Föräldrapenning barn nummer 2?
Hej!
Alla pratar om det här med att, behålla samma föräldrapenning om barn nummer två är född inom en viss tid. Vad är det? Får man en annan föräldrapenning om barn 2 inte är född inom en viss tid?
Hej!
Alla pratar om det här med att, behålla samma föräldrapenning om barn nummer två är född inom en viss tid. Vad är det? Får man en annan föräldrapenning om barn 2 inte är född inom en viss tid?
Om man föder barn nummer 2 inom en viss tid efter att man varit föräldraledig med barn nummer 1 så behåller man den SGI:n man hade med barn nummer 1.
Om barn nummer 2 kommer efter denna tidsgräns, baseras ens SGI på ens eventuella lön, då gäller alltså samma regel som om man inte hade något barn sedan tidigare. Denna regel är till för att skydda föräldrarna ekonomiskt, eftersom föräldrapenning i sig självt inte är SGI-grundande.
För att få föräldrapenning grundat på SGI måste du ha arbetat i 8 månader. Om du då har varit hemma med barn 1, sedan jobbat tre månader och sedan ska vara hemma med barn två, skulle du UTAN denna regel bli "nollad", dvs enbart få den lägsta föräldrapenningen.
"Om man föder barn nummer 2 inom en viss tid efter att man varit föräldraledig med barn nummer 1 så behåller man den SGI:n man hade med barn nummer 1."
Nej. Man behåller inte sitt SGI. Man får samma belopp i föräldrarpenning.
SGI't förändras dock om man inte uppfyller andra krav för att hålla det oförändrat.
För att behålla samma FÖRÄLDRARPENNING som man fick med senaste barnet så måste det "nya" barnet komma innan det senaste är 2,5 år. Man måste alltså bli gravid innan det föregående barnet är 1 år och 9 månader. Då får man samma FP. SGI't räknas dock om.
Tack för era svar =)
Här finns mer att läsa:
www.forsakringskassan.se/fakta/fp_sgi/
När ditt barn fyller ett år
När ditt barn fyller ett år kan din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) sänkas. Då får du lägre ersättning när du till exempel är sjuk eller vårdar sjukt barn. Även om din SGI sänks har du rätt till föräldrapenning uträknad på samma inkomst som du hade innan barnets ettårsdag, till dess att barnet fyller två år. (särskild beräkningsgrund).
Storleken på din föräldrapenning påverkas alltså inte. Blir du som mamma gravid på nytt innan barnet fyllt ett år och nio månader kan du och den andra föräldern få föräldrapenning efter den särskilda beräkningsgrunden. Detsamma gäller om du adopterar ett barn inom två år och sex månader efter ditt tidigare barn.
Det gäller alltså bara föräldrarpenning och inte sgi.
om man blir gravid med barn nr 2 innan barn nr 1är 1 år och 9 månader så behåller man sin fp.nivå.
sgi.n sänks om du inte tar ut 5 dagar efter 1a barnet fyllt 1 år, men om man har arbete så har man den ändå som jag fick förklarat.
Jag är arbetslös annars, så jag måste ta 5 dagar ifall jag blir sjuk...annars får jag inget..
Naturligtvis, rörde ihop begreppen, klantigt. Tack för den korrekta infon!
Det är ganska vanligt och det är en enda soppa med alla regler.
Soppa var rätta ordet=) Försäkringskassan verkar gilla både soppa och djungel =)
Man får vara noga med att påpeka att man ska ha den särskilda beräkningsgrunden. De höll på att missa det när tvåan kommit. ;)