• UmmAlina

Smörgåstårta

Ge mig tips och recept på era bästa smörgåstårtor.
    Vad brukar ni ha för röror?

• Svar på tråden Smörgåstårta
  • UmmAlina

Ingen som gillar smörgåstårta eller?

• Hallonröd

Älskar smörgåstårta men har inte gjort det särskilt ofta så jag har inget recept direkt så där...Flört

Men när jag gjorde så gjorde jag med en tonfiskröra bl.a. ....ganska vanligt och inget märkvärdigt men gott blev det Räcka ut tungan

// Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • UmmAlina

Gjorde du egen tonfiskröra då eller?
    Vad hade du mer förutom tonfiskröran?

Hallonröd skrev 2008-05-02 21:32:03 följande:
    Älskar smörgåstårta men har inte gjort det särskilt ofta så jag har inget recept direkt så där...Men när jag gjorde så gjorde jag med en tonfiskröra bl.a. ....ganska vanligt och inget märkvärdigt men gott blev det
  • Cia o krabaten

Finhacka äpple, kokt ägg, rödlök, skinka och blanda med gräddfil eller CF och ev lite majonnäs efter egen smak.
    Salt och lite peppar.

Jättegod till både smörgåstårta och bakpotatis

• UmmAlina

Gör du den på alla lager då eller? Eller har du olika på alla lager?

Cia o krabaten skrev 2008-05-02 21:38:31 följande:

Finhacka äpple, kokt ägg, rödlök, skinka och blanda med gräddfil eller CF och ev lite majonnäs efter egen smak.Salt och lite peppar.Jättegod till både smörgåstårta och bakpotatis
  • Cia o krabaten

Det varierar.

ibland är det gott att böanda ett "fast lager", typ leverpastej, med ett krämigare på nästa som röran.

kan bli lite geggigt med flera olika röror och man inte känner vad osm är vad riktigt.

• Hallonröd
    UmmAlina skrev 2008-05-02 21:34:16 följande:
    Gjorde du egen tonfiskröra då eller?Vad hade du mer förutom tonfiskröran?
    Ja jag gjorde egen röra men minns inte vad jag hade mer...Generad Generad...*pinsamt*...

Den röran var enkel,  bara tonfisk, gräddfil, lite majonnäs, rödlök, dill, citronpeppar och pressad citron
  • bubblan79

den enklaste och oxå godaste jag vet

6 pack hönökaka som man lägger i tre lager(alltså rund ring 2 och 2)

tonfisk,gräddfil,dill på första och andra lagret

på toppen potatissallad och hackad gurka i mitten och tomatskivor runt om i en ring

så goood och får alltid komplimanger för den
    den tar tp 5 minuter att göra.. godast om den får dra några timmar.

går ju att utöka fyllning som man vill både emellan och på toppen med räkor och ägg osv

(¯`°?.¸ ღMidsommarafton 2008 ღ ¸.?°´¯)
  • Hallonröd
    Kryddburken skrev 2008-05-02 22:05:16 följande:
    Här kommer lite förslag : kryddburken.wordpress.com/category/smorgastar.../
    Ja...det är ju du...hade lagt din sida på mina favoriter på min gamla dator men den kraschade i höstas så nu har jag en ny...ska genast lägga din sida igen på
    favoriterna...Glad...den är helt fantastisk!!!!!
  • Hallonröd

Hittade ett annat recept:

Det här behövs till ca 10-12 bitar:

4 runda brödbottnar

Fyllning 1 och 3:

1 1/4 dl lättmajonnäs

1 1/4 dl lätt crème fraiche

3 msk Kalles kaviar

5 hårdkokta ägg

150 g rökt lax

1/2 dl finhackad dill

Fyllning 2:

ca 90 g kräftost

15 kräftstjärtar i lag

1 msk hackad dill

Garnering:

2 dl lättmajonnäs

1 dl lätt crème fraiche

rucolablad

600 g räkor med skal

150-200 g rökt lax

3 hårdkokta ägg

1 burk caviarmix à 80 g

1-2 lime

dill

Gör så här:

Rör samman majonnäs med crème fraiche till fyllning 1 och 3. Smaksätt det med Kalles kaviar. Skala och hacka äggen. Tärna laxen. Klipp dillen.

