• Krillans

Många vet inget om epilesi!!!!

RETAR mig på att folk inte vet att det finns flera olika sätt av epilepsianfall. Om man frågar någon om dom vet vad epilepsi är så säger dom ofta, "Ja det vet jag. Dom ligger nere på marken och skakar". Ja det är rätt, men det finns många fler sort av epilesi. Kolla här:
    netdoktor.passagen.se/default.ns

Jag har en form av komplexa partiella anfall. Min sort av anfall är att jag plötsligt vet-att-jag-inte-vet, var jag är, vad jag skall göra här, inte ens t ex var jag bor etc. Det blev bättre och bättre. Brukar vara ok efter 1 till 2 minuter. Jag har det periodvis. Kanske några ggr men sen inget på 1 till 2 månader. Kan även vara mer om det händer mycket.

För några dagar sedan blev det strul. Jag var bortrest ett par dagar och skulle handla i en affär. Höll på att lägga upp varorna på bandet och sa också att jag ville ha en rakhyvel. När jag lagt på alla saker så fick jag plötsligt min form av epilesianfall. När alla sakeran var klara så frågade hon i kassan vilka sort av rakhyvel jag ville ha. Jag stod där och fattade ingenting! Jag förklarade hur jag hade, att jag hade problem pga min epilepsi. Hon tittade på mej och frågade igen. Han där bak sa, "Håll inte på att tramsa! Har du druckit för mycket, eller?" Som tur var så var det en sjuksköterska som hörde detta och kom fram. Hjälpte mig att betala och lägga sakerna i påse. Vi pratade hela tiden. Jag frågade och hon svarade på frågor. Var bra efter ca en och en halv minut. Jag tackade helle massor av gånger! Kom på att jag glömt köpa rakhyvel. Tänket att det skall jag minsan inte handla här och gynna personer som beter sig på detta viset!

Vad säger vi om detta?

En annan sak. Jag känner en till som har epilepsi. Hon brukar som rolig historia berätta att hon när hon får epilesianfall beter sig som att han blevet väldigt full. Några ggr när han haft epilesianfall polisen kommit och låst in henne i fyllesällen.

• Svar på tråden Många vet inget om epilesi!!!!
  • daughterofabitch

Visst kan det vara tråkigt att folk inte är så insatta. Jag visste heller inte mycket om Epilepsi tills för några år sedan då det drabbade en närstående. Tidigare trodde jag också att det bara var personer som föll ner på golvet och krampade som hade Epilepsi. Hade min vän inte haft Epilepsi så hade jag inte tänkt något alls på att läsa på. Om inte min mormor hade fått bröstcancer så hade jag fortfarande tänkt att det inte skulle drabba mig eller någon i min närhet och därför inte tagit reda på fakta kring ämnet.

• Thursday

Förstår att det känns jobbigt för dig, men du får kanske ha lite förståelse för att alla inte kan vara insatta i alla möjliga sjukdomar. Jag är säker på att det finns en massa saker som du inte vet något om.

• Krillans

Jo IdispidisOnline, ni har rätt. I Sverige har 50 000 vuxna och 10 000 barn epilepsi. Blir bara sur för att man i t ex min form av epilesi kan handla i otrevliga situationer. Måste säga att jag ibland kan få hjälp fastän personen aldrig hört talas av denna form av epilesi.

• Krillans
    daughterofabitch skrev 2008-05-02 16:58:38 följande:
    Visst kan det vara tråkigt att folk inte är så insatta. Jag visste heller inte mycket om Epilepsi tills för några år sedan då det drabbade en närstående. Tidigare trodde jag också att det bara var personer som föll ner på golvet och krampade som hade Epilepsi. Hade min vän inte haft Epilepsi så hade jag inte tänkt något alls på att läsa på. Om inte min mormor hade fått bröstcancer så hade jag fortfarande tänkt att det inte skulle drabba mig eller någon i min närhet och därför inte tagit reda på fakta kring ämnet.
    Känner igen det där. Får anhäriga eller bekanta någon form av epilesi så söker man fakta om det. Förstår hur det är när anhöriga drabbas av andra sjukdomar.

Här kan ni läsa om barn med epilesi här på familjeliv.se:
    Epilepsitråden nr 3
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m31601948.html
  • Tjimtjom

Men får jag fråga, vad gör man om nån får ett EP-anfall? T ex ramlar på backen o skakar eller vad som nu händer. Hur kan man hjälpa?

