• Längtandsfull

Första mensen efter förlossningen... Kan jag använda tampong nu?

den 5 februari hadde jag en jobbig förlossning. Sprack jätte mycker och fick sy i en ½ timme AJAJ!!!

Nu nästan 3 månader efter så har det blivit bra.. gör ont litegrann ibland.
    På efterkontrollen sa BM att allt var läkt men att det var lite irreterat på ett ställe och att det kan vara därför som det fortfarande gör lite ont...

Vi har inte hafft sex än för jag har inte vågat. Tänk om det gör ont

Nu e de som så att jag har fått min första mens nu efter förlossningen...
    Har i några dagar nu använt stringtrosor som jag inte använt sen v 20 i graviditeten.. (Länge) Men är nu glad över att kunna använda det igen..
    Jag känner nu inte för att gå tillbaka till boxertrosor och bindor Känns som jag hafft det allt förlänge

Vad ror ni? Kan kan använda tampong? Eller kan de göra ont?
    Kan det vara som så att man är för uttöjd mellan bena så att den kanske inte stannar kvar?

Jag kan kanske ställer lite dumma frågor

• Svar på tråden Första mensen efter förlossningen... Kan jag använda tampong nu?
  • Carisma95

Stannar kvar lär den göra..
    Däremot kanske det kan irritera om du fortfarande är lite "röd/irriterad".

Det enda sättet är nog att testa, så känner du om det funkar.

A stumble may prevent a fall....
  • Längtandsfull
    Carisma95: Det har du ioförsig rätt i... men jag är rädd för att jag skall göra något dumt och det kommer att göra ont..

Skulle gärna vilja höra hur andra gjorde också...
  • Litenfyra

jag använde tampong första mensen (hatar verkligen bindor) och det gick bra, var väl ca 2 ½ månad etfter förlossningen.

• cloudberry79

Jag tycker ännu det gör fasligt ont att använda tampong efter förlossningen, slemhinnorna är helt annorlunda och det känns lite konstigt att sätta in den. Prova, gör det ont är det ju bara att köra på bindor istället.

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • yatzy

Mitt största problem var att jag blödde rätt igenom på nolltid. Man är ju rätt uttänjd efter förlossningen, så det kan vara svårt att få det tätt med tampong. Jag som tidigare använt mini fick använda pluss, och binda i tillägg!

• Längtandsfull

Jag har använt normal så jag kanske får använda dom största då... OJ... får testa och se... är så nervös...

• HelenaMaria

Eller så är man inte alls uttänjd... Det är ju olika från kvinna till kvinna. Testa med din vanliga storlek så får du se!

• Wennman

just haft första mensen efter förlossningen 29/2.. använde bara tampong. avskyr binda jag med. men de gik hur bra som helst! sex funkar också bra

• Längtandsfull

Anledningen till att vi inte hafft sex är för att jag inte vågat... har hafft jätte ont efter förlossningen... har inte ens kunnat ta hand om min son själv... låg mest i sängen efter... det är först nu som jag kan ha på mig jeans och i går hadde jag stringtrosor för första gången. började använda boxertrosor i v 20...
    Så nu när det känns som om man börjar komma tillbaka till livet då får man mensen och  får tillbakablickar av blödningen efter förlossningen

Inte kul alls... Känndes som om man dom senaste dagarna tagit ett steg fram i livet men idag ett steg tillbaka igen

Vill inte gå tillbaka till Boxertrosor och bindor

Hoppas ni förstår vad jag menar...

• Carisma95
    yatzy skrev 2008-05-02 11:33:38 följande:
    Mitt största problem var att jag blödde rätt igenom på nolltid. Man är ju rätt uttänjd efter förlossningen, så det kan vara svårt att få det tätt med tampong. Jag som tidigare använt mini fick använda pluss, och binda i tillägg!
    Tampongstorleken har ingenting med uttänjdheten att göra.
    De olika tampongerna har bara olika uppsugningsförmåga!
    A stumble may prevent a fall....
  • EHel

Storleken spelar inte alls bara roll för uppsugningsförmågan - de mindre ramlar verkligen ut och det gör inte de större!!

Jag har liksom någon ovan haft problemet att trots att jag gått upp i storlek så måste jag använda binda också för det rinner igenom.

Visst är det trevligt att kroppen kommer igång igen... :)

• Längtandsfull

Ja det är kul att man kan se framsteg efter en jobbig tid efter förlossningen... det är ju därför som jag inte vill börja använda stora trosor och binda igen...

Använder det på kvällarna när man e hemma och slappar..

Svar på tråden Första mensen efter förlossningen... Kan jag använda tampong nu?