Många vet inget om epilesi!!!!
RETAR mig på att folk inte vet att det finns flera olika sätt av epilepsianfall. Om man frågar någon om dom vet vad epilepsi är så säger dom ofta, "Ja det vet jag. Dom ligger nere på marken och skakar". Ja det är rätt, men det finns många fler sort av epilesi. Kolla här:
netdoktor.passagen.se/default.ns
Jag har en form av komplexa partiella anfall. Min sort av anfall är att jag plötsligt vet-att-jag-inte-vet, var jag är, vad jag skall göra här, inte ens t ex var jag bor etc. Det blev bättre och bättre. Brukar vara ok efter 1 till 2 minuter. Jag har det periodvis. Kanske några ggr men sen inget på 1 till 2 månader. Kan även vara mer om det händer mycket.
För några dagar sedan blev det strul. Jag var bortrest ett par dagar och skulle handla i en affär. Höll på att lägga upp varorna på bandet och sa också att jag ville ha en rakhyvel. När jag lagt på alla saker så fick jag plötsligt min form av epilesianfall. När alla sakeran var klara så frågade hon i kassan vilka sort av rakhyvel jag ville ha. Jag stod där och fattade ingenting! Jag förklarade hur jag hade, att jag hade problem pga min epilepsi. Hon tittade på mej och frågade igen. Han där bak sa, "Håll inte på att tramsa! Har du druckit för mycket, eller?" Som tur var så var det en sjuksköterska som hörde detta och kom fram. Hjälpte mig att betala och lägga sakerna i påse. Vi pratade hela tiden. Jag frågade och hon svarade på frågor. Var bra efter ca en och en halv minut. Jag tackade helle massor av gånger! Kom på att jag glömt köpa rakhyvel. Tänket att det skall jag minsan inte handla här och gynna personer som beter sig på detta viset!
Vad säger vi om detta?
En annan sak. Jag känner en till som har epilepsi. Hon brukar som rolig historia berätta att hon när hon får epilesianfall beter sig som att han blevet väldigt full. Några ggr när han haft epilesianfall polisen kommit och låst in henne i fyllesällen.