• negro
    Tjimtjom skrev 2008-05-02 22:38:43 följande:
    Men får jag fråga, vad gör man om nån får ett EP-anfall? T ex ramlar på backen o skakar eller vad som nu händer. Hur kan man hjälpa?
    Se till att personen inte skadar sig under anfallet och att han/hon har fria luftvägar, man ska inte hålla fast personen eller sätta något mellan dennes tänder då det kan förorsaka stora skador om man har otur.

Sedan kan man se till att nyfikna åskådare håller sig på behörigt avstånd och därefter får man avvakta tills anfallet går över vilket det brukar göra inom några minuter, skulle det pågå längre än 5 minuter eller ett nytt anfall kommer direkt efter det första kan man överväga om man ska tillkalla ambulans.

Stanna kvar hos personen tills han/hon klarar sig själv igen efter anfallet har upphört vilket kan ta ett tag, det märker man när man pratar med personen i fråga. Eventuellt kan man hjälpa till genom att ringa upp dennes anhöriga om han/hon vill det.
  • Tjimtjom

Negro: Oki, Tack för infon. Nu känner jag mig uppdaterad
    Det är ju bra o veta så man kan hjälpa om det behövs.

Tycker förresten att det är hemskt att polisen inte är mer utbildade i ämnet. Dom borde kunna se skillnad mellan EP-anfall o fylla.

• caropia

negro föklarade ju bra vad som ska göras Glad 
    men håller med ts om att det är stor okunskap om epilepsi, har inte så mycket anfall längre som tur är men får ju småanfall ibland och blir som du beskriver då tycker ju folk man är skum...
    Är inte kul att leva med men det finns det ju fler saker som är...

• LillaLinan

Har inte ni med epilepsi ett speciellt smycke på er??

Minns när vi va på skolresa i 9:an så plötsligt föll en man ihop å skakade på marken. Vår lärare fick panik (trodde det va en knarkare) och skrek åt oss att springa därifrån. Plötsligt kom det fram ngn sjukvårdspersonal och pekade att mannen hade ett halsband med ett märke som betydde att han hade epilepsi.

• caropia
    Svar på #9
    det är inte alltid man kommer ihåg att sätta på sig smyckena, mitt halsband är borta, har märke på jackan dock.
    Ska nog beställa ett nytt halsband...
  • LillaLinan

Okej, men då va jag inte helt ute och cyklade iallafall

caropia skrev 2008-05-04 16:34:04 följande:
    Svar på #9det är inte alltid man kommer ihåg att sätta på sig smyckena, mitt halsband är borta, har märke på jackan dock.Ska nog beställa ett nytt halsband...
     Tycker förövrigt att de behandlade TS fruktansvärt....folk säger jag
  • negro

Vet att många som har epilepsi inte vill skylta med det genom att ha halsband eller någon dekal på sina kläder och skälet till detta är att de allt för många gånger har blivit dåligt bemött av folk när dessa har fått vetskap om deras sjukdom.

Finns åtskilliga exempel på folk som har sökt jobb och det har gott som smort ända tills de har nämnt att de har epilepsi, då har det blivit kalla handen direkt så därför finns det folk som väljer att inte ta upp det när de söker jobb, eller när de träffar nytt folk just för att folk inte ska dömma dem utifrån deras sjukdom så som många tyvär gör.

• Tjimtjom

Har funderat lite över det ts skrev, om bemötandet i kassan. Hjälper man inte en person i det läget, oavsätt om personen är full, hög eller sjuk?
    En EP-fråga till, hoppas ni inte tar illa upp.
    Ska man larma ambulans om man misstänker EP-anfall? Även om personen inte ramlar o gör sig illa.

• caropia
    Tjimtjom skrev 2008-05-06 16:39:43 följande:
    Har funderat lite över det ts skrev, om bemötandet i kassan. Hjälper man inte en person i det läget, oavsätt om personen är full, hög eller sjuk?En EP-fråga till, hoppas ni inte tar illa upp.Ska man larma ambulans om man misstänker EP-anfall? Även om personen inte ramlar o gör sig illa.
    Det beror på hur länge anfallet varar (om du ser nån ramla på gatan så ska man ju larma) men är du hemma hos nån och den får ett anfall ska du bara se till att personen har det bekvämt, är skitjobbigt att åka in på sjukhus och ligga där och vara trött efter anfall
Svar på tråden Många vet inget om epilesi!!!!