Lägg ut 1 rund brödskiva och bred cirka hälften av majonnäsröran över den. Fördela hälften ägg, lax och dill ovanpå. Täck med 1 ny brödskiva.

Bred kräftosten över hela brödskivan. Låt kräftstjärtarna rinna av och dela dem i mindre bitar. Fördela dem och hackad dill över osten. Täck med 1 ny brödskiva.

Bred resten av majonnäsröran till fyllning 1 och 3 över hela brödskivan och fördela ägg, lax och dill över. Täck med den sista brödskivan.

Rör samman majonnäs med crème fraiche till garneringen och bred det över och runtom hela tårtan. Tryck fast rucolablad runtom hela tårtans kant. Skala räkorna. Gör små rosor av laxen. Skala och skiva äggen. Skiva lime. Garnera med räkor, lax, ägg, kaviarmix, lime och dill som på bilden, eller efter egen smak.

Tips!
    Hittar du inte runda bottnar gör du en fyrkantig tårta av landgångsbröd. Då behövs 12 skivor.

• Kryddburken

Umma Alina & Hallonröd -(dig minns jag)!
    Va gulliga ni är ang. min "kryddburk"!
    Bilden på smörgåstårtan såg läcker ut särsklit med ruccolabladen runtom som garnering, den idén snor jag!

• Kulla85

För oss som starkt ogillar tonfiskröror o dyl så kan man bre med mixad leverpastej/gräddfil, den blandningen är rent himmelsk! :D

• princezzan

jag har en smörgåstårta jag brukar göra som e grymt uppsattade, den innehåller dessa röror..

Två lager med denna fyllning:
    Strimla skinka, hacka purjolök, grovriv äpple, hacka persilja blanda med turisk youghurt & lite majjo salta & peppra

& ett lager med denna:
    krossad ananas, finhacka gul paprika, philadefila ost, turkisk youghurt salt & peppar

• Shqiptari

När jag jobbade på konditori/cafe gjorde vi stans godaste och billigaste smörgåstårtor, vi hade säkert 10 beställningar per dag, minst. Helt sjukt vad vi sålde mycket smörgåstårtor!

Och dom var sååå enkla att göra.

Första röran är en ost och skink röra:
    Kör ost och skinka i en hushållsassistent, heter dom så? Dom som river och så. Sen blandar du ner det med creme fraiche och lite majonäs, salt och peppar!

Andra röran med leverpastej och saltgurka:
    Kör leverpastej och saltgurka i samma maskin som osten och skinkan, inte för länge så det blir ihop kletad utan bara så det blir "hackat" i så stora bitar man vill ha. Inte för stora! Sen blandar du det med creme fraiche och lite majonäs, salt och peppar.

Ta formfranska och lägg ut på en plåt eller vad du ska göra smörgåstårtan på, lägg 1 lager med valfri röra, på med ett lager formfranska till och valfri röra och så samma visa igen och sen täcker du hela tårtan men valfri röra igen. Sen är det bara och dekorera efter smak!

Jag brukade sätta gurkskivor eller sallad runt kanterna, sen ost och skinkrullar uppe på runt kanter. Tomatskiva imellan, fyll på med MASSA räkor och ägg, vindruvor, dill och citron. KLART och sååååå gott! Mums! Enkelt va? Alla tycker om denna! Nästan. ;)

• Madmoss

Vi brukar göra som ovanstående, en röra innehåller skinka, kokt ägg och vanlig gurka, nästa innehåller leverspastej och inlagd gurka. Sen lite vispad grädde, majonäs och ev. creme fraiche i rörorna och runt omkring. Garnera med tomat, gurka, ost, skinka, kokt ägg, vindruvor, dill, räkor mm...finns inget bättre. Funkar även som frukost

Svar på tråden Smörgåstårta