• pyretochbönan0809

Hur görs en viktuppskattning/viktbestämning?

Förstår egentligen inte hur det går att se hur mkt barnet i magen väger? Man kan ju se på sena ul om det är ett stort barn, litet eller medel men vikten? Tycker många har fått rätt exakta svar... Någon som kan göra mig klokare?

* ~ * v.30 - bf 16/7 * ~ *
  • Svar på tråden Hur görs en viktuppskattning/viktbestämning?
  • maja75

I samband med tillväxt-UL mäter BM omfång på barnets buk, huvud och lårben, de gör sedan en beräkning av den aktuella vikten den dagen samt uppskattad vikt vid BF om barent växer i normal takt.

Värdena som kommer ur beräkningen blir väldigt "exakta" på grammet men om jag förstått det rätt är felmarginalen hela 10% upp/ner vilket ju är väldigt mycket så man ska nog inte lita blint på siffrorna.

• pyretochbönan0809
    maja75 skrev 2008-05-02 09:31:46 följande:
    I samband med tillväxt-UL mäter BM omfång på barnets buk, huvud och lårben, de gör sedan en beräkning av den aktuella vikten den dagen samt uppskattad vikt vid BF om barent växer i normal takt. Värdena som kommer ur beräkningen blir väldigt "exakta" på grammet men om jag förstått det rätt är felmarginalen hela 10% upp/ner vilket ju är väldigt mycket så man ska nog inte lita blint på siffrorna.
    ok! Tack för svaret =) Då blev jag lite klokare.
  • porslinsd0cka

Dom gjorde aldrig nått sånt på mig när jag väntade sonen, ska man be om det eller?

• pyretochbönan0809
    porslinsd0cka skrev 2008-05-04 08:41:06 följande:
    Dom gjorde aldrig nått sånt på mig när jag väntade sonen, ska man be om det eller?
    Vissa kommuner har tillväxtul som rutin runt v 32 men har man inte det så behövs det inte såvida inte bm tycker att sf-kurvan avviker för mkt så hon skickar remiss till det.
  • therese

En viktskattning görs väl vid alla rutin UL, mätningarna görs ju för att unna ge det där BF datumet som lär vara mer exakt än det man får enl SM. Alla normalt utvecklade foster är lika stora fram till v 18, det är därför man gör rutin UL då.

Sen görs ibland en mätning runt v 32 för att se att bebisen växt som "det ska". Om barnet är tillväxthämmat el inte avgörs av respektiva sjukhus. I Malmö t ex räknas barnet som tillv. hämmat om det skiljer 25% eller mer från en "normal" tillväxt. I Lund har de andra siffror... Det är ingen exkt vetenskap!

Kan tilägga att mitt fösrta barn, tillväxthämmat, gjordes täta mätningar i slutet av grav. Vid ett av tillfällena mätte BM att lårbenet skulle ha krympt (!) vilket det såklart inte gjort, men det visar på hur svårt det kan vara att mäta och att det kan skilja en del beroende på vem som mäter.

• Baronessan

Jag har förstått att ju större barn desto större risk för felberäkning (de är svårare att mäta i slutet av graviditeten - får inte plats på skärmen ) och det stämde iaf på min äldsta dotter - att det blev fel alltså.

Hon beräknades väga 4660 gram och kom ut och vägde 6110 gram så det var ca 1,5 KILO fel!

• therese

Min förstling skiljde på några gram bara... men hon var liten, 2090gram...

• pyretochbönan0809
    therese skrev 2008-05-04 22:23:52 följande:
    En viktskattning görs väl vid alla rutin UL, mätningarna görs ju för att unna ge det där BF datumet som lär vara mer exakt än det man får enl SM. Alla normalt utvecklade foster är lika stora fram till v 18, det är därför man gör rutin UL då.Sen görs ibland en mätning runt v 32 för att se att bebisen växt som "det ska". Om barnet är tillväxthämmat el inte avgörs av respektiva sjukhus. I Malmö t ex räknas barnet som tillv. hämmat om det skiljer 25% eller mer från en "normal" tillväxt. I Lund har de andra siffror... Det är ingen exkt vetenskap!Kan tilägga att mitt fösrta barn, tillväxthämmat, gjordes täta mätningar i slutet av grav. Vid ett av tillfällena mätte BM att lårbenet skulle ha krympt (!) vilket det såklart inte gjort, men det visar på hur svårt det kan vara att mäta och att det kan skilja en del beroende på vem som mäter.
    men hur kan man göra viktskattning på tillväxtul? Menar, många gör ju det just för att barnet kanske inte följer kurvan....gör man den med hjälp av lårbensmätningen också?
  • estrell

TS: När man gör en tillväxtkontroll så mäter man lårbenets längd (FL) + huvudets (PBD)cm/diameter samt magens (AD) cm/diameter, och får fram en % siffra samt viktuppskattning.  Om barnet ligger väldigt långt ner på kurvan eller under den nedersta linjen alltså -22% så gör man flöde, ctg och x-tra uppföljande tillväxter med 2 veckors mellanrum. Jag har gjort detta under båda mina graviditeter!

• Andrundrun

Precis som de flesta skriver så mäts huvud, mage och lårben. Har de normala mått för den veckan man är i så får de en "normalvikt". Sedan växer ju barn så olika. Vikten kan ju diffa mycket ändå. Barnet kanske är en lättviktare eller tvärtom.

• pyretochbönan0809

tack så jättemkt för alla svar =) Nyfikna jag vill ju lära mig saker =)

Svar på tråden Hur görs en viktuppskattning/viktbestämning?