• Bubblan84

I vilken vecka börjar fostret få i sig av det mamman stoppar i sig??

Läst många trådar om folk som plussat några dagar efter dom druckit och är oroliga äöver att fostret ska ha skadats..svaret är då att barnet ej tar upp näring från mamman så tidigt..men tänker då på tjejer som får sitt plus senare än BIm dagen..kanske ett par veckor efter..
    Funderar därför över just NÄR fostret får del av det mamman stoppar i sig..funderar då mest runt alkohol!!!

• Svar på tråden I vilken vecka börjar fostret få i sig av det mamman stoppar i sig??
  • sleeping angel

Hm...kanske så blir det mer kritiskt efter vecka 12, då moderkakan tar över från gulkroppen? vet inte men skulle gissa det.

• Bubblan84

Själv har jag ingen aning..men man ska juh endå inte dricka alkohol i örjan av graviditeten (då man är medveten om den)
    men just när folk svara att fostret inte tar upp det ÄN..så funderar jag somsagt på NÄR det gör det!!

• Annicapannika

Moderkakan börjar ta över näringstillförseln i v.9-10 ungefär, sedan tar det några veckor innan den sköter all näringstillförsel.

• Bubblan84

Så om en kvinna är gravid men ej vet om det..lever so0m vanligt..dricker o röker..o i v 8 får reda på att hon är gravid så ska fostret ej ha tagit någon skada av henne levende???

• Jesster

Moderkakan tar över ungefär i v.12.

♥ v.29 ♥
  • Bubblan84

Så då skulle man kunna säga att det är OK att dricka alkohol fram till V 10-12 ?!?

(förhoppningsvis ingen som gör det iaf)

• lia76

När jag blev gravid denna gång så fick jag en tid till MVC direkt..
    Då hade de ändrat regler om att det ska vara en litet informationssamtal innan inskrivningen sker.
    För att ge information om sådant man ska sluta äta och dricka under graviditeten.
    Att ha det samtalet så tidigt som möjligt eftersom fostret inte tar upp det i lika stor mängd som senare i vecka 12 då barnet börjar ta allt via moderkakan och det man stoppar i sej.
    Fast hon nämde vecka 8 har jag för mej som fostret kan börja ta av det man stoppar i sej.

Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
  • Bubblan84

Så då skulle man helt logiskt kunna sägfa att det är ok att dricka alkohol till V 8 då??

Tack för era svar

FL sätter många tankar o funderingar i huvudet när man ser vad som skrivs här o där..o nyfiken som man är så frågar man

• Bubblan84

Vill bara tillägga att jag personligen INTE skulle dricka alkohol medvete efter jag plussat!

• lia76

Min BM sade att ett glas vin eller så är OK under hela graviditeten...
    Man ska ju inte bälja i sej alkohol...
    Men lite grann någongång ibland är helt OK...
    Och likaså, om man säger första 12 veckorna, så ska man ändå dricka måttligt med alkohol för det som hamnar i gulakroppen kommer ju änd från det vi stoppar i oss...
    Ingen stor mängd, men lite iallafall.

Men många som inte vet om att de är gravida förrän i kanske 4:e månaden och levt på som vanligt, festat rökt osv och barne tinte tagit skada ändå.
    Men självklart är ju det bästa att sluta med sådant då man fått ett plus.
    Men tidigt i graviditeten innan man får symtom och positivit på stickan så tar barnet inte skada av det man stoppar i sej...

Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
Svar på tråden I vilken vecka börjar fostret få i sig av det mamman stoppar i sig??