Hmmm, jag tycker inte det är någon skillnad på styvbarn och egna barn. Jag älskar min styvson precis på samma sätt som jag älskar min son, det är ingen skillnad. Hade jag inte känt så för honom hade jag aldrig skaffat ett barn till med hans pappa, det hade inte känts rätt. Att vi skulle ha ett barn tillsammans som båda vi älskar, och att han bara skulle bli älskad av "halva" våran familj.. Vi är ju hans familj också, jag hör numera till hans familj och han har rätt att bli älskad. Hade inte jag klarat att älska mitt styvbarn hade jag antagit att det var något fel på mig, emotionellt, och tagit ansvar för att se till att få hjälp med detta, alternativt brutit upp och lämnat relationen.
Olyckligt att du har skaffat barn med någon som inte tycker om din dotter, men nu är det ju som det är. Tycker det är viktigt att man är ihop rätt länge innan man skaffar barn med en ny när man har barn från tidigare förhållanden. Så att man är säker på att familjen fungerar innan och kommer fungera efter man får ett gemensamt barn. Jag skulle lämna honom i alla fall. Låta honom, om han nu vill det, själv söka hjälp av tex familjerådgivning, men inte ta tillbaks honom innan han visat att han blivit bättre och att han i framtiden klarar av att ha en vettig relation med din dotter. För det är ju din dotter som mår dåligt nu, och du måste ta ansvar för att inte hon ska behöva gråta sig till sömns en natt till. Det kanske går att lösa allt med tiden, men akut just nu, behöver hon komma bort från den mannen.