• MissKaos

Problem med Putsade fasader?

Efter att ha läst om alla putsfasader som läcker vatten...
    Du som bor i Putsat hus bygt efter 80 -Har ni problem med fuktskador?
    Har grannen?

Jag är lite nervös -vi har köpt nytt Putsat hus..

• Svar på tråden Problem med Putsade fasader?
  • Trynträ

Vi har inte haft några problem förrän de sista åren när putsen släppt på sina ställen. Huset är från 50-talet så det var väl kanske dags att putsa om det men det skulle ha blivit så dyrt så vi har slagit på träpanel i stället. Har dock inte haft några problem med fukt så jag tror du kan vara lugn.

• MissKaos
    Trynträ skrev 2008-05-03 19:23:36 följande:
    Vi har inte haft några problem förrän de sista åren när putsen släppt på sina ställen. Huset är från 50-talet så det var väl kanske dags att putsa om det men det skulle ha blivit så dyrt så vi har slagit på träpanel i stället. Har dock inte haft några problem med fukt så jag tror du kan vara lugn.
    MAn har ju reagerat på alla artiklar.. Här verkar dessutom priserna sjunka för att folk är rädda för puts!!
  • Trynträ

Vårt hus har putsen hållit i 50 år så jag tror inte det är nån fara. Däremot är det väldigt dyrt att putsa om ett hus men då finns det ju andra alternativ som är billigare. Det är ju bra att priserna sjunker i alla fall. Får man fuktproblem så är det ju oftast i grunden de kommer.

Det kanske står nåt om putsade hus på www.byggahus.se/.

MissKaos skrev 2008-05-04 10:46:32 följande:
    MAn har ju reagerat på alla artiklar.. Här verkar dessutom priserna sjunka för att folk är rädda för puts!!
  • MissKaos
    Trynträ skrev 2008-05-04 11:02:11 följande:
    Vårt hus har putsen hållit i 50 år så jag tror inte det är nån fara. Däremot är det väldigt dyrt att putsa om ett hus men då finns det ju andra alternativ som är billigare. Det är ju bra att priserna sjunker i alla fall. Får man fuktproblem så är det ju oftast i grunden de kommer. Det kanske står nåt om putsade hus på www.byggahus.se/.
    JAg tycker ju itne det är så kul att vädrdet på vårat hus sjunker

Det står lite lita här och där... Bla i dagspressen..

Skön att höra att det finns hus som håller iaf.. 
  • Inredaren

bara att slå på plåt eller panel.

• Eofrysina

Det är ju jättesvårt att ge ett svar om du inte skriver om vilken typ av konstruktion det sitter under putsen.

Det är konstruktionsmissar som gör att puts inte håller. Man har börjat använda byggnadssätt som inte är tillräckligt beprövade och testade och det är vissa av dessa som är helt undermåliga. Har man en putsad fasad uppbyggt på hyfsat "gammalt" beprövat sätt så ska det kunna hålla väldigt länge, så länge man målar med rätt färger eller underhållar med fel material. Du får ta reda på vad som gäller för just ditt hus helt enkelt

• Eofrysina
    jag menar givetvis att man INTE ska använda fel material vid underhåll... jag tappade bort lite viktiga ord där...

Det är väldigt vanligt att man lagar en putsad fasad med för starkt bruk och då håller det inte länge. Eller att man målar med en filmbildande färg och även målar sockeln... m.m. då får fukten inget naturligt sätt att komma ur fasaden och tränger ut där den får möjlighet helt enkelt.
  • kiron

Vi ska putsa om vårt hus snart!
    Visst skulle det bli billigare med träpanel men det ska ju underhållas rättmkt mer!
    Och vi vill ha det putsat.

Hugo min 1åring!
  • maddy26

Vi ska oxå putsa vårt hus till sommaren!! Det är snyggast.
    Jag tror felen ligger i de som gör det och ganska oft oxå i färgen.
    Kram från murarens dotter...

• Eofrysina

Jag har just satt mig ner efter några timmar slit med Målarkalks KC färg Hydraulit... nu hade ju jag säkert helt fel pensel... men det är tungt jobb det här. Färgen är som en tunn tunn puts som man stryker på med pensel. först ser det riktigt fult ur och sedan vitnar det mer och blir fantastiskt vackert. men trött i armen, det är jag

Svar på tråden Problem med Putsade fasader?