Om rh-immunisering...
Hej!
Jag e ny här, men glad att d finns en sån här sida me forum för allt o utbyten av erfarenheter, tankar o åsikter.
Min situation e denna... Jag e rh-negativ och fick därför en "profylax-spruta" vid skinkan efter min förlossning med min son för fyra år sen. Denna får man för att man inte ska bilda antikroppar mot ett eventuellt rh-positivt barn vid en senare graviditet, vad jag förstått.
Nu e jag gravid med andra barnet alltså, och har bildat antikroppar, trots den där sprutan.
Jag e nu i vecka 22, o dem kom på detta redan efter blodprovet vid inskrivningen, så dem har koll på antikropparna.
Min bm har inte varit med om detta förr, så hon får ju rullande info via brev o telefon från Akademiska i Uppsala om hur vi går vidare, och än så länge är titerna (ant. antikroppar?) låga, så d e ingen fara.
Uppsala har ju även efter önskemål fått blodprov på fadern.
Jag undrar nu om d e nån som vet om det påverkar positivt på nåt sätt att fadern har samma blodgrupp som jag (han är 0+ och jag e 0-) eller om d bara e rh-faktorn som har betydelse i detta?
Sen vill jag jättegärna veta, har ju läst lite gamla trådar här o på nätet, men vill veta ännu mer.... Ni som haft sån här immunisering, hur gick d under era graviditeter? Hade ni också låga (bra) antikropps-värden runt vecka 22-24, eller fick ni större komplikationer redan då?
Ni som behövt göra blodbyte m.m. på d väntade barnet, när fick ni göra d o hur gick d, blev d bättre?
Finns d nån som bildat antikroppar, men där det inte påverkat graviditeten alls?
Jag vill veta så mkt som möjligt, både positiva saker och negativa.
Tack på förhand!