan de kolla upp. Har en kompis som polisen plockade fram en massa sms åt.. så de satt tillsammans och letade i en låååång lista. Så inga problem.

• Anonym

i samma sits..
    det aktuella brottet måste kunna ge minst 2 års fängelse för att polisen ska kräva ut listor.
    för att du själv ska kunna fixa listorna krävs (iaf inom comviq) att du haft ett abonnemang, det kostar då ca 60 kronor per månad av de sms du vill ha.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-05-01 22:49:36 följande:
    i samma sits..det aktuella brottet måste kunna ge minst 2 års fängelse för att polisen ska kräva ut listor.för att du själv ska kunna fixa listorna krävs (iaf inom comviq) att du haft ett abonnemang, det kostar då ca 60 kronor per månad av de sms du vill ha.

Fast det är inte polisen som kan besluta om detta. För att kunna nu ta denna sålda mobiltelefon krävs ett beslut på husransakan från en åklagare.  Att titta på sms och telefontrafik ses som ett intrång och beslut om husis krävs därför.

• Anonym

nej smsen finns ju som sagts inte kvar i mobilen, dom finns registrerade hos teleoperatören, så mobilen har ingenting med saken att göra..
    polis/åklagare beslutar om utdrag på sms-listor, men som sagt, brotten måste vara av den grad att det ger minst två års fängelse.

• Anonym

Jag fattar inte. Polisen kan kräva ut dom om brottet ger minst två år, men jag själv kan också begära ut dom till en kostnad?
    (jag fattar egentligen inte varför jag själv inte skulle kunna kräva ut dom, det är ju MINA sms, dom har funnits i MIN mobil, jag borde ju få se dom....)
    Polisen har ju som sagt var inget att göra med brottet längre eftersom förundersökningen är färdig, så om vi nu vill ha ut sms:en så måste jag fixa det själv? Eftersom de inte finns med som bevis i förundersökningen, det är alltså inget som åklagaren kommer åberopa... åklagaren kan ju bara åberopa de bevis som finns med i förundersökningen...
    Vet inte ens om rätten bryr sig om det då om det inte finns med i fu? Fast advokaten sa ju att det lät jättebra iofs...

Det är ett försöksbrott som det gäller så det är väldigt svårt att veta vad han kan få, men minst fängelse i allafall, det kan inte sättas under fängelse. Tror att man brukar ge runt 1-3 år.

• Anonym

du kan självklart beställa dina sms när du vill! men dom sparas endast hos operatören om du har haft ett abonnemang =)
    polisen har riktlinjer att följa, brottet måste kunna ge minst två års fängelse, det måste alltså röra sig om ett (vad som räknas som) ett allvarligt brott, för att dom ska kräva ut listor.
    Men är förundersökningen redan avslutad vet jag inte om det är någon idé.. det får du fråga advokaten om.

• Anonym

Jag har ett abonnemang, samma som jag hade då, så det ska väl inte va nåra problem... men jag tror inte han har abonnemang, tror han har kontantkort... går det bara att få ut mina egna sms då, inte hans? Isf är det ju ingen idé.

Många tack för era svar.. tänk va folk vet!!!

• Anonym

En förundersökning kan alltid återupptas om nya bevis framkommer. Polisen söker endast sms om brottet är grovt då det även för polisen innebär en kostnad att få tillgång till detta från operatörerna.

Det kostar även polisen pengar för att få ut övervakningsfilm från SL t.ex. Så skulle det t.ex handla om en ringa stöld är det troligt att polisen inte begär ut övervakningsfilm

Svar på tråden Går det att få tag på sms fast man inte har kvar dom i mobilen?? (bevismaterial i brottsmål)