• Pentan

Tumba Villastad - Uttran - Tumba C - Erfarenheter & åsikter tack!!

Satte min fot för första gången ute i Tumba i går! Vi letar hus och tycker att Tumba kan vara aktuellt, så nu undrar jag vad ni vet och tycker om dessa områden. Både bra och dåligt!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Tumba Villastad - Uttran - Tumba C - Erfarenheter & åsikter tack!!
  • olpansfamilj

Uttran är bra men annars skulle jag undvika botkyrka som kommun då den är en av landets värsta kommuner....

• Johanna71

Måste bara säga att Botkyrka har oförtjänt dåligt rykte, det är faktiskt en fin och bra kommun men massor av grönområden och parker. Det satsas mycket på barn och ungdomar och kultur. Tumba är jättetrevligt!

Man ångrar bara det man aldrig provat
  • Sarge

Jag bor i hus Tumba, närmare bestämt i ett litet anonymt område som heter Nackdala. Känns som att det är vi & en massa pensionärer som bor här...luuuuungt å skönt!
    DEt området vi bor i består till hälften av stora tegelvillor (där vi bor med alla pensionärer) & till hälften av kedjehus där det finns fler barnfamiljer, vad jag tycker mig ha sett.

Huspriserna är fortfarande på en hygglig nivå i Tumba & man får
    mkt för pengarna tycker jag!

Vi stortrivs i området, men hade väl gärna sett att Tumba/Uttran osv hade bildat en egen kommun utan Alby, Hallunda, Norsborg, Fittja, som tyvärr är områden som drar ner Botkyrka som kommun.

Annars är det kanon i Tumba...det går fort att ta sig ut till motorvägen, det är nära till stormarknaden (Ica Maxi Norsborg) eller till Kungens Kurva.
    Det är bra kommunikationer osv
    Skolor osv vet jag inget om än för min dotter är bara 9 månader...men har goda vänner som bor i Tumba med barn i skolåldern & ingen har klagat vad jag har hört iallafall.

Välkommen till Tumba

• anneliesb

Min mor å bror bor i Tumba, mkt krimskrams vid stationen, men om ni bara ska ha bil så är det nog inget problem, men synd om barnen kanske för skolorna är kassa.
    Mest utländska barn så utbildningen blir efersatt, då de har så stora problem med svenskan.

• mamma till 2

Jag bor i vårsta/grödinge (10 min med bil från tumba C). Här är det toppen, bra skola/dagis. Det är lite ute på landet så det är väldigt lugnt och skönt här
    Ett litet tips bara.

• trisha
    Svar på #5
    va? jag har gått i skola i tumba och inte var vi "efter" i utbildningen för att det var så många utländska barn som inte kunde svenska??? Alla utländska barn vad jag vet kunde svenska och de flesta var födda i sverige och hade föräldrar som hade invandrat.
  • anneliesb

Min bror har haft stora problem när han gick i Tumba skolan, dvs förra året.

• trisha

hmh ...jag gick i storvretsskolan och det var inga problem med sånt där, men vad jag har märkt av många av stockholms ungdomar och barn som går i skolan är att de pratar väldigt mycket slang och bryter med en ful accent, något som väldigt många av dem kan sluta med men det tycker det är tufft. Men annat än det har jag inte sett något problem med språket.

• Tecken

Jag har några vänninor som bor i Tumba-området. Alla säger sig trivas bra. Dock tycker den som bor i Tuna, att bussarna kunde gå oftare (hon har inte körkort). Jag som "utomstående" tycker såhär:
    + Nära grönområden, t ex Hågelbyparken
    + Relativt billigt att köpa bostad där

- Långt åt fanders från stan (men det är ju inte så viktigt för alla).
    - Mycket barnfamiljer, inte så kul om man inte har barn själv...

• trisha

nåväl nu frågade du ju om området =). Jag bor inte i någon utav de områden du nämnt men jag bor i segersjö, tycker att det är ett väldigt lugnt område, för lugnt för min smak =) så om jag kunde välja vart jag skulle köpa hus så skulle jag inte köpa hus i tumba. Men det är ju bara för att jag gillar lite mer fart och fläkt hehe. Det är bara jag min man och pensionärerna här hehe. Nåväl nu ska jag bege mig ner till tumba centrum för att handla lite mat. lycka till med husköpet!

• Pentan

TACK för era svar!!! Kommer från Sveavägen mitt i Sthlm City och behöver lite lugn och ro och grönska för barnen!

• Larsgubben
    Pentan skrev 2008-05-03 08:44:21 följande:
    TACK för era svar!!! Kommer från Sveavägen mitt i Sthlm City och behöver lite lugn och ro och grönska för barnen!
    Då kommer du nog att trivas. Generellt kan man säga att villakvartér i de flesta förorter är okej, även en del hyreshus i Tumba, men lite osäkrare.
  • Lasse78

Måste bara skriva att Tumba är toppen. Fin natur, bra skolor och trevliga människor. Finns många olika villaområden, bor i Tumba gamla villastad med många sekelskifteshus. //Lasse

• Hemmadjuret
    Pentan skrev 2008-05-02 09:06:03 följande:
    Satte min fot för första gången ute i Tumba i går! Vi letar hus och tycker att Tumba kan vara aktuellt, så nu undrar jag vad ni vet och tycker om dessa områden. Både bra och dåligt!

Tack på förhand!
    smile1.gif
    Undvik långa resor, var jobbar ni?
  • rosagubben

Bodde i uttran, hyrde ett hus och jag älskade området. trevligt och mysigt. dock var det långt åt helvete när man inte hade körkort(fick jävla mycket motion det året jag bodde där kan jag tillägga ;) ). blev ibland så att man fick vänta 20min mellan bussarna(kallt som fan på vintern) för att ta sig in till tumba c/från tumba c till uttran... så det är värt en tanke. men annars så älskade jag faktiskt området, trots att de va knögligt att ta sig till/från stället utan bil...

Svar på tråden Tumba Villastad - Uttran - Tumba C - Erfarenheter & åsikter tack!!