• non compos mentis

Etiska principer och våra lagar

Gott folk!

Jag sitter och kletar med en hemtenta och tänkte be om lite input.

Det finns några etiska principer som färgar arbetet i vården, de är som följer:
    a) principen om självbestämmanderätt (autonomi)
    b) lidandeminimeringsprincipen
    c) godhetsprincipen
    d) rättviseprincipen
    e) ärlighetsprincipen
    f) principen om att bevara ett förtroende
    g) principen om respekten för livet
    h) principen om aktning för människovärdet
    i) vårdandeprincipen, som innefattar b och c.
    j) principen om maximering av lycka

Och frågan är nu:
    De grundläggande etiska principerna återspeglas också i juridiken. Beskriv hur tre sådana principer kommer till uttryck i svensk lagstiftning och ge exempel på principernas inbördes rangordning i olika problemsituationer inom psykiatrin och barnsjukvården.

Har ni lust att hjälpa en hjärndöd? Jag har plitat ner några halvintelligenta svar, men vill verkligen höra lite annan input...

• Svar på tråden Etiska principer och våra lagar
  • TBS

Ett exempel på när moral/etik får vara vägledande vid en rättegång är ju när olika straff utdöms för samma brott.
    Om en vuxen man (låt oss säja 25 år) slår en vuxen (även hon 25 år) kvinna i ansiktet med knuten näve, så kommer han att dömmas hårdare än om situationen var den omvända. Brotten är identiska men inte konsekvensen (kvinnan antas ha blivit utsatt för ett större psykiskt och fysiskt lidande).

Ett annat exempel är hur kvinnor som blottar brösten kan dömmas för förargelseväckande beteende, medan en man inte begår något brott om han gör samma sak (eftersom att manliga bröst inte anses sexuella)

• non compos mentis

Tack för ditt svar!

Men jag vet inte riktigt hur du menar att de etiska principerna listade ovan kommer till uttryck i lagstiftningen i dina exempel?

Jag har själv spånat i att (f) uttrycks i sekretesslagen, (d) i hälso-och sjukvårdslagen och (a) i grundlagen med undantag i bla LPT (lagen om psykiatrisk tvångsvård).

Men det är väl främst den andra delen i frågan som jag har lite problem med. Kommentarer någon?

• gummalottan

Etiska dilemman i vården uppstår (dagligen och stundligen!) när de olika etiska principerna krockar med varandra. Exempel från psyk: när någon är svårt sjuk och i oundgängligt behov av vård har vi rätt att vårda denne mot dennes vilja - dvs vi offrar autonomiprincipen för göra-gott-principen. Till exempel!

Svar på tråden Etiska principer och våra lagar