• Kleva

Har svårt att förklara för 6-åring hur barn blir till

Det här kanske är svårt att förstå, men jag vet inte hur jag ska förklara för min 6-åring(pojk) hur barn blir till....vill gärna lämna över det till pappan...kanske inte så snällt, men jag tycker det är lite genant, tycker inte nakenhet är pinsamt, men har svårt att komma till skott när ha frågar, utan kollrar bort honom i hopp om att pappan berättar....kan nå´n komma med tips på hur man berättar naturligt....

• Svar på tråden Har svårt att förklara för 6-åring hur barn blir till
  • gintonic77

Det finns en bok som heter "Per, Ida och Minimum". Den handlar om en familj med två större barn där mamman väntar en bebis. Barnen har alla frågor som barn i verkligheten har och föräldrarna i boken svarar på allt. Helt suverän att läsa för barn då de börjar bli nyfikna.

• MamaKajsa

man bara säger att pappan har spermier i sin kropp och mamman har ägg, när dom möts så kan det bli en bebis om man har tur.
    det har min sexåring och åttaåring varit nöjda med som förklaring i vilket fall.

Max, Hugo, Leo, Axels mamma.
  • 2007 Mamma

Det finns jättebra barnböcker som ni kan läsa tillsammans. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad den hette som jag läste med bonusbarnen. Men gå till biblotekets barnavdelning och förklara vad du är ute efter så hjälper dom dig att hitta ngt bra!
    Lycka till!

• melker03

Berätta hur det går till, men utelämna de mest intima detaljerna. De behöver han inte veta än. Tycker du att det är superjobbigt att prata om kan du ju låna en bok på biblioteket. finns många bra barnböcker som beskriver olika detaljerat hur det går till.

• War

Vi har läst "Håkan Bråkan och Bebismysteriet" för vår son.
    Funkar utmärkt.

Varför ska man hymla ?

• Anonym

min dotter 5år förklara för mig. att pappan puttar in bebisen och mamman trycker ut den. vad hon fått den förklaringen från är olklart men hon nöjer sig med den och vi fortsätter påden storryn

• bellanbus

Haha, jag åkte på "mens-frågan" för nån månad sen, min dotter fyllde 7 i januari, och när jag besvarade den så fick jag också förklara vad pubertet var och varför man hamnar i det och tillslut hade jag ritat upp allt på ett papper

Jag är också lite pryd och tycker också sånt är lite jobbigt, men faktiskt när jag väl började förklara och såg att hon faktiskt genuint undrade och lyssnade så kände jag att det är ett ansvar som förälder att förklara när frågan kommer.

Jag vet till och med de som svarar "Det är gud som gör det" på alla svåra frågor för att slippa förklara, och detta är allt annat än troende folk...det tycker jag är slappt.

Fundera inte så mycket utan när frågan kommer så börja bara förklara så ska du se att man faktiskt "finner" svar som de accepterar, dessutom känns det rätt bra efteråt faktiskt!

• Kleva

tack för tipsen....började förklara att han hade bebisar i pungen och sedan frågade han hur de kom in i mammans mage.....men det var en bra förklaring det med ägg och sperma....hoppas att han nöjer sig med det så länge.....

Svar på tråden Har svårt att förklara för 6-åring hur barn blir till