• sussie89

skorv!

Vad gör ni åt skorv på bebisarna?
    Min dotter är snart 3 månader o har mycket skorv!
    Är det för tidigt att göra något än ?!
    tips o råd tack =)

• Svar på tråden skorv!
  • svårt att vara unik

Vi började med babyolja, masserade in i hårbotten och kammade bort det värsta, sen köpte vi Borago på apoteket! Smeta in MASSOR 3 gånger per dag under en vecka (om det behövs). Ha en tunn mössa på henne under tiden så kladdar det inte på kläder och annat.

• E1981

Båda våra har haft det, ta en fin kamm och skrapa/borsta försiktigt när barnet är torr på huvudet. smörj sedan med babyolja. Det kan behöva upprepas flera ggr.
    Annars försvinner det så småningom!

• tjocksockan

Vi masserade in med vaselin och bostade ur allt med en mjuk babyborste. Det gick bra men man måste tvätta flera gångr för att få bort vaselinet så har man ett barn som inte gillar att tvätta håret så är det kanske inte så lätt.

• linda gbg

Vi massserar in olja MED vattnet i håret när han badar. Blir inte kladdigt eller behövs kammas ur. Funkar bra för oss :)

• sussie89

okej tack för era svar! har förstått att olja är bra!!!
    Men kan jag ta bara olja o vatten kanske varje dag på huvudet?
    för vi badar henne ju bara 1 gång i veckan . (kanske lite för sällan? )

• svårt att vara unik

Sonen hade som tjocka sårskorpor ända ner i pannan, och då räcker det inte med bara olja om man inte vill hålla på i månader. Borago är inte svårt att tvätta ut som vaselin är och man behöver heller inte kamma ur det (bra om barnet har mycket hår).

Du kan absolut ta olja på huvudet utan att bada hela barnet. Vår son badar väldigt sällan, inte ens en gång i veckan. Ska dock vattenträna i badkaret framöver, och då blir det väl oftare.

• sussie89

okej. men innan jag köper Boragro så tänkte jag testa stenhårt med olja o en kamm som jag skaffade idag =) hehe
    Hon har ganska mkt hår!
    men tack så jätte mycket för era tips!!
    Fler ??

• svårt att vara unik

sussie - Förstår dig, vi gjorde likadant!

• sussie89

okej, så du menar att du köpta borago??
    svårt att vara unik skrev 2008-05-03 20:23:47 följande:

sussie - Förstår dig, vi gjorde likadant!
  • svårt att vara unik

sussie - Nej, jag menade att även vi började med olja och kam så jag förstår att ni vill testa det först.

Sen köpte vi borago när vi märkte att det inte räckte med olja, men vår son hade verkligen jättemycket skorv.

• Southern Belle

Vi testade Borago till dottern och det fungerade toppenbra! Jag rekommenderade det varmt till höger och vänster. När sonen sedan föddes och fick skorv var jag snabbt där med Borago och smorde MEN han fick stora eksem över hela huvudet.... Har efter det hört från flera håll att många barn reagerar just så på krämen....  så nu är jag lite mindre ivrig med att rekommendera den... Testa gärna för om barnet tål salvan fungerar den jättebra men blir det rött och svullet så vet ni vad det beror på!

Vi lät sonens skorv vara och det försvann av sej själv ganska snabbt!

a balanced diet is Chocolate in both hands
  • buffybus

har hört att skorv hämmar hårväxten om man inte gör nått åt det..

min har också.. har inte gjort nått ännu.. han e 2 mån.. visste faktiskt inte att man skulle behandla det eller olja in det förrän häromdagen faktiskt när nån sa det till mig
    Jocke+André älskar er mest av allt!!
  • Sandra och Frippe

fan jag upptäckte idag att min 4½ månaders hade fått lite lite...brukar det öka och hur länge brukar de ha det?
    Som det e nu syns det inte om man inte vet om det men jag tycker det ser så äckligt ut när det e mkt.

• Pill 81

Jag har använt salicylsyrevaselin på min son, det har funkat bra. Finns på apoteket. Som vasselin så de blir väldigt kletigt, så ska de sitta kvar 3-4 timmar sen ska man kamma bort skorven, så de blir lite bökigt när man ska mata å sova för de blir kladdigt men en tunn mössa på borde funka bra.

måste ha fått den underbaraste lilla pojken!!
  • MammasÖgonsten

Använder Miniderm från apoteket på min son,kletar på å låter det sitta i en stund sedan tvättar jag bort det softwash från natusan,funkar bra...

• HemmaHosSofi

Babyoil på en bomullstuss, massera, låt vara en stund, ta en fin kam och kamma bort det försiktigt.
    Tog mig 2 upprepningar sedan vart det borta.

Joline 080219
  • Lycklig 4barnsmor

VI smörjde in veledas calendula barnolja och skorvet ramlade bort medan jag masserade in det. Supersmidigt men vår bebis har inte mycket hår.

Svar på tråden skorv!