• icocita

ett "klickande" ljud vid gång på hund???

jag har haft en tik hemma hos med i två veckor nu som jag antagligen skall bli halv elr helfodervärd åt, en rottis tik på 8 mån.
    Men nästan direkt jag fick hem henne märkta jag att det "klickar" "smäller" i något utav hennes bakben (vad ja tycks lokalisera ljudet från) i början när ja va ute och gick och hörde detta ljud lät det som om någon kom bakom mej med tennis skor och skulle gå förbi, så jag har ett antal gånger vänt mej om å kollat men ingen där, kännt mej som en idiot, men tillslut en kväll när ja va ute och gick förstod jag att ljudet kom från hennes ben....
    på dessa dagar jag haft henne har hon blivit rejält halt som gick bort på någon dag efter att i varit hos vetr, dom kunde inget konstigt känna med hennes ben...
    Hältan är borta men inte ljudet, uppfödaren har aldrig märkt något...
    Jag vill ha en tidig röntgen, för något gör ju att det "klickar" bak.

Vill så gärna ha henne samtidigt som jag inte vågar köpa ut halva hunden än heller när ja inte vet vad det är..

Någon som har erfarenhet??

• Svar på tråden ett "klickande" ljud vid gång på hund???
  • Imox

är hennes föräldrar röntagde???
    det skulle jag kolla upp först..
    sen kan du ju be ägaren att du vill att hon står för röntgen.
    är ju en stor tung ras som tyvärr har dragit på sig många sjukdomar..

• icocita

ja hennes föräldrar är fri rötgade både hd/ad fria, men hon är en så kallad livmodersimport, så hennes mor är från canada och hennes far från holland, vet inte hur noga det är med hd resultaten där?

• Imox

ingen aning kan ju ligga längre tillbaka i släkten oxå..
    sen rottisar växer ju fort om det kan vara något sådant som har gjort klicken..
    men skulle vilja göra en röntgen själv innan om jag var du..

• icocita

ja jag får nog köra på om att jag vill ha en röntgen tidigt och inte vänta till den ordinarie hd/ad röntgen som brukar va vid 12/18 mån, är ju redan fäst vid henne och tänk om jag skulle ha henne ända tills då och sen få reda på att hon har d höfter elr nått.. inte så kul när det börjar med problem, det har jag haft nog med nu dom senaste åren på hundar!

• Imox

ja sen beroende på vad du vill göra med hunden, spelar ju stor roll kanske inte bra att tävla i bruks med dom benen..

• iii

Även om föräldrarna är fri-röntgade så kan valpen få problem. Men det är för tidigt för att röntga om det inte är akut, dvs hon haltar och verkar lida av det. Röngtenresultatet blir inte riktigt rättvisande förrän hon växt färdigt och hela kroppen stabiliserat sig.

Kan det inte bara vara en led som klickar? Har veterinären sagt att det inte är någon fara så hade jag inte oroat mig, det kan mycket väl växa bort. Har aldrig hört att det låter när de har höftledsfel. Haltar hon igen så får ni ta det därifrån.

Får hon ett bra foder? Har varit med om en hund som blev så pga någon vitaminbrist (B eller C vitamin, kommer inte riktigt ihåg...)

• icocita

nej men det är ju det man är inne på att göra en del.. får hoppas på att det inte är något allvarligt, hon är ju en väldigt grov tik med rejälbenstomme, har nästan ett maskulint utseende, väger redan nu vid 8mån ålder 37kg och då är hon ännu lite tunn i hullet, så det kan ju va det som spelar en ett spratt för att hon växer och är ranglig i kroppen, men skumt är det med detta ljud.. hm..

• icocita
    iii skrev 2008-05-02 11:31:04 följande:
    Även om föräldrarna är fri-röntgade så kan valpen få problem. Men det är för tidigt för att röntga om det inte är akut, dvs hon haltar och verkar lida av det. Röngtenresultatet blir inte riktigt rättvisande förrän hon växt färdigt och hela kroppen stabiliserat sig.Kan det inte bara vara en led som klickar? Har veterinären sagt att det inte är någon fara så hade jag inte oroat mig, det kan mycket väl växa bort. Har aldrig hört att det låter när de har höftledsfel. Haltar hon igen så får ni ta det därifrån. Får hon ett bra foder? Har varit med om en hund som blev så pga någon vitaminbrist (B eller C vitamin, kommer inte riktigt ihåg...)
    ja hon får kvalitets foder, nutro. vetr klämde lite på muskeln i benet och konstaterade att hon va halt och gick konstigt bara, blir det inte bättre ska vi åka till en större vetr klinik för här i vår lilla stad är det inte så värst proffsigt..

funderar på om hon efter en stunda promenad blit trött och belastar benet på ett visst sätt för det är då ljudet kommer inte här hemma när hon går och skrotar på gården.
Svar på tråden ett "klickande" ljud vid gång på hund???