• Jeanette1986

Vad för mellanmål till mjölkallergiker?

Min son är 8 mån och mjölkproteinallergiker. skulle vilja ha tips på vad han kan äta för mellanmål mer än frukt. finns det mjölkfria rån, smårgåsar, pålägg mm?

• Svar på tråden Vad för mellanmål till mjölkallergiker?
  • lovely lady

nyponsoppa

fruktsoppor

soppor överhuvudtaget

stolt mamma till Christian född 06-11-26
  • Jeanette1986

men finns det nåt mer han kan tugga på? det pluppar upp nya tänder här hela tiden så jag vill prova nåt hårdare han kan tugga. majskrokar får han redan.

• morotsland

Fruktsoppor är för mycket socker tycker jag, mer efterrätt än mellanmål. Men det finns mjölkfritt bröd, gröt, leverpastej/kaviar som pålägg, sojayoghurt, havreyoghurt etc

• logg81

jag har ett recept här på vetekex utan mjölk i om du kan tänka dej att baka lite själv...

Jag och Auleen - Mot resten av världen
  • Jeanette1986

ja, gärna :) tycker om att baka, men jag har haft nåt bra recept..

• Jeanette1986

jag har INTE haft nåt bra recept ska det självklart stå.

• Mamma och Mor

Det mesta brödet är ju mjölkfritt, så det är inga som helst problem att göra smörgåsar till mjölkallergiker. Finns ju leverpastej (såväl skivbar som bredbar) som är mjölkfria :)
    Andra tips på mellanmål är fruktgröt, havrejoghurt.

~Vår fina tjej - Miriam 061213~
  • 402an
    Jeanette1986 skrev 2008-05-02 21:04:07 följande:
    ja, gärna :) tycker om att baka, men jag har haft nåt bra recept..
    kan du inte baka vanligt bröd och bara byta ut mjölken mot havremjölk eller sojamjölk?
  • Dixie

nja, jag hade nog inte gett nyponsoppa till en 8 månaders (om man inte gör den själv) där är mycket socker i den,

margarin utan mjölkprodukter finns ju, så smörgåsar med tex. skinka funkar ju, sen finns det ju en hel del mjölkfria alternativ - så man kan ju göra pannkakor med havre/soja mjölk och gröt.

• logg81

3 dl Vetemjöl
    1 tsk hjortronsalt
    3/4 tsk salt
    100 g margarin eller smör
    1/2 dl vatten

Blanda samman mjölet, hjortronsaltet och saltet på en arbetsbänk eller i matberedare. Tillsätt matfettet delat i mindre bitar. Finfördela dom i mjölblandningen. Häll i vattnet och arbeta snabbt samman dem till en smidig deg. Linda in den i plastfolie och låt den ligga i kylskåpet 30 min-1 timme.
    Dela degen i 3 delar. Kavla ut en del i taget till en rektangular platta. Sporra eller skär ut rektangulära kex. Nagga dem.
    Grädda kexen mitt i ugnen i 225 grader, 7-8 min. Låt dem helst kallna på plåten. Förvara kexen i en tättslutande burk på en torr plats.

Ska se om jag hittar med mjölkfira bröd i kokboken

Jag och Auleen - Mot resten av världen
  • Jeanette1986

okej, tack. ska kika in där :)

• Inana

Vi ger rån med smör på (mjölkfritt) och mjölkfri leverpastej.

• Jeanette1986

är rån mjölkfria? vanliga smörgåsrån då menar du? hur är de me saltet i dessa då? är det sån liten mängd att det inte gör nåt?

• Lillis mama

nästan alla produkter från SCAN är mjölkfria
    leverpastej, mm

• Inana
    Jeanette1986 skrev 2008-05-03 21:54:57 följande:
    är rån mjölkfria? vanliga smörgåsrån då menar du? hur är de me saltet i dessa då? är det sån liten mängd att det inte gör nåt?
    Japp de är mjölkfria. De innehåller inget socker eller salt heller.
Svar på tråden Vad för mellanmål till mjölkallergiker?