• Mistoffelees

Ge ersättning 1 gång på kvällen, förstör det amningen?

Helammar min son och det fungerar bra, han går stadigt upp i vikt och väger nu över 8 kg vid tre månaders ålder

Men nu har han börjat vilja äta sig igenom hela nätterna, sover max två timmar sedan vill han ha mat, ibland går det bara en timme och så håller det på hela natten igenom, han blev värre nu vid tre månaders ålder.

Kan det vara så att han inte blir mätt på min bröstmjölk på kvällen?

Vågar jag ge ersättning en gång innan han lägger sig på kvällen eller riskerar jag förstöra amningen helt då, vill helst helamma till minst 6 månaders ålder.

Han är mjölkproteinallergiker så det får bli ersättningen från apoteket isåfall.

Riskerar man att orsaka en massa besvär som typ förstoppning om man ger det en gång på kvällen?

Skall man amma honom först innan isåfall och sedan ge lite ersättning.

Känner verkligen inte för att ge ersättning utan vill han skall bli mätt på min bröstmjölk, men måste kanske tänka om om han inte blir mätt, vi båda behöver ju sova längre perioder på natten.

Är så rädd att ersättningen bara skall ställa till problem.

Wilgot 080118
  • Svar på tråden Ge ersättning 1 gång på kvällen, förstör det amningen?
  • Pokoyo

Tror inte det förstör, men påverkar.

• Lotlas

Vi gjorde precis så med vår son. Han är också en stadig bit! Han blev inte mätt av det jag hade, så vi provade (efter pratstund med BVC) att ge ett mål ersättning på kvällen. Han sov mycket bättre efter det! Det gjorde att vi fick ett sovpass på minst tre timmar, sedan vaknade han varannan timme igen resten av natten, men det där första sovpasset gjorde under!

Han ammade precis som vanligt i övrigt, men vi började ge gröt på kvällen vid 4 månaders ålder, eftersom han då hade växt ännu mer och inte var nöjd med ersättning heller. Han slutade amma helt vid 8 månader, på eget initiativ.

• Lycklig Mamma

Vi började ge en flaska ersättning på kvällen när vår bebis var drygt 4 månader och en vecka. Amningen har fungerat bra efter det och fram för allt blev det en mer sammanhängande natt när vi gav ersättning på kvällen. Förutom en flaska på kvällen så ammade jag helt. Snart är den lilla 8 månader och jag ammar fortfarande ofta. Vi gjorde såhär även med vårt första barn och jag ammade tills hon var 9 ½ månad.

• Suskiv

Hur viktig är amningen för dig? Risken att flaskan är starten på amningslutet finns. En del barn fixar att äta ur flaska och sen amma. En del blir lata och ratar bröstet när de kommer på att flaskan går snabbare.
    Om du ger flaska på kvällen för att få en bättre sömn bör du vara medveten om att det kommer att påverka mjölkmngden negativt. Längre tid mellan amningarna ger mindre mjölk.

• Grönögat

Jag både ammar och ger flaska eftersom min son inte blir mätt på min mjölk, min son är 1 månad, det funkar prima han älskar både och, men ingen vet ju hur din son reagerar på flaskan.

• rosakaninen

Han kanske vill tutta av andra behov än hunger? Eller verkar han hungrig? Går han upp i vikt som han ska är det ju synd att riskera amningen.

• Supertesco

Min son både ammar och får flaska. Han blir fyra veckor i morgon och han fixar galant att växla mellan tutte och flaska (än så länge i alla fall). Jag ammar först innan jag ger ersättning på flaska.

• Susne

Det kan även vara närhetsbehov. Bröstet är inte bara mat utan även en tröst. Pröva att bära honom och ha honom nära under dagen och amma mycket på kvällen, detta kan ibland reducera antal amningar på natten. Försök även att ha honom nära dig på natten så han inte behöver vakna för att hitta dig.

Varje gång du ger ersättning sänker du din mjölkproduktion. Det är inte alltid en garanti att barnet sover mer bara för att man ger ersättning. Vi har ofta en konstig syn på ersättning, vi litar mer på den än på vår egen mjölk. Bröstmjölk räcker gott och väl upp till nästan 1 års ålder. Näringsmässigt men man kan behöva amma oftare ett större barn eftersom energibehovet ökar. Intressant kan ju vara att bröstmjölken ändras efter ca 1 års ammande för att tillgodose ett större barns närings och energibehov.

Han verkar ju öka i vikt och må bra så du kan lugnt lita på att din bröstmjölk räcker! Lita på dina bröst, de fungerar ofta utomordentligt bra!!!

Lycka till!

• Sarah84

Förstör & förstör.. Men de kan börja krångla.. Så fort vi börja med flaska vägra dottern bröstet, maten kom ju snabbare ur flaskan, brösten fick hon ju "jobba" för & få maten..

• linhen

Det i kombination med napp har förstört två amningar för mig. Ammar min tredje - en liten nappvägrare - fullt och för första gången har jag tillräckligt med mjölk.

Svar på tråden Ge ersättning 1 gång på kvällen, förstör det amningen?