• MoSv74

Dottern har nageltrång!!! Vad gör läkaren?

Min dotter har fått nageltrång för säkert 6:e gången!!
    Denna gången har hon ont i HELA foten!

Ringde vc idag och vi ska ner nu kl halv 11.
    Sköterskan sa att läkaren antagligen kommer skära upp sidan på nageln!!!

Är det nån som har erfarenhet av detta?
    Gör det jätteont eller?

Ska tillägga att hon är 13 år.

• Svar på tråden Dottern har nageltrång!!! Vad gör läkaren?
  • Jesslan

dom bedövar tån med några sprutor sen skär dom bort halva nageln så dom får bort det som gör   ont.min sambo har gjort det 3 ggr men den ena tån har det kommit tillbaka på med jämna mellanrum så det behöver inte lyckas
    lycka till

Den tredje söndagen i juli har man sedan 1967 firat den skåneländska flaggans dag.
  • MoSv74

Uhh!!! Låter hemskt!!

Ska nog inte säga nåt till henne om det!
    Hoppas hon inte behöver göra om det.

Tack för svaret! =0)

• Bong

Precis som Jesslan skriver så sätter de ett par bedövningssprutor i tån,sedan skär de bort som en "tårtbit" av nageln. Har själv gjort det två gånger. Det som gör ondast är faktiskt de där sprutorna.
    Man har inte särskilt ont efteråt!

Lycka till!!

• MoSv74

Vi får väl se vad dom gör!
    Ja dom där sprutorna är ju hemska! Men det går ju över!

Jag kommer säkert svimma......

Skriver sen och berättar vad dom gjort!

• MoSv74

Jaha.....dom drog ingen nagel! Inte idag iaf.
    Hon ska äta pencillin i tio dagar.
    Vi ska tillbaka på onsdag och har det inte blivit bättre så drar dom nageln då.

Kan ju inte påstå att dottern är nöjd med detta......hon är som ett åskmoln!!!
    Hon har ju ont och är såååååååå trött på detta.
    Hoppas att pencillinet hjälper en del iaf.

• Pimpinellan

I mitt fall hjälpte inte antibiotika,men de brukar ge det ändå för att få bukt med infektionen innan de sen opererar. Det bästa är att ta bort hela nageln-jag tog bort bara halva en gång och sen dess växer nageln jättekonstigt. Ser helskumt ut. Den jag tog bort hela ser fin ut nu. Förstår så väl att dottern lider,det gör helvetiskt ont! Hoppas penicillinet hjälper lite och trösta henne med att operationen om den behövs kommer gå bra och sen blir tån helt bra igen efteråt.

• MoSv74

Hon VILL verkligen ta bort hela nageln!
    Då har hon riktigt ont förstår jag!

Läkaren sa att han inte trodde att det skulle hjälpa med antibiotikan men man vet aldrig, som han sa.

Vi Hoppas på det bästa. =0)

Tack för alla svar.

• Morbid Mistress

Fördelen med att få bukt med infektionen innan är att har man väldigt infekterat blir det betydligt mycket vårare att bedöva, vilket jag av egen erfarenhet vet är mindre kul. Jag har gjort den typen av ingrepp minst tre gånger men har tack och lov inte haft problem sedan 2002 nu.

Det som kan var bra att tänka på efteråt är att försöka få bukt med orsaken bakom. Har hon fel skor, klipper hon nageln fel eller är det bara otur? I mitt fall var det en kombination av de två första och jag är nu extremt nog med vilka skor jag köper samt att jag är noga med hur jag klipper mina naglar.

Jag stressar, alltså finns jag
  • anarkokapitalist

Det finns ju mycket man kan göra innan det går sålångt att man måste till läkare.
    T ex att klippa en tårtbit i mitten av nageln direkt när man upptäcker nageltrånget.

• Jesslan

min sambos nagel kom ut precis på tåns topp alltså motsvarigheten till fingertoppen den hade ätit sig igenom köttet.Men han har STOR smärttröskel och jag tycker det är jätteroligt att pilla så vi har faktiskt fått bukt med det känner han att det börjar göra ont är det bara fram med tången och börja gräva.

Den tredje söndagen i juli har man sedan 1967 firat den skåneländska flaggans dag.
Svar på tråden Dottern har nageltrång!!! Vad gör läkaren?